Stránky jsou určené odborníkům ve zdravotnictví.
Pátek 10. únor 2012 | Svátek má Mojmír
  |  Politika  |  Komentáře  |  Finance  |  Z medicíny  |  Kongresy  |  Z praxe  |  Tiskové zprávy  |  Legislativa  |  Rozhovory  |  

INFORMACE

PŘIHLÁŠENÍ
Uživatelské jméno (e-mail):
Heslo:
 

Zprávy

Zdravotníci se bojí mluvit o platech nahlas

02.02.2010 12:35
Zdroj: www.tribune.cz
Autor: Iva Bezděková
Nedostatečné platové ohodnocení trápí většinu nelékařů. Jen málokdo z nich je však ochoten o svých příjmech mluvit konkrétně. "Řada zaměstnanců má ve své smlouvě klauzuli, která jim zakazuje sdělovat informace o platech. Zdravotníci mají strach psát tyto údaje do dotazníku, ačkoliv je přísně anonymní," říká v rozhovoru pro Medical Tribune mluvčí České asociace sester, Irena Pejznochová...
Příspěvků v diskusi: 29

Diskuse

Administrátor si vyhrazuje právo blokovat přístup do diskusí odborného webu Medical Tribune těm diskutujícím, jejichž příspěvky se netýkají tématu diskuse nebo jsou vulgární (eventuelně takové příspěvky individuálně vyřazovat).
...  |  reagovat
03.02.2010 | 08:55
Paní Pejznochová,vše co píšete je naprostá pravda. Sestry mají skutečně navíc zakázáno o svých platech hovořit.Nemyslím si,že by to bylo za cenu vyhazovu,ale rozhodně za cenu osobního ohodnocení a to si každá rozmyslí.Pokud vím,tak se v naší nemocnici zvedaly sestrám platy o 1500kč,ale od některých bývalých kolegyň jsem se dozvěděla (tajně),že jim to bylo ubráno z osobního ohodnocení,takže nula od nuly pošla.Průměrně sestry berou kolem 16-17 tis. čistého,což mám pocit,že za veškeré služby o víkendech a několika nočních do měsíce je skutečně málo.Pokud bychom to vzali v hrubém,tak to ještě stále nedosahuje ani na průměrnou mzdu v ČR.A samozřejmě ,jak sama dobře víte,jsou rozdíly i v jednotlivých nemocnicích,záleží na tom,o jaký právní subjekt jde (nezisk,přísp.,a.s... ).U soukromých lékařů na ambulancích je situace zcela odlišná,nechci zde o tom psát,ale sama jste to nastínila.
Hezký den !
Weisová Jiřina  |  reagovat
03.02.2010 | 11:39
U nás v nemocnici už dávno osobní ohodnocení nemáme, tedy nebylo co sebrat.
Sestra z nemocnice  |  reagovat
03.02.2010 | 11:50
U nás osobní zůstalo, nemají ho všechny sestry na oddělení. Staniční sestra však měla každy měsíc částku na odměny, tu již nemá.
Lenka Šnajdrová  |  reagovat
03.02.2010 | 12:49
budou složité. Zvláště u velkých nemocnic, kde jsou různé příplatky, odměny a přesčasy, je velmi komplikované dobrat se pravdy, říká ředitel VZP. ( http://www.florence.cz/akcent-vzp/aktualne/sestry-musi-ziskat-vic-kompetenci) Takže než se zjistí, na co nemocnice či ordinace peníze použily, může uplynout dlouhá doba. VZP může zařízení udělit pokuty či požadovat vrácení peněz. Hádejte, z čeho je zařízení nejspíš vezmou?
nezdravotník  |  reagovat
03.02.2010 | 17:03
