Stránky jsou určené odborníkům ve zdravotnictví.
Středa 22. květen 2019 | Svátek má Emil
  |  Politika  |  Komentáře  |  Finance  |  Kongresy  |  Z regionů  |  Tiskové zprávy  |  Legislativa  |  Rozhovory  |  

INFORMACE

PŘIHLÁŠENÍ
Registrovaný e-mail:
Heslo:
 

Heger: Nemám ve VZP vliv. Nemohu ani zmapovat její platby.

Heger: Nemám ve VZP vliv. Nemohu ani zmapovat její platby.

13.10.2012 10:21
Zdroj: Radiožurnál
Autor: www.tribune.cz
V největší české zdravotní pojišťovně, VZP, již jednou byla vyhlášená nucená správa - v roce 2005. Dnes je situace obdobná. Skončí i tentokrát nucenou správou? Nebo odvoláním současného vedení? Má na podobné kroky ministr zdravotnictví dostatečnou politickou sílu? O tom všem se včera hovořilo v Radiožurnále s ministrem zdravotnictví Leošem Hegerem.
Upozornění: Následující článek vybírá redakce www.tribune.cz v rámci monitoringu médií.
Názor redakce nemusí být shodný s vyjádřením autora. Zdroj média tohoto článku najdete v záhlaví nebo na konci textu.

moderátor:
jak je na tom VZP hospodářsky, dobře nebo špatně?

...musím říct, že ta situace je nesrovnatelná. To je asi jako velká hospodářská krize ve třicátých letech a současná hospodářská krize. Tenkrát byly dluhy desítky miliard, dneska to osciluje mínus okolo pěti miliard a lepší se, takže já myslím, že to tak tragické není.

Přesto všechno vám to stojí za to vystoupit před novináře a říct, že vedení VZP je rozloženo.

... my máme z VZP velmi špatné signály už dlouhou dobu a spolupráce s vedením není úplně ideální. Ono je to spíš než na téma o hospodaření, na téma o chování pojišťovny vůči poskytovatelům péče.. už jsem říkal, ten nejflagrantnější případ, který dneska běží, to jsou zpožděná vyúčtování nemocnicím. Ono to funguje tak, že ambulantní zdravotnická zařízení mají vyúčtování po půl roce. Nemocnice až po roce a do dneška to vyúčtování není vyřízeno a znervózňuje to nemocnice. Ono se velmi těžko plánuje, když nevíte, jestli budete vracet nebo budete dostávat zpátky a těch příkladů dalších je dost.

.. jak si to vykládáte? Je to tak, že to někdo ve vedení VZP dělá úmyslně, že takto protahuje dané lhůty, nebo to je nešikovnost?

.. je to tím, že prostě jejich výpočetní systém už řadu let nefunguje úplně ideálně. Zaváděl se nový výpočetní systém a on prostě nefunguje. Ale není to úplně to hlavní, proč jsou poskytovatelé nespokojení. Oni jsou nespokojeni s tím, jak s nimi VZP zachází. Kdyby to slušně vedení vysvětlilo a řeklo, fajn, nezlobte se, jste naši partneři, letos se to protáhne o půl roku a příští rok vám to nějak vykompenzujeme naší ochotou. Ale to se neděje. Totéž bychom mohli říkat o tom, jak pojišťovny vypovídají smlouvy nemocnicím a jak je napínají a do dneška nemocnice nevědí, co s nimi bude na konci roku. Jestli tu smlouvu dostanou, nebo nedostanou.. tohle je výraz takové určité arogance a chování vůči tomu systému, které je velmi nevstřícné.

Rezervní fond, ze kterého zatím bylo možno přesunovat peníze a umořovat základní problémy, je v tuto chvíli v podstatě prázdný. Ředitel VZP Pavel Horák tvrdí, že je to kvůli přístupu Ministerstva zdravotnictví. A vy, ministr zdravotnictví, říkáte, že za to může management pojišťovny. Co si z toho má vzít normální člověk?

..víte, možná bychom mohli se ještě jednou vrátit k historii... v letech 2006 - 2008 byl obrovský pojišťovenský rozvoj a pojišťovny nakumulovaly spoustu peněz. Mimo jiné bylo to proto, že se ministru Rathovi ve spolupráci s pozdějším ministrem Julínkem podařilo opravdu razantní navýšení plateb za státní pojištěnce ze státního rozpočtu a ty pojišťovny žily velmi luxusně. Naštěstí jim nikdo peníze nebral, ony si je naakumulovaly na zlé časy a teď ty zlé časy nastaly. My když jsme přebírali systém, tak ten deficit, o kterém mluvíte, který se manifestoval v roce 2009 poprvé, byl větší, než je teď, ten roční propad hospodaření byl v průměru za celý systém horší než je nyní a od té doby se zlepšuje. Zlepšuje se pomalu, ale ono to není jednoduché dělat reformu, když jste v deficitu a nemůžete dělat nějaká dreakonická opatření toho typu, že by se zvýšilo výrazně pojistné, nebo že by ...

