Přeskočit na obsah

Mladí lékárníci se zamýšlejí nad testem MF Dnes

Mladí lékárníci, o. s. (www.mladilekarnici. cz), jsou občanským sdružením, které sdružuje zejména mladší lékárníky, kteří se snaží zlepšit poměry v českém lékárenství. Naším hlavním cílem je podpora odbornosti lékárníků a navrácení prestiže našemu oboru. Proto bychom chtěli krátce reagovat na článek otištěný v MF Dnes pod titulkem „Test: lékárníci prodají i smrtící kombinaci léků“ v pátek 8. července 2011. Myslíme si, že je určitě správné a potřebné, aby se česká veřejnost mohla z médií dozvídat zprávy o stavu odbornosti lékárenského personálu. Nechceme nijak zpochybňovat výsledky testu, ani to, že celoživotní vzdělávání zdravotnických pracovníků je zcela zásadním požadavkem. Vidíme jasně určité nedostatky, spočívající např. v označení lékárenského personálu a vedoucí k dezorientaci pacientů. Výsledek testu přijímáme jako motivaci k našim dalším snahám o neustálé zlepšování odbornosti personálu lékáren. Chtěli bychom se však zároveň ohradit jak proti celkovému stylu, jakým byl článek napsán, tak i proti faktickým chybám a nepřesnostem, kterých je v textu hned několik. Mezi asi nejkřiklavější patřily následující: tvrzení, že byl test připraven ve spolupráci s Českou lékárnickou komorou, zaměňování farmaceutů s farmaceutickými asistentkami a zahrnutí velmi nízkého počtu lékáren do testu. Jako velmi nekorektní vnímáme i označení farmaceutických asistentů jako prodavačů. Doufáme, že článek by mohl alespoň podpořit zájem pacientů o informace týkající se léčiv, jež užívají. Existuje celá řada témat, která je vhodné v lékárně konzultovat – poradenství při výběru volně prodejných léčiv, specifika podávání u malých dětí či seniorů, léková problematika při výdeji na recept a vzájemné kombinace současně užívaných léčiv a v neposlední řadě vhodné rozvržení jednotlivých dávek během dne. Ze strany pacientů vnímáme stále rezervy v zájmu o informace o užívaných léčivech. Přitom nejen léková informační centra, ale i lékárny, které se lékovému poradenství soustavně věnují, jsou schopny konzultovat i složitější problematiku. Česká lékárnická komora vyvíjí nemalé úsilí při tvorbě standardů, které tvoří podklady pro konzultační činnost. Pacienti by si měli uvědomovat, že součástí výdeje léčiv je žádat informace podporující správné užívání, zvyšující benefit léčby. Přáli bychom si, aby se legislativa změnila tak, aby pacienti mohli volit lékárnu podle kvality poskytovaných služeb a ne podle nejnižších doplatků, vybíraných či nevybíraných poplatků a jiných finančních pobídek. Množství nových poznatků v oblasti farmacie a medicíny roste raketovým tempem, lékárníci se však snaží držet krok – jednak povinností celoživotního vzdělávání a získáváním specializace v oboru, jednak také využitím softwarového vybavení umožňujícího přístup k aktuálním informacím nebo sledování lékových interakcí. V poslední době se stává běžnou praxí, že si lékárny vedou lékové záznamy, které mohou s výhodou využít při nejasnostech v preskripci, při kontrole lékových interakcí a racionální generické substituci, jako možnosti zajištění cenově dostupných léčiv, z čehož mohou mít prospěch především stálí návštěvníci lékárny. Přestože článek o testu lékáren v MF Dnes poskytl veřejnosti nekorektní informace, je impulsem k zamyšlení nad tím, jak vylepšit služby lékáren pacientům. Věříme, že v budoucnu bude hlavním kritériem pro výběr lékárny odbornost jejího personálu, ne několikakorunový rozdíl ve spoluúčasti na ceně léků.

Zdroj: Medical Tribune

Sdílejte článek

Doporučené