Přeskočit na obsah

Lékárna nemusí být jen výdejnou léků

Lékárna nemusí být jen výdejnou léků Motto konference Alphega lékáren, která se koná každým druhým rokem, znělo „Vždy na dosah“

Účastníky konference přivítala Caitlin Sorrell (výkonná ředitelka Alphega Pharmacy), která byla průvodkyní obou dnů přednášek i slavnostního večera. Jednou z úvodních prezentací byla přednáška psychiatra ze Sardinie, Luca Pani, který nastínil, jak by měla medicína a farmacie fungovat v budoucích letech. Zefektivnění fungování zdravotního systému bude vynuceno zcela nepochybně měnící se demografickými daty a exponenciálním nárůstem stárnoucí populace. Cílem bude udržet co nejdelší dobu života ve zdraví a nastavení takového systému péče o zdraví, který bude trvale ekonomicky udržitelný. Prevence neinfekčních, tzv. civilizačních onemocnění se bude muset stát prioritou, aby nebyl systém zatížen vysokými náklady na léčbu chronických, ale preventabilních onemocnění. Velký význam hraje včasná diagnóza a po ní cílená léčba v součinnosti s intervencemi v oblasti životního stylu. Technologie už po několik desítek let mění náš život, řekl Luca Pani. V nejbližších letech se stane realitou, že komunikace mezi pacientem, lékařem a lékárníkem bude fungovat na principu telemedicíny. I na dálku bude moci lékař monitorovat stav pacienta, podle patologických nálezů jej následně pozve přes mobilní aplikaci na kontrolu, nebo mu vystaví e-recept a pacient si lék vyzvedne v lékárně. Technologie k takové spolupráci již existují, jen je problém s jejich implementací do reálné praxe.

I v preventivní medicíně dostávají moderní technologie zelenou. K dispozici jsou „chytré hodinky“, které umějí změřit nejen tep, kroky, ale i krevní tlak a další parametry a uložit je do vzdáleného počítače. Podle „povolení“ konkrétního jedince je možné tyto informace sdílet nejen s přáteli, ale i s ošetřujícím lékařem. Mnoho vyšetření není nutné provádět ve specializovaných ambulancích, ale je možné primární screening provést v komunitní lékárně, která po zjištění patologického nálezu doporučí klientovi návštěvu praktického lékaře. V lékárnách může probíhat mnoho edukačních kampaní a preventivních programů. K zajištění maximální efektivity sdílení zdravotních informací je nezbytné posílit ve všech zemích EU roli praktického/rodinného lékaře (což si čeští poslanci nemyslí). V horizontu dalšího desetiletí by mohla být anonymizovaná data všech léčených pacientů zužitkována pro optimalizaci léčebných i diagnostických postupů na základě analýzy dat shromážděných v i-cloudu.



Preskripční léky na sestupu

Doug LOng přednesl nejnovější data z databáze IMS, která shromažďují informace o prodejích konkrétních léčivých přípravků. Z jeho slov vyplynulo, že preskripční léky (Rx přípravky) činí stále menší podíl na obratu lékáren a vzrůstá procento a cena volně prodejných léčivých přípravků a potravních doplňků. Pro lékaře to není zcela potěšitelná zpráva, ale na snížení objemu prodeje Rx přípravků se většinou podílí léková politika jednotlivých států a pokles cen léčivých přípravků. K tomu, aby lékárny uměly zajistit svou profitabilitu, musejí hledat cesty, jak si udržet své klienty.



Lékárna centrem péče o zdraví

Na IMS data navázala Caitlin Sorrell svou vizí budoucností Alphega lékáren. Podle výkonné ředitelky evropského virtuálního řetězce Alphega Pharmacies je nutné posilovat viditelný a silný brand Alphega lékáren, který je spojen s poskytováním dalších zdravotních služeb, jako je podrobná informace klientovi o způsobu užívání léku, poskytování zdravotního poradenství (odvykání kouření, snižování hmotnosti, prevence kardiovaskulárního rizika a dalších), přičemž je výhodou, pokud má lékárník dobrý kontakt s lékařem v příslušné geografické oblasti. Tato spolupráce lépe funguje v menších komunitních centrech než ve velkoměstech, kde o přízeň klienta soutěží silné řetězce.



