Škodlivost nanočástic opalovacích krémů

Toxicita částic oxidu zinečnatého záleží na jejich velikosti. Tým Philipa Moose z University of Utah publikoval ve vědeckém časopisu Chemical Research in Toxicology výsledky studie, které prokázaly, že částice oxidu zinečnatého o průměru menším než 100 nanometrů vykazují zvýšenou toxicitu na buňky výstelky tlustého střeva.

Nanomateriály se staly nedílnou součástí našeho života, protože se vyznačují novými výhodnými vlastnostmi. Vyplývají z jejich malých rozměrů, kdy dramaticky narůstá poměr mezi povrchovou plochou částice a jejím objemem.

U nanočástic se výrazněji projevují efekty kvantové fyziky. Tím získávají nanočástice vlastnosti, které nejsou u větších částic téhož materiálu běžné. Například nanočástice zlata jsou chemicky reaktivní, i když větší částice tohoto kovu jsou známé svou inertností.

Nečekané efekty nanočástic se bohužel promítají i do jejich toxických účinků. Oxid zinečnatý se běžně používá jako komponenta opalovacích krémů.

Vyskytuje se běžně v částicích různých velikostí a mnohé materiály obsahují významný podíl nanočástic tohoto oxidu. Patří k nim i opalovací krémy.

Z experimentů Philipa Moose vyplývá, že nanočástice ZnO jsou dvakrát toxičtější než částice mikrometrových rozměrů. Během testů nastolil Moosův tým u buněk výstelky tlustého střeva podmínky in vitro, jež odpovídají požití dvou gramů opalovacího krému.

Závěry studie signalizují zdravotní rizika především pro děti, které mohou nedopatřením pozřít opalovací krémy obsahující nanočástice oxidu zinečnatého. Skutečná toxicita nanočástic oxidu zinečnatého v podmínkách in vivo bude ověřena v následných studiích.

Zdroj: Medical Tribune