Přeskočit na obsah

Kvalita očima pacientů


Nosnou myšlenkou projektu je poznatek, že o kvalitě služby v konečném důsledku vždy rozhoduje její uživatel. Tlak uživatele je tím nejefektivnějším nástrojem zvyšování kvality. To platí v jakémkoli oboru a zdravotnictví není výjimkou. Nesebevědomí, nepoučení a nenároční pacienti budou jen stěží motivovat zdravotníky k lepším výkonům a tlačit zdravotnictví k vyšší kvalitě. Chceme-li tedy mít kvalitní zdravotnictví, musíme vzdělávat pacienty, zvyšovat jejich sebevědomí a dát jim do rukou nástroje pro uplatnění svobodné volby. O vše ostatní už se pak postarají sami tím, že nekvalitní služby přestanou využívat.

Mezinárodně ověřená kritéria


Projekt hodnotí osm dimenzí kvality, které se skládají z celkem 50 dílčích indikátorů. Zaměřují se na celý průběh hospitalizace - od dostupnosti péče a přijetí pacienta až po zvládnutí procedury propouštění do domácího léčení. Velký důraz je kladen na komunikaci a jednání s nemocným, představování personálu, informování pacienta, jeho zapojování do procesu léčby, na koordinaci péče, spolupráci s rodinou i blízkými a také na tělesné pohodlí a tzv. hotelové služby nemocnic, kam třeba patří i tišení bolesti, předcházení pádům z lůžka, čistota pokojů a sociálních zařízení apod.

Považuji za velmi důležité, že projekt je postaven na důsledném dodržování přísné metodiky sběru dat od pacientů a jejich zpracování. Zkoumáme jednotlivá zdravotnická zařízení a jejich oddělení, porovnáváme je a tato porovnání zveřejňujeme. Jinými slovy nemocnicím říkáme: "Když nebudete kvalitní, každý se to dozví, a přijdete o pacienty!" To je velmi efektivní, ale i agresivní způsob zvyšování kvality, který se osvědčil v řadě zemí. Funguje však jen tehdy, pokud srovnání provádíme na základě statisticky průkazných dat.

Jednotná metodika je alfou i omegou pro věrohodné a přesné výsledky a opírá se o následující základní principy kvalitního výzkumu:

1. Kvalitní a ve všech porovnávaných zařízeních shodný dotazník.

2. Reprezentativní výběrový vzorek pacientů v každém zdravotnickém zařízení.

3. Důsledná organizace krátkého, ale intenzivního sběru dat a evidence i výzkumem nevyšetřené části pacientů.

4. Jednotné zpracování dat a interpretace výsledků včetně intervalů spolehlivosti výsledků.

 

Benchmarking pro managementy

Základní filosofií projektu Kvalita očima pacientů je transparentnost a co největší otevřenost v přístupu k datům, což vychází také ze skutečnosti, že primárním uživatelem výsledků jsou občané.

Managementy nemocnic dostávají kompletní zprávu se všemi výsledky nejen za svoji nemocnici, ale také za všechna oddělení všech ostatních zdravotnických zařízení. Úplné závěrečné zprávy za jednotlivé ročníky projektu jsou také k dispozici na portálu kvality ministerstva zdravotnictví. Jen zpráva za nemocnice však čítá takřka 2 000 stran, a to jsou k dispozici ještě další zprávy za psychiatrické léčebny a nově také za rehabilitační ústavy.

Proto chceme jít v letošním roce ještě dále a připravujeme speciální internetovou aplikaci, která zpřístupní výsledky v přehlednějším formátu a umožní jejich porovnání. Stránky www.kop-zdravi.cz by měly být k dispozici současně se zveřejněním výsledků na tiskové konferenci ministryně zdravotnictví na konci února 2010.

Zdroj: Medical Tribune

Sdílejte článek

Doporučené

Den vzácných onemocnění 2024

28. 3. 2024

Jde o několik pacientů s konkrétní diagnózou. Avšak je již známo přes 10 000 klinických jednotek a jedná se o miliony pacientů. Česko patří k zemím s…