Program seminářů

V rámci konference proběhla řada seminářů a workshopů, v nichž bylo opět zdůrazněno, že pokud budou lékárníci v úzkém kontaktu se svými zákazníky, mohou si vybudovat jejich důvěru, což zvýší loajálnost zákazníků a povede to i ke zvýšení obchodních úspěchů. Česká skupina lékárníků absolvovala velmi zajímavý workshop o tom, jak budovat důvěru ve značku podle obecně uznávaných hodnot, jakými jsou důvěra, účinnost, spolehlivost, úspora (času i peněz) a dalších. Na základě těchto obecných hodnot lze vybudovat i profitabilní společnost nebo produkt. Seminář byl organizován ve spolupráci se společností Mylan.



Budoucnost preventivních programů v Alphega lékárnách

V dalších prezentacích a na seminářích byly diskutovány otázky poskytování zdravotních služeb v lékárnách. Veliký zájem – a na evropském fóru to bylo oceněno – vzbudil i projekt měření cévního věku, který se v ČR setkal s velikým zájmem. V diskuzích zaznělo, že lékárníci mohou pomoci řešit velký problém současného přístupu nemocných k léčbě, a tou je adherence k terapii. Pokud lékárník dobře vysvětlí jak a proč lék užívat (na což v ordinaci lékaře mnohdy není čas), pak pacient lék užívá lépe než bez dostatečné edukace.

V budoucnosti plánují Alphega Pharmacies spustit další projekt neinvazivního testování, a to plicních funkcí. Jednoduchou spirometrickou metodou lze v jednom testu zjistit podezření na obstrukční poruchu dýchacích cest, což by mělo vést k doporučení k dalšímu vyšetření. Předpokládá se, že i v ČR jsou stovky tisíc nemocných s nediagnostikovanou CHOPN a mnoho pacientů s neléčeným astmatem. Obě choroby vedou ke snížení kvality života, neadekvátní preskripci neindikovaných léků a ve svém důsledku i k předčasnému úmrtí. Těmito službami svým klientům se chce síť Alphega lékáren odlišit od jiných lékárenských řetězců a získat si své klienty díky přidané hodnotě individuálního poradenství oproti pouhé výdejně léků.



Key lecture

Závěrečnou prezentaci na konferenci Alphega Pharmacy přednesla Ornella Barra (Co-Chief Operating Officer pro Walgreens Boots Alliance), která k delegátům promluvila o budoucnosti nezávislé lékárny. Ornella Barra prohlásila: „Lékárníci podnikají ve velmi těžkém sektoru zdravotní péče, vyrovnávají se stále se zvyšující konkurencí, tlakem vlád, a měnícími se očekáváními zákazníků. I přesto pevně věřím, že lékárníci mohou nabídnout dobré a potřebné služby svým klientům. Lékárníci jsou plně oddáni svému povolání, a to jim pomůže k úspěchu jak nyní, tak i v budoucnosti. Mají talent, vědí, čeho chtějí dosáhnout a jsou schopni svoji profesi dlouhodobě přetvořit, a já se těším na spolupráci s našimi členy a s našimi partnery. Společně můžeme úspěšně využít nových příležitostí.“



Dosavadní úspěchy

Letošní konference také oslavila úspěchy, kterých bylo dosaženo v devíti zemích Alphega Pharmacy. Mezi ty nejdůležitější patří zahájení sítě Aplhega Pharmacy v Rumunsku, rozšíření Alphega Pharmacy v Turecku, další certifikace Alphega lékárníků ve Francii v rámci programu certifikace kvality, a zvýšení počtu držitelů věrnostních karet Alphega Pharmacy v Itálii. Také služby poskytované v Alphega lékárnách, jako například kontrola mateřských znamének, kontrola cévního věku a kampaň upozorňující na rizika cukrovky, byly velmi úspěšné ve všech zemích, kde byly zavedeny. Od svého vzniku v roce 2001 se Alphega Pharmacy úspěšně rozrostla a v současné době podporuje více než 6 000 nezávislých lékáren v devíti evropských zemích (Česká republika, Francie, Itálie, Španělsko, Nizozemí, Německo, Turecko, Velká Británie a Rumunsko). Alphega Pharmacy je sítí lékáren, plně rozvíjených a podporovaných společností Alliance Healthcare, která je velkoobchodní divizí Walgreens Boots Alliance, první globální společnosti poskytující služby v oblasti péče o zdraví. Alphega Pharmacy má silné mezinárodní zázemí, které všem Alphega lékárníkům umožňuje sdílet své zkušenosti. Připojením se do evropské sítě Alphega lékárna neztrácejí lékárníci svou nezávislost v rozhodování o budoucnosti jejich lékárny – což je pro mnoho lékárníků rozhodujícím faktorem.

Zdroj: MT

Sdílejte článek

Doporučené