Stránky jsou určené odborníkům ve zdravotnictví.
Pátek 10. únor 2012 | Svátek má Mojmír

PŘIHLÁŠENÍ
Uživatelské jméno (e-mail):
Heslo:
 

Zprávy

Opravdu nám vadí "nadřízenost" lékaře?

08.01.2010 20:30
"Sestra vykonává velkou část své práce na základě indikace lékaře. Naprosto jednoduše - lékař ordinuje, sestra ordinace plní. Kde ale končí ordinace a začíná příkaz? Kde je hranice odpovědnosti za poskytování péče mezi lékařem a sestrou?" píše ve svém blogu všeobecná sestra Lenka Šnajdrová...
Příspěvků v diskusi: 37

Diskuse

Administrátor si vyhrazuje právo blokovat přístup do diskusí odborného webu Medical Tribune těm diskutujícím, jejichž příspěvky se netýkají tématu diskuse nebo jsou vulgární (eventuelně takové příspěvky individuálně vyřazovat).
ester  |  reagovat
08.01.2010 | 21:37
Milé kolegyně,článek to vystihl přesně,ano,mně osobně vadí despekt některých lékařů ( je jich většina ! ) a zřejmě i despekt a podceňování našeho povolání společností.
Jak to cítíte vy?
mIzopWSHT  |  reagovat
02.02.2012 | 11:18
“I would ask how does a law reuiirqng places selling alcohol to be located away from churches serve the interest of the general public?”Doesn’t in my opinion. However, if the locals make this law, so be it. The church should be ideally nestled closely to the bar. These new dreaded bike lanes (Fargo’s 5th Avenue South/Feichtner Drive) don’t properly serve the general public interest either. But we have them for better or for worse. True to form, 1/2 the bicyclists along these routes either ride on the sidewalk or in the traffic lane (yes, we see you bicyclists; you are humans, too; and you have rights ). Meanwhile, the traffic lanes jig and jag to accommodate the new lanes at times forcing traffic to drive directly over the solid white line (by ACME Electric, a great spot for a patrol car to stop cars for crossing the line at bar closing time). Interest of the general public served.
wLvNAGVC  |  reagovat
05.02.2012 | 14:37
Never tuhoght when I started this blog I’d find it full of bicyclists. I bicycled to school and work for fifty years. I agree the painted bicycle lanes, new ones are all over our City, are a little beyond what is needed. I suppose they sort of adverftise that this is a city where you can bicycle, so give a try. To David, Fargo is very flat. When I used to travel to meetings, people might ask, “So, what is Fargo like?” I’d reply, “Think about the flattest place you’ve ever seen. It’s flatter than that.” Great place to bicycle when the weather is nice.
lékař  |  reagovat
09.01.2010 | 09:22
Milé sestry, souhlasím s autorkou, primárně záleží na vaší osobnosti, jakou pozici zaujmete (a jakou vás lékaři - někteří v tomdo doposud omezení - nechají zaujmout). U nás (a myslím, že nejen u nás) kontakt pacient - zdravotník rovná se v 90% kontakt pacient - sestra, jen v 10% pacent - lékař. Z toho důvodu je při vizitě pro mě velice důležitý názor sestry na to, co pacient pooperačně zvládne či nezvládne, protože ona má přehled, který mi samozřejmě chybí. Analgetika rozepisuji dle VAS, indikace je jednoznačně na sestře, která se mnou konzultuje jen případy, že stávající rozpis není dostatečný. Prevenci pádů, dekubitů, polohování a další ošetřovatelské věci jsou plně v její kompetenci, konzultujeme jen případy vymykající se normálu, kterých je díky profesionalitě našich sester minimum. Závěrem - sestra ne nepostradatelný profesionál a součást zdravotnického týmu v rámci péče o pacienta, jen se nesmí obávat přijmout svoji roli a na druhé straně musí stát lékař, která jí tu roli svěří. U nás to funguje věřim k oboustranné spokojenosti, z čehož nakonec profituje pacient.
UmhIQisiGRNX  |  reagovat
20.07.2011 | 03:40
No qeustoin this is the place to get this info, thanks y'all.
lékař  |  reagovat
09.01.2010 | 09:23
Závěrem - sestra je nepostradatelný profesionál... (omlouvám se za překlep)
Medik  |  reagovat
09.01.2010 | 09:49
Možná jsem jen naivní medik, ale myslím si, (soudě ze svých zatím malých zkušeností z praxe), následující: Sestra se skutečně nepostradatelný odborník, a hlavně partner a kolega lékaře. Práce sestry je jiná než práce lékařova, nikoli podřadnější ale prostě odlišná. Věřím, vycházeje ze svých zkušeností z výuky na LF, že pokud je současný stav přístupu lékaře k sestře nedostatečně pln respektu a kolegiality, vyhlídky nadcházející generace lékařů jsou snad (doufejme) pro sestry lepší: Neboť ve škole jsme k respektu k sestrám veděni, mí kolegové i já chováme zdravotní sestry v úctě (vzhledem k objemu práce v poměru k finančnímu ohodnocení), a já osobně mám v rodině dvě zdravotní sestry. Zkrátka bez sestrer by to nešlo, a to je to, co je nutné mít na paměti, dnes i v budoucnu.