.. premiér řekl, že to v žádném případě nepřipadá v úvahu, že by se zvýšilo pojistné za státního pojištěnce.

To jsem nemyslel. Já jsem myslel to pojistné, které platí každý ze své mzdy. Tak to není na pořadu dne. Rovněž státní pojištěnci nemohou být v současné době z deficitního státního rozpočtu sanováni, takže ta situace je napjatá a z toho jsou takovéhle vztahy špatné. Samozřejmě trpí tím velmi poskytovatelé péče, po kterých ti pacienti právem chtějí péči a chtějí jí mít každým rokem lepší a to se samozřejmě trošku zbržďuje, takže to napětí v systému je... Ale já musím znovu zopakovat, že ta situace se pomalu začíná lepšit a v loňském roce opravdu to záporné saldo bylo zřetelně nižší a letošní pololetí naznačuje, že se to zase snižuje. To, že jsou všichni trochu v deficitu, to je pravda, povede to asi k mírnému zpožďování plateb, ale rozhodně ne k těm katastrofám, které byly v roce 2005.

.. tak nevidím vůbec důvod, proč jednou ředitel VZP Pavel Horák a potom i vy, veřejně říkáte, že ta druhá strana může za to, že má VZP nějaké problémy. Vy sám konkrétně říkáte, že management VZP je vnitřně rozložen. Co to znamená, co se tam tedy děje?

.. já myslím, že dneska proběhla v médiích zajímavá kauza, na které to můžeme demonstrovat. MF popsala problémy s očními čočkami a s tím, jak se VZP chová k stanovení materiálu, které bude platit. Já budu, možná vás překvapím, ale já tu VZP nejdřív musím pochválit. Ona se chová tak, jak říká zákon, že se má platit to nejlevnější, co je ještě kvalitní a co je certifikované a nemá se platit zbytečně navíc... až potud je to fajn. Ty indické oční čočky, které se převzaly z Indie, mají cenu asi tisíc korun, teď zjednodušuji. Doteď se platily čočky tři tisíce korun. Všechno by bylo v pořádku. VZP k tomu nemá sice zmocnění ze zákona, ale je to takový úzus, že stanovuje věci, které dává do katalogu, podle kterého se platí, ale zvykem je, že ona to projednává s odbornou společností a tady v tom případě to projednáno nebylo, oni si sehnali nějaký posudek někoho, koho ani nechtějí jmenovat a řekli tak, teď to takhle bude stačit. Je to hospodářsky v pořádku, kdyby to dělali takhle ve všech případech, tak by ta pojišťovna byla v mnohem lepším stavu, ale oni to prostě dělají chaoticky, občas prostě to zapomenou říct těm poskytovatelům péče, že se něco bude měnit a oni s překvapením zjistí, že mají na skladech dražší čočky, které už jim nikdo nebude chtít proplatit a podobně. Já to hodně zjednodušuju, ten případ je trošku složitější, ale je to zase jedna taková malá demonstrace toho, jaké s tím naším systémem jsou problémy.

Víte, pane ministře, ono to vypadá, jako kdyby jste mluvil o nějaké společnosti, nad kterou ministerstvo zdravotnictví v podstatě ani nemá příliš velký dohled a už vůbec ne vláda.... jako kdyby ve VZP nebyla správní a dozorčí rada, které jsou určitým poměrem plněny lidmi nominovanými vládou a sněmovnou... Tak, jak to je, je to tak, že vedení dělá něco přes vůli správní či dozorčí rady? A nebo tyto dvě rady prostě selhaly, protože včas neodfiltrovaly to, že vedení VZP dělá to, co vy jste teď popsal?

Tak, vedení se chová tak, jak se dohodne se správní radou, ale musím říct, že ta správní rada je třicetičlenná a že tam jsou velmi nepřehledné vztahy. Jak je všeobecně známo, dozorčí správní radě šéfuje pan Marek Šnajdr, který už to dělá sedmým rokem, takže on svým způsobem taky zodpovídá za tu pojišťovnu a za její vývoj má nějakou zodpovědnost a co tam rozhoduje on, co rozhoduje pan ředitel Horák a co rozhoduje ten zbytek správní rady, je opravdu někdy dost neprůhledné.

Počkejte, pane ministře, jedna správní rada má 27 členů, pro přesnost, to, co mi teď říkáte, je, že vy jako ministr zdravotnictví, který reprezentuje ve vládě TOP 09 politickou stranu, že vláda, nebo vládní koalice nemá, řekněme, rozhodující slovo ve správní radě VZP?