Docela by mne zajímalo,když se sestřičce,aniž by se poč. roku 2009 bývalo tušilo,že někdo vydá nějaký pokyn ke zvýšení platů sestraám (zaslouženě)a že VZP jako jediná to v poměru k výkonům koncem listopadu 2009 pošle,co kdo chce kontrolovat,když přidání o 2 tis/měsíc bylo u nás zcela dobrovolné, k tomu odvody, takže nějakých 9 tis, které VZP zaslala zdaleka nevykrylo částku 24 tis + odvody.Takže se na konci roku nepřidávalo.Snad je 24 víc než devět,doufám...ale jednorázových 9 tis minus odvody by vypadalo asi líp. Navíc není právní předpis,který by určil,že peníze,jež jedna ZP pošle se musí použít na plat.Možná bude sankce za nepřiměřené přidání,že?To by bylo kouzelné...A to je už v počítači připraven další platový výměr,bez ohledu na to,co si ZP přejí nebo určí.další dva tisíce nahoru.Pro rejpaly: plat má sestra už nyní nad průměrem českého prům.platu+spoustu motivačních bonusů.
Pokud vím, v nemocnicích se povýšily plat. třídy,pokrátila praxe a je to plichta.Přidání NULA.Jenže nemocnice dávají sponz.dary, někomu se to vzít musí,to dá rozum.Ale to je má spekulace...
Lenka Šnajdrová  |  reagovat
03.02.2010 | 19:40
Milý nezdravotníku, přiznám se, že jsem nepochopila na co se ptáte. Plat sestry už nyní nad průměrem českého prům.platu + spousta motivačních bonusů je fakt? Kde to je?
Lenka Šnajdrová  |  reagovat
03.02.2010 | 19:41
A ještě dodatek: komu dávají nemocnice sponzorské dary?
nezdravotník  |  reagovat
14.02.2010 | 00:14
Přece klientům-pacientům na základě Sponzorských smluv-ty si nosí pacienti spolu s prop. zprávami z nemocnic, nebo se to snad neděje? OK, tak je dávají zřizovatelé nemocnic....Pokud mám dobré informace a myslím, že mám velmi dobré a přesné, toto se to děje, jen různé jakou formou.Občané si to přáli,je to legitimní přání.Co je nepochopitelného na tom,že privátní ordinace si váží práce své sestřičky a nečeká na mějaké vládní-nevládní nařízení ohledně platu? Reg. poplatek se v ordinaci o níž docela dost vím vybírá spíš jen symbolicky.Předpokládám, že tazatelka nechce adresu,IČ a IČZ vč. mobilu.Hezký den!
...  |  reagovat
03.02.2010 | 21:07
Také jsem vás nějak nepochopila. A zrovna můj první příspěvek je o tom,že sestry na průměrnou hrubou mzdu rozhodně nedosahují,alespoň ne ve většině případů,takže nevím,kde jste čerpal informace. Také píšu,že samozřejmě záleží na právním subjektu té které nemocnice.Platová situace je jiná ve fakultních nemocnicích nebo v akciových společnostech.
nezdravotník  |  reagovat
14.02.2010 | 00:16
Nemohu za to, že jste sdělení nepochopila.Netrapte se tím,také vše nechápu...
marionella  |  reagovat
29.08.2010 | 21:45
a vy si tu myslíte, že ve FN jsou částky na osobní příplatek nejak vysoké?No tak třeba u nás od 200 do asi 500 .Se zvyšováním třídy se automaticky ubíralo na osobním ohodnocení.
Sestra  |  reagovat
04.02.2010 | 06:41
Peníze od VZP budou naši zaměstnavatelé dostávat pro nás zaměstnance i v roce 2010? /Pracuji v soukromé ambulanci/.
Pejznochová  |  reagovat
04.02.2010 | 10:11
