Přeskočit na obsah

Projekt Nebojte se zachránit život vstupuje do druhé fáze

V týdnu od 4. do 10. září 2017 vyvrcholí dlouhodobý projekt připravený Českou lékárnickou komorou (ČLnK) ve spolupráci s firmou Teva Pharmaceuticals CR, nazvaný Nebojte se zachránit život. Akce proběhne v rámci Světového dne první pomoci, který je stanoven na druhou zářijovou sobotu, v letošním roce na 9. září. Celá kampaň je zaměřena na záchranu lidského života, správné provádění kardiopulmonální resuscitace a šíření myšlenky, že resuscitaci zvládne opravdu každý.



Lékárníci by chtěli svým klientům a pacientům připomenout známý fakt, že správný postup při oživování ještě před příjezdem zdravotnické záchranné služby má rozhodující význam pro přežití pacientů. V září budou v označených lékárnách vyvěšeny plakáty se správným postupem resuscitace, lékárníci budou zájemcům rozdávat letáčky s návodnými informacemi a odpovídat na jejich případné dotazy.

„Lékárníci jako zdravotníci mají povinnost poskytovat první pomoc. V zásadách první pomoci se školí již během vysokoškolského studia a také při přípravě na atestaci je první pomoc jedním z povinných modulů jejich postgraduálního vzdělávání. Proškolení některých lékárníků navíc zajišťují jejich zaměstnavatelé.

Ovšem vědomosti o kardiopulmonální resuscitaci se snadno zapomínají, tím spíš, když nejsou zapotřebí. Dennodenně se však dějí dopravní nehody, lidé kolabují, dostávají infarkt nebo se vážně zraní třeba při sportu. Ke ztrátě vědomí může dojít i přímo v lékárně. Je tedy více než vhodné, aby lékárníci uměli první pomoc správně poskytnout nejen po dokončení studia, ale i mnoho let po atestaci. To byl hlavní důvod k přípravě kampaně Nebojte se zachránit život,“ uvedla tisková mluvčí ČLnK Mgr. Michaela Bažantová.

V rámci přípravy lékárníků proběhly v první fázi projektu dva základní webináře pro členy ČLnK na téma kardiopulmonální resuscitace a také dva doplňující na téma léčba anafylaktických reakcí a úrazy. Zúčastnilo se jich celkem 1 086 lékárníků. Základní webináře kardiopulmonální resuscitace byly zároveň teoretickou průpravou k 60 praktickým workshopům první pomoci, které se v režii okresních sdružení ČLnK konaly na různých místech celé České republiky a ve kterých se proškolilo 775 lékárníků. Praktickými školeními, která vedl MUDr. Jiří Pokorný, Ph.D., školitel webinářů, byla ukončena první fáze kampaně Nebojte se zachránit život.

Druhá fáze bude cílit na veřejnost, bude zaměřena na komunikaci s pacienty lékáren, aby se také oni nebáli zachránit život. Do této části kampaně se přihlásilo přibližně pět set lékáren. Ty budou v prvním zářijovém týdnu své pacienty informovat o jednoduchých praktických návycích, díky kterým i oni jako laici mohou zachránit život svým blízkým.



Pracujeme v první linii

Redakce Medical Tribune měla možnost položit několik otázek jednomu z účastníků právě skončených kursů první pomoci pořádaných pod hlavičkou projektu Nebojte se zachránit život. Na otázky odpovídal PharmDr. Jan Hendrych z lékárny U Zlatého lva v Dobrušce.


 

  • Pane doktore, proč jste se rozhodl zapojit se do projektu Nebojte se zachránit život a zúčastnit se kursu první pomoci?

 

Naše lékárna je v domě na náměstí, kde je čilý provoz vozidel i chodců. Často jezdím autem a často také slyším: „… to je hned.“ Tedy nehoda. A co pak? Když jsem si přečetl informaci České lékárnické komory o kampani Nebojte se zachránit život, jejíž součástí je možnost zúčastnit se kursu první pomoci, věděl jsem, že se přihlásím. A kolegyně jely také. To jsme již měli absolvovaný webinář s tématem kardiopulmonální resuscitace. V obsahu webináře byl i vědomostní test. A zde jsem poznal, že mé vědomosti o resuscitaci nejsou na dostatečné úrovni. Proč? Pocházejí ještě z minulého století, kdy jsem při vojenské službě sloužil na brigádní ošetřovně.