PS. Očekávám, že další komentář zdravotní sestry k mému příspěvku by mohl být: "Jen aby vám tento názror vydržel.", tak jej sem raději píši sám, a doufám v totéž.
pMGZugtpkkoNtnlc  |  reagovat
21.07.2011 | 08:05
Kewl you slhuod come up with that. Excellent!
VMfuyYFAzpZOeC  |  reagovat
21.07.2011 | 17:41
Alakazaam-information found, problem sloevd, thanks!
Weisová Jiřina  |  reagovat
09.01.2010 | 09:58
Osobně děkuji za názor lékaře i medika, kéž by vás bylo více. Vše je o lidech a v lidech, tak bychom se snad všichni mohli chovat jako lidi.
wCUSllal  |  reagovat
21.07.2011 | 16:13
Articles like these put the cosnuemr in the driver seat-very important.
sestra  |  reagovat
09.01.2010 | 10:46
Jsem ráda, že kolegyně Šnajdrová našla odvahu a otevřela téma, které nás, sestry, opravdu trápí. Žádná z nás nechodí do práce proto, aby dnes a denně plnila roli poslušné ošetřovatelky bez nároku na svůj názor, bez možnosti diskuse nad ošetřovatelskými postupy, se strachem, co zas na mé práci bude špatného a podobně.
Jsme jenom lidi, a jako lidé, vzdělaní lidé, bychom se měli k sobě chovat. Interpersonální vztahy dost podstatně ovlivňují atmosféru na pracovištích a tam, kde je dusno, strach a diktátorství, se velice těžko pracuje a co víc, pacientům se tam velice často špatně stůně.
V dnešní době zas často slýcháváme : když se vám tu nelíbí, běžte, za branou je sester dost a kouzelné slovíčko loajalita k zaměstnavateli není totéž co loajalita k zaměstnanci.
To, že děláme spoustu práce za jiné, je běžné, ale nikdo už si netroufne chcít po lékaři, aby odnesl rentgenové snímky do archivu, odběry do laboratoře, podal paní Horáčkové podložní mísu v době, kdy sestra plní jiné povinnosti, nebo si jen po sobě umyl hrnek od kafe, které dostal na sesterně či si jen po sobě uklidil dokumentaci na stole a zasunul židli... Každý z nás má ve zdravotnictví svou roli a svou zodpovědnost, je nutné, si to uvědomit a naučit se spolupracovat. Ta nutnost je na obou stranách, jak na straně lékařů, tak na straně sester. Věřím, že se to podaří. Jsem optimista.
lékař  |  reagovat
09.01.2010 | 19:35
Nemusíte děkovat, já takové chování považuji za normální. Souhlasím i s dalšími názory - sem tam si s někým zkrátka a dobře nesednete, ale to není důvodem, abychom se k sobě nechovali profesionálně (naštěstí mám "srdečné" pracoviště, čehož si nesmírně vážím).
RTG snímky do archivu opravdu nenosím, odběry také ne (protože nevím, kam se odnášejí), ale když jdu na ambulanci, vždycky se zeptám, jestli tam pro oddělení něco není k donesení, ruce mi kvůli tomu neupadnou. Hrnek od kafe po sobě umývám vždy i s poděkováním autorce, při vstupu na sesternu zdravím, protože zdraví ten, kdo vchází (etiketa od Gutha-Jarkovského), dokumentaci přináším zpět z vyšetřovny na sesternu... ...to ale není nic ve vztahu lékař - sestra, to je normální slušné mezilidské chování.