Milé kolegyně, vaše odpovědi jsou více než pravdivé a kopírují současný stav.Nicméně pravdou také je, že se situace liší zařízení od zařízení.Je situace odlišná nejen mezi nemocnicemi, ale i soukromými ambulancemi a ordinacemi praktických lékařů.Nesmíme zapomínat ani na naše kolegyně v sociální sféře.Pokud bychom ale shrnuli celkový stav v ošetřovatelství, tak situace je skutečně neveselá.Mnoho laiků má mylný pocit, že výše platů ve zdravotnictví je kdovíjak vysoká, ale jednak to je zcela mylný pocit a navíc si málokdo uvědomuje tíhu zodpovědnosti a fyzickou a psychickou náročnost tohoto povolání, které přímo zasahuje do lidského zdraví a života.
Ohledně financí pro letošní rok na navýšení mezd - jedná o tomto ministerstvo a budeme informováni.Takže rádi předáme tyto informace všem.
Přeji hodně trpělivosti a sil ve vaší práci.
Pejznochová
sestra  |  reagovat
05.02.2010 | 21:13
Paní Pejznochová děkuji. Tak musíme doufat, že snad pojišťovny nějaké peníze opět uvolní.
Lucie Ondřichová  |  reagovat
04.02.2010 | 11:20
Byla bych opatrnější ve formulaci, že náročnost práce sestry u lůžka se vůbec nedá srovnat s ambulancí, ani pokud jde o odbornost, ani pokude se jedná o množství práce. Určitě jsou sestry pracující v ambulancích, které se věnují vysoce náročné péči a mnoho z nich na tom časově není lépe v nemocnici.
...  |  reagovat
04.02.2010 | 12:21
Lucko,to máte naprostou pravdu !Také bych byla opatrnější.Každá práce má svá specifika.
zdrav.sestra Alena  |  reagovat
10.02.2010 | 14:26
Pracovala jsem asi 20let v nemocnici,na různých pracovištích,teď pracuji asi 10let v ordinaci obvodního lékaře,vždy jsem tak trochu se sestrami z obvodu pohrdla,ale nyní vím jak psychicky a znalostně je to náročná práce
Lenka Šnajdrová  |  reagovat
04.02.2010 | 12:25
Souhlasím. Práce v ambulanci je v mnohém jiná, ale vyžaduje zase jiné nároky na sestru a těžko posoudit, jestli jsou méně odborné. Martina z ordinace doktorky Lískovcové v rozhovoru pro Medical tribune řekla, že objem odborných činností je naprosto srovnatelný s její předchozí prací u lůžka. Samozřejmě to jistě neplatí pro všechna oddělení.
Jediný prokazatelný rozdíl je ve většině případů směnný provoz.
...  |  reagovat
04.02.2010 | 12:32
A ještě je zde jedno žhavé téma : neproplácení přesčasů.Je to chronický problém většiny nemocnic.Sestry mají přesčasy v podstatě přikázané,jelikož jedině to zachrání nemocnice před krachem.Nicméně když chce sestra přesčasy proplatit,protože většinou není možné díky nedostatku personálu si je vybrat,tak je považována za rebelku a málokdy je zaměstnavatelem její žádost vyslyšena a i tak jí třeba ze 100h proplatí jen polovinu,nebo ani to ne.Je Vám známa i tato situace?
Jednou jsem se na schůzi na tuto situaci zeptala a zároveň jsem zmínila fakt,že lékařům i zřízencům (sanitářům) přesčasy jsou propláceny každý měsíc automaticky,tak proč ne sestrám. Absurdním se totiž ve výsledku stává to,že sestra si domů přinese 15 tis. a zřízenec i 25 tis.(netto) . Byla jsem poučena,že tato práce u lékařů a sanitářů je hodnocena jako pohotovost a peníze na její proplacení jdou z jiného balíku. To dovedu pochopit,ale proč jsou sestry stále někým utlačované a nucené k poslušnosti a v podstatě i pracovat zadarmo,mi jaksi uniká.
Lenka Šnajdrová  |  reagovat
04.02.2010 | 12:52
Já si myslím, že to vím, ale líbit se Vám to nebude.