Tak vládní koalice asi ano, protože z těch třiceti členů dvacet je voleno zastoupením podle počtu poslanců v jednotlivých stranách, a v té době, kdy jich bylo jenom dvacet a kdy by ta rada jaksi neměla nic významného dělat, tak byl zvolen pan Šnajdr do čela správní rady, aby si zopakoval to období. No a pak bylo donominovaných těch dalších deset členů za vládu, takže z toho vidíte, že to ministerstvo, protože za vládu byli jmenování i lidé z ostatních částí koalice, tak tam má ministerstvo minoritu a je to trošku zvláštní, protože v minulých letech nebo od začátku existence té VZP, nikdy tady nebyl ministr, který by neměl svého člověka ve vedení správní rady. Tak já jsem to dostal do vínku takhle, já jsem přišel jako nový ministr a nedal jsem si jako nezkušený člověk žádné podmínky, jak ten resort, za jakých podmínek ho budu vést, ale s tímhle tím jsem žil nějakou dobu celkem bez větších problémů. Větší problémy byly s poskytovateli a s velmi těžkým napětím v tom systému, který jsem podědil. Pak se některé věci urovnaly, některé zákony jsme změnili, začli jsme psát úhradové vyhlášky, za které jsme kritizováni a teď se to nějak začlo zhoršovat.

Co to znamená, když říkáte, že šéf správní rady VZP a poslanec za ODS Marek Šnajdr, tak jak jste to popsal, to vypadá, jako kdyby pro vás on byl překážkou toho, aby se cokoliv ve vedení VZP měnilo, je to tak?

Já si myslím, že on tam má vliv, který je velmi silný.

Jaký?

No, já myslím, že spíš ta otázka stojí, jak funguje VZP a ona nefunguje ...

Počkejte, pane ministře, ta otázka stojí úplně jasně. Jakým způsobem a jak prosazuje Marek Šnajdr ten vliv ve VZP?

No, já si myslím, že to je prostě v jeho osobním angažmá a v spolupráci s panem ředitelem Horákem.

Dobře, kdyby to tak opravdu bylo, tak co to znamená pro vás, jako pro ministra zdravotnictví. Že váš názor není zas tak důležitý?

No, co to znamená, pro Ministerstvo zdravotnictví není otázka nějaké ješitnosti, jestli to má vliv, nebo ne, ale je to otázka toho, jestli ta VZP funguje, nebo nefunguje. Já vám řeknu ...

Já jsem se neptal, pardon pane ministře, to nebylo myšleno nějakým osobním vztahem, ale zajímá mě, úplně jednoduše, jestli když si ministerstvo zdravotnictví a nebo vy, ministr zdravotnictví, prostě usoudíte, zanalyzujete, že by bylo lepší, kdyby ve vedení VZP seděl někdo jiný, nebo kdyby vedení jednalo nějakým jiným způsobem? Máte teď v tuto chvíli sílu ten svůj názor prosadit, pokud si to Marek Šnajdr nebude přát?

Tak, teď je situace velmi zvláštní. Před půl rokem v koalici byly jiné vztahy a možná ty věci se daly řídit lépe. My jsme v té době odvolali tři členy správní rady, kteří tam seděli za Ministerstvo zdravotnictví a již nejsou zaměstnanci Ministerstva zdravotnictví a dodnes náhradníky za ně vláda nejmenovala, protože tak, jak jsme je navrhovali, se to na vládu prostě nedostalo a nedostalo se to tam proto, že v ODS vznikl problém skupiny lidí, kterým se říká dneska rebelové a mají tam určitý vliv a kupodivu z těch sedmi takzvaných rebelů je pět lidí v orgánech VZP.

Prosím, odpovězte mi na moji otázku. Máte opravdu nějaký vliv na to, jak bude jednat vedení VZP?

Ti lidé, kteří tam zastupují funkci ministerstva, tak tam jsou toho času v menšině.

Rozumím tomu správně, že říkáte že ne?

Nemám, nemám tam ten vliv. My, jak je známo z médií, jsme do VZP poslali kontrolu, abychom si udělali alespoň obrázek, jak to tam funguje, nebyli jsme z toho velmi nadšení. Všechno se to týkalo kauzy IZIPu, kterou teď nechci otevírat. Ta byla dostatečně už v tisku ventilovaná. Ale nám by nedělalo problémy, pokud by ten systém fungoval, ale my třeba víme a o tom se teď tady hodně mluvilo v poslední době, že jsou tady velké diskrepance v platbách mezi jednotlivými pojišťovnami. Třeba VZP platí vysoce nad vyhlášku některé segmenty, takže ona prostě vydává víc a má nasmlouváno a my pořádně nevíme s kým a co má nasmlouváno, že platí, ale víme v globálu, že platí zřetelně víc nad vyhlášku, než ostatní pojišťovny a myslíme si, že to je jedna z příčin těch propadů, které má větší, než ostatní pojišťovny. A my nejsme schopni dostat od nich ta čísla, abychom si to zmapovali.