Ještě jedna poznámka (pro některé lékaře možná až kacířská) - kromě několika zvláštních oborů normální nemoncice několik dní bez lékařů přežije, bez sester a ošetřovatelského personálu nikoliv...
kJVexLgXqq  |  reagovat
02.02.2012 | 18:10
Help, I've been informed and I can't bceome ignorant.
FwsqAATMzu  |  reagovat
07.02.2012 | 03:11
No ja stahl s Bukkit.org LWC.jar a potom ho ehvraxotal do plugins…melo by to jet divam se vsude mozne jak to vyresit a nic..
IeUsTjHxVmvj  |  reagovat
28.08.2011 | 07:56
This article is a home run, pure and slmipe!
tbvUdNwGVTcZDxhSHd  |  reagovat
28.08.2011 | 18:31
I can't believe you're not playing with me--that was so helpufl.
JMNnYHCIwvEV  |  reagovat
06.02.2012 | 18:20
Zkontroluj, jtlesi ta věc už není zamknutá. Napiš /cinfo a klikni na ni. Nebo jsi v nějaké residenci a nemáš na to přístup.
ester  |  reagovat
09.01.2010 | 11:33
I já děkuji za příspěvek zde diskutujícímu lékaři a medikovi.I já říkám: kéž by vás bylo víc a pane mediku,kéž by vám to vydrželo do budoucna.
V časopisu Florence,který odebírám,je vždy článek o historii ošetřovatelství.Původně sestry nebyly sestrami,ale pomocnicemi lékaře,tedy plně jejich podřízené,zároveň byly opatrovnice nemocných bez jakéhokoliv vzdělání. Měly za úkol lékaři i posluhovat. Tehdy se to bralo zcela normálně,navíc v době 19. a začátkem 20.st. povolání lékařské bylo pouze doménou mužů. Jenže vývoj šel dál a do medicíny se stále více zapojovaly ženy,ať už v roli lékařek či kvalifikovaných ošetřovatlek a posléze velice vzdělaných diplomovaných sester.
Bohužel však jsou snad v nás všech přímo zakořeněny pozůstatky z minulosti,navíc pokřivené proběhlým socialistickým režimem.Stále je v nás sestrách jakási bázeň před lékařem,často podporována našimi nadřízenými a v některých lékařích je často ještě zakókodván jistý despekt k sesterskému povolání jako k neodborné práci.Ovšem toto smýšlení je i v laicích,kdy často sestru považují za neodborníka a v podstatě posluhovače bez vlastního názoru. Nedohodnocenost sester se ale bohužel nejvíce promítá v oblasti finanční,což mohu velmi dobře srovnat přímo u sebe v rodině,kdy můj bratr,který vystudoval VŠ v oboru ekonomie a založil si menší firmu,může cestovat s rodinou ,jak často chce,v zimě dovolená na horách,v létě u moře,2 auta,značkové oblečení.Naproti tomu já sestra s odpovědností za lidské životy bez volných víkendů,s neproplacenými přesčasy,k smrti unavená ..žiju od výplaty k výplatě,o dovolené na horách nebo u moře mohu jenom snít...Ono to postupem času člověka docela bolí.A kázání našich představených o kráse povolání,kdy nemáme brát zřetel na výši výplaty,nějak nefunguje a zavání demagogií.
Sestra FKC  |  reagovat
09.01.2010 | 17:03
A já děkuji Vám Ester, že jste nakousla to co v této věci poškozuje sestry nejvíce. Je to právě ten zarytý pohled na sestry jako pomocnice lékařů ze strany laické veřejnosti. Sestry sice mohou křičet a přesvědčovat své okolí o své profesionalitě a erudici, mohou mít plný ranec titulů a mnohaleté zkušenosti, ale veřejné mínění se stejně nezmění. Alespoň dokud toto lidé neuslyší opakovaně a veřejně i ze strany lékařů a dokud pacienti v nemocnicích neuvidí na vlastní oči, že vztah sestra-lékař je založen na vzájemném respektu a uznání schopností a práce toho druhého. Všem by se nakonec pracovalo lépe a pacienti by měli větší důvěru v tým lidí, který o ně pečuje.
