Stránky jsou určené odborníkům ve zdravotnictví.
Neděle 21. červenec 2019 | Svátek má Vítězslav

PŘIHLÁŠENÍ
Registrovaný e-mail:
Heslo:
 

Prof. Žaloudík: Poradenství nonstop? Hlavně, že má člověk důvěru

Prof. Žaloudík: Poradenství nonstop? Hlavně, že má člověk důvěru

03.07.2019 08:58
Zdroj: MT
Autor: red
Fórum MT: Jaké máte zkušenosti s neformálním ordinováním? Odpovídá prof. MUDr. Jan Žaloudík, CSc., onkolog a senátor.

Pomoc v naléhavých situacích je lékařská, případně i občanská, povinnost. Dotaz však asi směřuje k situacím nenaléhavým. Žádný lékař nestudoval jen proto, aby kvalifikovaně pečoval pouze o sebe samého a svoji rodinu. Dokonce se právě to lékařům příliš nedoporučuje a moudří tak nečiní.

Žádný adept medicíny si snad ani nemyslí, že bude fungovat vždy jen v běžných ordinačních hodinách jako na úřadě. Promocí a pak atestacemi se lékař stává majetkem veřejným, ať už se tomu vzpouzí, nebo je rád.

Medicína je poslání a poslat někoho někam, třeba do háje, jen tak a z důvodu, že je po ordinační době, to v sociálním státě kultivované společnosti nelze. Přinejmenším je možno v onom poslání poslat trpícího či bezradného uctivě, asertivně a kvalifikovaně tam, kde mu mohou pomoci lépe, ba nejlépe.

Poradní a dispečerská role lékaře i v mimopracovní době je předpokládána přáteli, známými, známými známých, jejich známými i bývalými pacienty v zájmu nových pacientů. Nezřídka také diváky televize, posluchači rozhlasu nebo čtenáři časopisů, pokud se tam odpovědný lékař nějak více a neopatrně prezentuje v zájmu osvěty. Ke kvalifikaci lékaře patří nepochybně také regionální a celostátní orientace v organizaci zdravotnictví, struktuře sítě, nabízených zdravotních službách a vazbách.

Není ovšem šťastné se snažit o víkendech nebo po večerech nahradit či zastoupit kolegy, zejména pak z jiných oborů než vlastního. Není ani kolegiální a rozumné dopouštět se úsudků a odsudků stran dosavadní péče jiných, byť třeba ne zcela úspěšné. Lékař má v náplni profese tvářit se pozitivně a hledat cestu prospěšnou pro pacienta, aniž by mu bral důvěru nebo naději. Což platí v době ordinační i mimoordinační.

Mnohdy, ač nechtěně, reakce i mimoordinačně osloveného lékaře může dotvářet obraz zdravotnictví jako celku, ať už se to líbí, nebo ne, ať je to logické, nebo není. Zkrátka fungujeme pod kuratelou hesel „furt ve střehu“ a „furt s úsměvem“. Byť by to bylo hodinu po půlnoci na telefonu, náhodně na poště, v přestávce tenisu, při výkopových pracích nebo nečekaně při procházce vlahým hájem. Takto to veřejnost očekává a chce, vizi laskavého lékaře zachránce, ochránce a rádce lid nosí hluboko v srdci. Stále více si to tak žádá i po internetu.

Není triviální toto poslání trvale naplňovat ke spokojenosti všech se vším, i s námi, mimoordinačně zastiženými postiženými. Říkám si: ať, hlavně, že je o člověka zájem a má ještě důvěru, která leckde mizí.

Čtěte také


Copyright © 2000-2019 MEDICAL TRIBUNE CZ, s.r.o. a dodavatelé obsahu (ČTK).
All rights reserved.  Podrobné informace o právech.  Prohlášení k souborům cookie.  

Jste odborný pracovník ve zdravotnictví?

Tyto stránky jsou určeny odborným pracovníkům ve zdravotnictví. Informace nejsou určeny pro laickou veřejnost.

Potvrzuji, že jsem odborníkem ve smyslu §2a Zákona č. 40/1995 Sb., o regulaci reklamy, ve znění pozdějších předpisů, čili osobou oprávněnou předepisovat léčivé přípravky nebo osobou oprávněnou léčivé přípravky vydávat.
Beru na vědomí, že informace obsažené dále na těchto stránkách nejsou určeny laické veřejnosti, nýbrž zdravotnickým odborníkům, a to se všemi riziky a důsledky z toho plynoucími pro laickou veřejnost.
Pro vstup na webové stránky je potřeba souhlasit s oběma podmínkami.
ANO
vstoupit
NE
opustit stránky