 

  • Dostal jste se někdy do situace, že byste někdy musel v lékárně, případně na ulici, poskytovat první pomoc?

 

Do lékárny přicházejí nemocní lidé, téměř každý rok se v lékárně setkáváme minimálně s jedním případem bezvědomí. U dopravní nehody nebo jiného neštěstí jsem naštěstí nebyl.


 

  • Co tvořilo náplň kursu první pomoci?

 

Lektor MUDr. Jiří Pokorný vypíchl z teorie první pomoci zásadní body – zajištění místa nehody, bezpečnost postiženého i zachraňujícího, upřesnil hlavní zásady postupu oživování. Následoval praktický nácvik s dospělou i dětskou figurínou. To bylo pro nás zásadní.


 

  • Bylo něco, co vás překvapilo, co je nové nebo s čím jste se dosud nesetkal?

 

Až při samotném praktickém nácviku jsem si uvědomil rozdílnost resuscitace u kojence. Minimum síly, maximum vytrvalosti.


 

  • Bude mít kurs dopad i na ostatní zaměstnance vaší lékárny, uvažujete o tom, že byste je sám proškolil?

 

My „absolventi“ je vybídneme, aby si zopakovali postup první pomoci i kardiopulmonální resuscitaci. Dnes si na jejich školení netroufám. Máme však kontakt na školitele i příslib pokračování od ČLnK. Snad Teva Pharmaceuticals CR, s. r. o., jako sponzor přijde i v dalších letech, aby tyto kursy podpořila.


 

  • Máte pocit, že se farmaceuti dostanou k poskytování první pomoci častěji?

 

Nemám jen pocit. Jak jsem řekl v úvodu, jsme přece zdravotničtí pracovníci první linie.


 

  • Usnadňují jim jejich zdravotnické znalosti poskytování první pomoci, nebo spíš naopak uvažují více o možných komplikacích?

 

Určitě nácvik zásadně šetří čas při procesu rozhodování o pomoci. Pak jsem si vědom, že musím jednat. Pokud o možných komplikacích vím, musím jim předejít. Samozřejmě se lépe zachraňuje s vědomím, že odborná pomoc, tedy záchranná služba, už je na cestě.


 

  • Jak konkrétně budete působit na veřejnost v rámci Dne lékáren?

 

Zatím jsem o tom ještě konkrétně neuvažoval. Vím, že Lékárnická akademie ČLnK ke kampani Nebojte se zachránit život připravuje na září materiály pro naše pacienty, protože v tomto měsíci je Světový den první pomoci, a my je budeme pacientům předávat.


 

  • Může lékárník dlouhodobě zvyšovat povědomí a znalosti veřejnosti o poskytování první pomoci a záchraně života?

 

Setkávám se s tím, že mi pacient, který přichází vyzvednout léky pro někoho blízkého, na informaci např. o dávkování léku odpoví, že to není pro něj. Odpovídám mu, že pokud chce druhému pomoci, tak musí spolupracovat a naslouchat. Doufám, že si i tento „posel“ uvědomí, že v lékárně najde kromě „prášků“ i tu zdravotnickou pomoc, a přijde i příště. Jsme na to připraveni

Zdroj: MT

Sdílejte článek

Doporučené

Den vzácných onemocnění 2024

28. 3. 2024

Jde o několik pacientů s konkrétní diagnózou. Avšak je již známo přes 10 000 klinických jednotek a jedná se o miliony pacientů. Česko patří k zemím s…

Asgent aneb Náš život s andělem

28. 3. 2024

Nastává éra genové terapie. Nebo spíše teprve nastane, přestože první přípravky jsou již v klinické praxi. Zatím však nejde o rutinní léčbu. O to,…