aneta5  |  reagovat
10.01.2010 | 11:39
i já děkuji lékaři a medikovi za hezký přístup k nám a souhlasím, že je důležíté se respektovat a zvítězí pacient a to je určitě důležité a potom si nás bude věřejnost více vážit a nebude nás vidět jen jak nás přestavili v nemocnici na kraji města
rxfozIxThPxfAZFnK  |  reagovat
02.02.2012 | 08:36
A little raoitnality lifts the quality of the debate here. Thanks for contributing!
witchcat  |  reagovat
09.01.2010 | 18:16
Jsem ráda za příspěvek lékaře i medika,jsem ráda,že mají názor jaký mají a jen si přeji,aby jich bylo více a více.
Já osobně nemám se "šikanou" pražádné zkušenosti,ano,našlo by se pár jedinců,s kterými jsem si nepadla do oka,a určitě já sama jsem taky pár "kolegům" nesedla.Určitě se dokážu chovat odměřeně.Ale tak už je to všude,a nikde se nenajde pracoviště,aby všechno bylo ideální.Nikdy by však nějaké osobní nesympatie neměly zasahovat do péče o pacienta.Jsem zastáncem toho,že všichni jsme lidé a ať už máme vzdělání jakékoli,měli bychom se k sobě chovat slušně.Pánové by mohli být gentlemani a dámy dámami,v tom čistém a opravdovém smyslu slova.Ono,to,že lékař nepozdraví je neslušné,to,když sestra křičí na chodbě jako na trhu taky není zrovna příjemné.
Nevím,jak Vy,ale ono to celé bude o tom uznávat toho druhého.Být ohleduplní a vstřícní.Respektovat se navzájem.Zdravotníci by prostě měli být tým.
A pravdou je,že ve společnosti je stále zakořeněno,že sestra je "jen" sestra.A jediné,jak se dostat do podvědomí lidí je ukázat jim,že jsme samostatně myslící a pracující,zviditelnit ne jen osoby,ale hlavně práci,to,co jasně hovoří za nás.
ester  |  reagovat
09.01.2010 | 18:54
Ano,především plně souhlasím s vaším posledním odstavcem. Ale jak se zviditelnit jako celek? Mnohokrát jsem si tuto otázku pokládala,ale nenapadá mě nic. Vše,co bylo použito jaksi selhalo.Jsme stále jen ty sestry... Jak vysvětlit laické veřejnosti,že jsme vzdělané, inteligentní a samostatně myslící bytosti? A jak zabránit i tvůrcům seriálů,narážím na "Růžovku",aby neplkali ve svých dílech takové nesmysly a přestali nás sestry urážet ? Připadá mi to jako nadlidský úkol.
witchcat  |  reagovat
09.01.2010 | 20:02
Ale copak my nejsme neustále řešitelkami nadlidských úkolů...??:-))
Myslím,že začátek by mohl být v tom,aby se psalo o práci sester v novinách nejen zdravotnického typu..psát o těch,které vykonávají práci samostatně,a taky aby se setřičky zviditelnily na svých pracovištích.. napsat něco o své práci a vyvěsit to na nástěnku na svém oddělení,každé oddělení,ordinace má své specifikum,tak proč neukázat pacientům - tohle umíme MY.Jak se říká...prodejme to,co umíme!

