Prof. Babjuk: Systém vzdělávání lékařů je příliš komplikovaný
Česká urologická společnost i akreditační komise chápaly tyto změny jako šanci ke zjednodušení a zpřehlednění vzdělávacího procesu, respektive k odstranění některých jeho přežitých částí. Naším cílem bylo připravit vzdělávací program, který umožní vychovat kvalitní urology schopné samostatně pracovat v lůžkové nebo ambulantní sféře a který bude současně reálně splnitelný v daném časovém období a dostupný na většině samostatných urologických pracovišť v ČR. Zda se to podařilo, ukáže budoucnost, jeho oficiální finální podoba ostatně do dnešního dne ministerstvem vydána nebyla.
Z celkového pohledu věřím, že změny přinesou určité sladění vzdělávacího procesu mezi jednotlivými obory. Jako pozitivní vnímám jasnější vymezení pravomocí po ukončení kmene i jeho přesně definované ukončení (byť poslední návrh, jak by měla být zkouška po kmeni realizována, je dle mého soudu zbytečně složitý).
Je však evidentní, že nevyřešíme jeden podstatný problém, který spočívá v přílišné komplikovanosti systému a neskutečné administrativní zátěži s ním spojené. Snaha vše do detailu předem definovat a akreditovat nevede k lepším výsledkům, ale naopak k formalismu. A o tom, jak konkrétně bude výuka probíhat, rozhodují nakonec stejně jednotliví učitelé, jejichž ochotu, profesionalitu a entuziasmus do akreditačních tabulek vměstnat nelze.
Zdroj: MT