Vědci objevili protein zodpovědný za alergická onemocnění

Výzkumníkům z Vlaams Instituut voor Biotechnologie v belgickém Gentu se podařilo rozluštit, jak funguje protein pokládaný za hlavní spouštěč nejrozšířenějších alergických onemocnění, jako je astma nebo ekzém. Na molekulární úrovni popsali, jak se protein zvaný TSLP váže na své dva receptory, což je základním mechanismem jeho bioaktivity.

Zjištění, popsaná v předním vědeckém časopisu Nature Communication, vědcům rovněž umožnila vyvinout novou molekulu, která dokáže aktivitu TSLP zablokovat. Inhibitor na proteinové bázi zabrání TLSP se navázat na receptory na povrchu buněk. Tato molekula má umožnit vývoj nových možností terapie pro nejrozšířenější alergická onemocnění. Potřeba však bude další výzkum a nalezení potenciálního partnera pro využití ve farmaceutickém průmyslu.

Profesor Savvas Savvides z gentského výzkumného centra k tomu uvedl: “Poprvé se nám podařilo získat detailní důkazy o působení TLSP související s hlavními atopickými chorobami včetně astmatu a atopické dermatitidy. Naše studie prokázala, že základem pro vývoj nových terapeutických strategií je výzkum na molekulární úrovni.” Profesor Savvides už nyní testuje molekulu na vhodných zvířecích modelech.