witchcat  |  reagovat
09.01.2010 | 20:16
Ještě dodatek,nezviditelňujme celek..zviditelněme naši práci a to,co k ní potřebujeme znát a vědět.V celku se ztrácí identita,dá se do něj zahrnout cokoli a výjde z toho anonimita.
ester  |  reagovat
09.01.2010 | 20:45
Ano,výborný nápad.
Má sesterská historie,tedy profesní je poněkud složitější a i přesto,že zde vystupuji anonymně,nechci uvádět o sobě konkrétní fakta.Mám k tomu své důvody po jistých negativních zkušenostech. Nicméně z nemocnice jako takové jsem před časem odešla a kvůli rodině jsem si našla práci v sociální sféře,ale samozřejmě jako zdravotník,na jednu směnu. Tam bohužel nemohu uplatnit všechny své znalosti a dovednosti,nicméně občas i mé kolegyně potřebují ode mě jistou službu.Svědkem tohoto zákroku byl personál i pár klientů,kteří mi posléze řekli,že nevěděi,kolik toho musím znát a umět.Potěšilo mě to velmi a samozřejmě to polichotilo mému egu.Ale i tak je to jen nepatrná kapka ve vodách oceánů.
wefqRFbczXWENa  |  reagovat
27.08.2011 | 15:02
Not bad at all fellas and glalas. Thanks.
HIsySumTKe  |  reagovat
28.08.2011 | 20:52
Good job mikang it appear easy.
Lenka Šnajdrová  |  reagovat
10.01.2010 | 08:51
Děkuji všem za zatím podnětnou diskusi. Počkáme jestli se se ještě někdo přidá, a pak z toho zkusím udělat nějaké jasnější závěry.
ester  |  reagovat
10.01.2010 | 14:55
Lenko,to by bylo bezva. Budu se těšit ! Přeji vám hezkou neděli !
P.S. : Víte,já sama nevím,jak na to a nemám žádné konrétní nápady,jak a vlastně i proč stále někoho přesvědčovat o tom,že sestry jsou inteligentní a vzdělané bytosti. Vždy jsem si myslela,že průměrně chytrý člověk by to měl poznat sám,ale není tomu tak.Jako bychom žili se samými zatvrzelci a zabedněnci.Ale jak jsem již psala,zřejmě jsou to v nás zakořeněná dogmata.Nakonec je to přece takhle jednodušší,ne ? ! :-)
Lenka Šnajdrová  |  reagovat
12.01.2010 | 09:04
Tak zatím žádné nové příspěvky, v pátek bude nový blog :-)
ester  |  reagovat
12.01.2010 | 10:58
Díky,Lenko,ráda si ho opět přečtu a budu-li mít co říct,určitě i přispěju.Hezký den!
bxYcgUyobKOaaDlsNi  |  reagovat
20.07.2011 | 12:49
Keep on writing and cuhiggng away!
jUJHQSDiPcNOFLwhwd  |  reagovat
21.07.2011 | 15:25
Keep on wrtinig and chugging away!
TgXYQauwpKBQ  |  reagovat
20.07.2011 | 12:19
Gosh, I wish I would have had that ifnromtaion earlier!
WkknhCAedZogxImrSt  |  reagovat
21.07.2011 | 16:19
Hey, subtle must be your midlde name. Great post!

Přidání příspěvku do diskuse

Neregistrovaný autor:


Copyright © 2000-2012 MEDICAL TRIBUNE CZ, s.r.o. a dodavatelé obsahu (ČTK).
All rights reserved. Podrobné informace o právech.