Pátek 18. říjen 2019 | Svátek má Lukáš

ilustrační foto: shutterstock.com

Krok k léčbě neplodnosti, vědci uměle vytvořili funkční spermie

26.02.2016 08:18
Zdroj: ČTK
Čínským vědcům se povedl úspěšný experiment, který podle odborníků může v budoucnu přispět řešení mužské neplodnosti. Uměle vytvořili spermie myších samců, z nichž se poté narodili zdraví jedinci.

Někteří experti ovšem podle agentury AP upozorňují, že od myší k lidem může být vzhledem k technickým i etickým otázkám ještě dlouhá cesta.

Svůj postup vědci zdokumentovali v americkém odborném časopise Cell Stem Cell. Tým z čínské akademie věd dokázal vytvořit umělé spermie z kmenových buňek odebraných z myšího embrya, které se mohou vyvinout v jakýkoli typ buňky v těle. Kmenové buňky následně v laboratoři vystavili působení chemických látek a poté je smíchali s buňkami z varlat myších samců. Takto vzniklé spermie byly schopny oplodnit myší vajíčko. Z 379 jimi oplodněných vajíček se později narodilo devět mláďat.

Podobným způsobem se již v minulosti spermie podařilo jiným vědeckým týmům vytvořit, musely však být vpraveny do pohlavních orgánů myších samců, aby se dovyvinuly.

Člen týmu Čchi Čou z pekingské akademie věd označil objev za významný úspěch, avšak dodal, že před jeho možnou aplikací na lidi je ještě "dlouhá cesta". Postup budou nyní vědci testovat na opicích.

Někteří američtí experti vidí v objevu velkou šanci pro neplodné muže. Podle vědců z několika amerických univerzit oslovených AP by tento postup šlo aplikovat například s využitím buněk z lidské kůže, které by mohly být přeměněny na kmenové buňky a pak absolvovat celou laboratorní proceduru.

Vědce však čekají ještě některé velké překážky. Podle genetičky Reijo Peraové z univerzity v Montaně bude například obtížné najít alternativu, aby nemusely být využívány buňky z varlat novorozenců. Technika navíc bude v případě využívání u lidí muset dosahovat efektivnějšího poměru živě narozených dětí k oplodněným vajíčkům.

ČTK

Copyright © 2000-2019 MEDICAL TRIBUNE CZ, s.r.o. a dodavatelé obsahu (ČTK).