Přeskočit na obsah

Nafukovací střevo láká lidi na screening

Více než polovina případů karcinomu tlustého střeva je podchycena ve třetím a čtvrtém stadiu, a tedy pozdě. Tito nemocní mají mizivou naději na vyléčení. Jedinou cestou, jak tuto situaci změnit, je přesvědčit veřejnost, aby se více zapojila do organizovaného screeningu. Má k tomu přispět i osvětová kampaň, již organizuje sdružení Onkomaják.

Hlavním nástrojem akce je obrovská průchozí maketa tlustého střeva a konečníku, putující nákupními centry po celé republice. Jsou v ní znázorněny patologické procesy, které je možno vidět při endoskopickém vyšetření střeva (v popředí např. stopkatý polyp), a to včetně karcinomu.

Jako průvodci zde pracují studenti lékařských fakult a gastroenterologické sestry. Zájemcům předávají informace o screeningovém programu včetně místa, kde mohou absolvovat primární screeningovou kolonoskopii. Maskotem kampaně se stala populární kreslená postava Rudy Pivrnce. Její autor, kreslíř Petr Urban, dokonce sám kolonoskopické vyšetření absolvoval a svoji zkušenost výtvarně ztvárnil v komiksu, jejž získá každý, kdo prohlídku nafukovací makety tlustého střeva absolvuje.

Zdroj: Medical Tribune

Sdílejte článek

Doporučené