Protože si to sestry nechají líbit. Dokážu pochopit, že se bojí o práci, dokážu pochopit, že když je někde jeden špitál, nemají kam odejít, jedině za cenu dojíždění, což si ne každý může dovolit. Jít mimo zdravotnictví taky nemůžu každý a navíc, sestry nají svou práci rády. A nemocnice to ví...

Nemocnice ví, že když z jednoho pracoviště odejdou 3 lékaři, nezajistí služby a bude v pytli. Když odejdou 3 sestry, celkem nic se nestane, ony to ty zbývající utáhnou. A víc než 3 neodejdou, protože nemají kam.
...  |  reagovat
04.02.2010 | 13:15
Leni,nejde o to,že by se mi Vaše odpověď neměla líbit.Naopak. Přesně vystihla stávající situaci.U nás se přesně tohle stalo : 3 sestry jsme se naštvaly a odešly a naše služby schytaly kolegyně a v konečné fázi to nikdo neřešil a nic se nestalo. Kdyby bývali odešli z našich 4 lékařů 3,tak by situace na oddělení byla skutečně neúnosná a zřejmě by k nějakému řešení dojít muselo.
Lenka Šnajdrová  |  reagovat
04.02.2010 | 13:40
No, já psala Vám automatický s velkým V, ale myslela jsem vám všeobecně jako všem. Ani nevím, jestli mám být ráda, že máme stejné zkušenosti.

V poslední době se neustále řeší zvyšování platů, ale je to opravdu to, co nás tak trápí? není to spíš tak, že jsme unavené, znechucené, rezignující a myslíme si, že kdybychom měly větší peníze, snášelo by to líp? Je to dotaz.

Pro mě znamená mzda jen jednu třetinu spokojenosti v zaměstnání. Tou další je dobrý kolektiv a tou třetí slušná domluva s mým zaměstnavatelem. Chci-li něco říct, mám dveře otevřené, potřebuju odpověď - dostanu ji. Mám nápad - můžu to zkusit.