Když používáte množné číslo, tak tím myslíte koho?

Vedení ministerstva. My jsme takový celkem kolektivně vedený orgán.

Rozumím. Může to znamenat zároveň i celou vládu? Ptám se na to, protože VZP je veřejnoprávní organizace.

Já jsem teď mluvil opravdu o Ministerstvu zdravotnictví a o tom vedoucím týmu.

Dobře. Když se podívám na vyjádření z rádia Impuls Pavla Horáka, který říkal, kromě jiného také: jsem státní úředník, mohu být vyměněn, ale nevím, jestli najdou někoho jiného, kdo ten zázrak učiní a odněkud do VZP přinese peníze. Chystáte se k něčemu takovému vůbec, k takovému pokusu jako vyměnit ředitele VZP?

Já si myslím, že na to nemá ministerstvo rozhodující sílu v této chvíli, ale ten problém není mimo VZP, v tom je ten hlavní spor, ten problém je ve VZP. Ta pojišťovna si vede hůře, nežli jiné pojišťovny, spolupracuje hůře, chová se vůči svému okolí, vůči těm svým smluvním partnerům hůře, takže tam je opravdu mnoho, co zlepšovat a nejenom v těch vztazích, ale i v tom hospodaření. Je tam prostě potenciál chovat se lépe. Oni nám vyčítají, že jsme neudělali správné zákony, ale těm ostatním pojišťovnám to zdaleka tolik nevadí, jako to vadí té VZP. Samozřejmě dělat zákon je dlouhý proces a my jsme taky podědili některé ve velmi špatném stavu a napravují se poměrně dlouho, takže ten problém je, že ta VZP jaksi vystupuje z řady těch ostatních pojišťoven. A s tím ten systém má problém.

A poslední otázka, upozorňuji, je osobně laděná. Jak vy se cítíte v té situaci, kterou jste, pane ministře, takto popsal, že v podstatě nemáte příliš velký vliv na to, jakým způsobem se věci kolem VZP budou dál odehrávat?

Já myslím, že to je dobrá otázka na pozici ministra. Záleží na tom, tam, kde mám malý vliv, jaký je problém. Já mám řadu oblastí, kde se mě daří věci měnit. Dařily se až donedávna i v té oblasti zdravotního pojištění a zdravotních pojišťoven. Pokud by měl tento stav setrvávat delší dobu, tak je neudržitelný, ať bude jeho řešení jakékoliv a já se toho řešení nebojím, ani takového, ani jiného.

A to takové je jaké?

No, tak teď je celá řada dnů, kdy mohou být poměry ve vládní koalici a vůbec v celém parlamentu změněny. Záleží, jak dopadnou dnešní a zítřejší volby. Potom bude hlasování o důvěře vládě, potom bude kongres ODS, kde se budou řešit ty spory vnitřní ohledně ...

A to může změnit situaci ...

Toto může velmi změnit situaci a samozřejmě vládnout bez nějakého rozumného vlivu, má-li člověk odpovědnost, tak není možné.

Teď směřujete ke své rezignaci, předpokládám.

Ne, já směřuju k tomu, že bude třeba situace, kdy by se to mohlo zase zlepšit.

Takových bylo dnešních Dvacet minut Radiožurnálu. Pane ministře, díky za váš čas. Na shledanou.

www.tribune.cz

cin



Copyright © 2000-2019 MEDICAL TRIBUNE CZ, s.r.o. a dodavatelé obsahu (ČTK).
All rights reserved.  Podrobné informace o právech.  Prohlášení k souborům cookie.  

Jste odborný pracovník ve zdravotnictví?

Tyto stránky jsou určeny odborným pracovníkům ve zdravotnictví. Informace nejsou určeny pro laickou veřejnost.

Potvrzuji, že jsem odborníkem ve smyslu §2a Zákona č. 40/1995 Sb., o regulaci reklamy, ve znění pozdějších předpisů, čili osobou oprávněnou předepisovat léčivé přípravky nebo osobou oprávněnou léčivé přípravky vydávat.
Beru na vědomí, že informace obsažené dále na těchto stránkách nejsou určeny laické veřejnosti, nýbrž zdravotnickým odborníkům, a to se všemi riziky a důsledky z toho plynoucími pro laickou veřejnost.
Pro vstup na webové stránky je potřeba souhlasit s oběma podmínkami.
ANO
vstoupit
NE
opustit stránky