Já se možná pletu, ale nemůžu se zbavit dojmu, že by stačilo upravit komunikaci mezi zaměstnanci a zaměstnavateli a bylo by všem líp. Tady se občas sestřičky v diskusích ptají, jestli jejich zařízení dostala peníze od pojišťovny na zvýšení platů. To jim to v práci neřeknou?
...  |  reagovat
04.02.2010 | 15:03
Ano,peníze jsou důležité,ale v mém životě nejsou prioritou. Já si hlavně v práci přeju,aby se ke mně zaměstnavatel i kolegové chovali slušně,aby naše spolupráce byla na úrovni,abychom dobře komunikovali a vážili si sebe navzájem.Teprve až poté jsou peníze. Bohužel jsou důležité,ale nejsou,alespoň pro mě,nejdůležitější.
To, že konkrétně vedení nemocnic velice často špatně nebo vůbec komunikuje se svými zaměstnanci není novinkou.
Weisová Jiřina  |  reagovat
04.02.2010 | 16:15
Já tomu tedy nějak nerozumím. Zákoník práce přece nezná pohotovost slouženou na pracovišti. Na pracovišti je to pracovní doba a pohotovost je někde jinde ( na jiném místě)- lidově na telefonu. To chodí zřízenci z domu? Nebo lékaři? Nebo jsou dány do balíku na výplaty peníze " na normální opracovní dobu" a " na dobu pohotovosti"- tedy podle poplatků 17.00 až 7,00?
...  |  reagovat
04.02.2010 | 21:45
Je to ten druhý případ. Oni samozřejmě domů nejdou,ale jsou placeni z toho druhého balíčku.A je to lépe finančně ohodnoceno než sestry,které mají i 5 dvanáctihodinových služeb za týden a na rozdíl od sanitářů skutečně odbornou práci a velkou zodpovědnost. Já zde nechci snižovat práci sanitáře,je nesmírně důležitá,ale nelze srovnat práci a zodpovědnost sester se sanitáři,i když ti samozřejmě za svoji práci také mají jistou zodpovědnost.Jde o to,že sestry jsou pdohodnoceny a degradovány. Občas se mi i vtírá otázka,zda nejde o diskriminaci v rámci pohlaví.Protože přiznejme si,většina sester jsou a vždy byly ženy.Možná to nevyznívá dobře a budete mě mít za feministku,ale to se nenechte mýlit. Nicméně tato otázka se zde skutečně při této platové politice nabízí.
Bazi  |  reagovat
05.02.2010 | 07:35
Já nevím,ale proplácení přesčasů je jasně stanoveno v zákonníku práce. Pokud Vám je neproplácejí, pak jej jasně porušují a není tady co řešit. Máte snad odbory, máte Kolektivní smlouvu.
zdravotní sestra z ordinace prakt.lékaře  |  reagovat
10.02.2010 | 14:13
V diskusi o navýšení mého platu ,mohu potvrdit,že dostávám průběžně přidáno,včetně jednorázové platby od pojištovny,kterou mi lékař přiznal.Na školící akce mě také uvolňuje,mám registraci.
marionella  |  reagovat
29.08.2010 | 21:57
Asi to dnes ukončím takto, když jsem nastupovala v roce 1972 na své první působiště,byla jsem nešťastná , že mám i několik dní volna a moc jsem se těšila na další směnu. Bylo to moc hezké pracovní období.Byli jsme kolektiv,byla legraci, a práce nás velice bavila.Přestože mám svou práci ráda, jsem ráda , že v českém zdravotnictví co nevidět zkončím, ale dál budu dělat sestřičku jinde, kde si mé práce budou více vážit.
zdravotní sestra  |  reagovat
02.09.2010 | 18:54
Velice by mne zajímalo, jakou lest vymyslí na nás vláta v platech nás všech zdravotníkú po novém , když chystají znížení platú o 10% i když nám přidali jenom 7% a lékařúm 15% poté chtejí sebrat platové tarify. Jak dojdeme my, starší sestry s 20 letou praxí k tomu, aby sestry s vysokoškolským vzdeláním nebo specializací k tomu, aby naše platy se po 15 letech praxe nezvyšovala a měli stejnak jako sestry bez vyššího vdělání. Počítá se i s možností zohlednit prax a vzdelání?Jenom ať neříkají, že bude nejaké motivační, nebo alespoň u nás není žádné motivační teď,ani odměny ani osobní.Doneslo se nám, že predběžne by sme měli jít s platem dolú vcelku o 8-9 tisíc.Zapomněla snad vláda za co máme žít a cestovat do práce?Nevím si představit jak budem splácet hypotéku,pújčky , šeky a životní pojištení. Asi všechno budeme muset pozastavit nebo jakto to chtějí udělat? Nebo budeme žít na hranici životního minima?Velice ráda bych si vyměnila s poslancema plat a žila si tak jak oni s veškerýma náhradama. Já si nemúžu číst noviny a surfovat po internetu jako oni počas zasedání,jsem ráda ,když se najím v poklusu za 2 minuty, nemám čas se pořádne ani napít a odběhnou na záchod a to už nic neříkám o tahání a polohování těžkých pacientú a nevhodném chování jak ze strany pacientú tak i některých lékařú.V práci jsem celý týden a každý den,sloužím cez víkendy i v týdnu ,tak i o svátcích.Je to moc smutné,že naše zdravotnictví tak padá dolú. Vúbec se nediví, že sestry a lékaři odchází do velkých měst a do zahraničí.

Přidání příspěvku do diskuse

Neregistrovaný autor:


Copyright © 2000-2012 MEDICAL TRIBUNE CZ, s.r.o. a dodavatelé obsahu (ČTK).
All rights reserved. Podrobné informace o právech.