Přeskočit na obsah

Český trh s léky na předpis loni vzrostl o sedm procent

V roce 2020 dle dat společnosti IQVIA celkové prodeje léků na předpis v českých lékárnách a nemocnicích dosáhly hodnoty 71 mld. Kč, což představuje roční nárůst o sedm procent. Prodeje originálních léčiv na předpis stouply o devět procent na 49 mld. Kč, z čehož inovativní léčiva s aktivní patentovou ochranou tvoří 56 procent. Kategorie inovativních léčiv s aktivní patentovou ochranou se tak zvýšila oproti minulému roku o 26 procent na 27 mld. Kč. Nárůst tohoto segmentu byl z velké části způsoben zvýšenými prodeji biologických léků. Prodej originálních léků, u nichž patentová ochrana již vypršela, se snížil z 18 mld. na 17 mld. Kč, tedy o pět procent méně než za rok 2019. Téměř beze změny zůstala kategorie léčiv na předpis bez patentové ochrany, která se stejně jako minulý rok drží na hodnotě 21 mld. Kč. Tyto léky představují 30 procent hodnoty a 74 procent objemu celého českého trhu s léky na předpis. Veškeré uvedené hodnoty prodejů léků na předpis jsou uvedeny v cenách výrobce bez DPH.

„Celková hodnota prodávaných léčiv v celé ČR v posledních letech roste zejména díky inovacím, které do systému vstupují. Podíl generických a biosimilárních léků na trhu již několik let stagnuje. Velký potenciál navýšení podílu na trhu skýtají zejména biosimilární léky, neboť u řady indikací v nejbližších letech uplyne patentová ochrana,“ uvádí Filip Vrubel, výkonný ředitel České asociace farmaceutických firem.

Kategorie volně prodejných léků (registrované OTC produkty a doplňky stravy) a produktů pro zdravotní péči vzrostla v roce 2020 o 5,5 procenta na hodnotu 26 mld. Kč. Mezi nejprodávanější výrobky se řadí produkty z kategorie vitaminy, minerály a nutriční suplementy, jež dosáhly celkových prodejů v hodnotě 3,5 mld. Kč – roční nárůst o 41 procent. Naopak tradičně silná kategorie léků na nachlazení, kašel a respirační potíže i přes počáteční zvýšený zájem v prvním kvartálu roku 2020, kdy se lidé chtěli těmito produkty předzásobit, v meziročním srovnání klesla o 11 procent ze čtyř na 3,5 mld. Kč. Prodeje léků na bolest se meziročně zvýšily o osm procent a dosáhly hodnoty 3,5 mld. Kč.

„Český farmaceutický trh v roce 2020 prošel velmi turbulentním vývojem vzhledem k důsledkům pandemie COVID‑19, jež měla na trh s léky největší dopad ve druhém a čtvrtém kvartálu. Ve druhém kvartálu jsme pozorovali efekt předzásobení volně prodejnými léky a díky tomu také rekordní prodeje. U některých volně prodejných produktů krátkodobě poptávka vzrostla i o stovky procent. Nicméně poté přišlo výrazné ochlazení prodejů v tomto segmentu, kdy protipandemická opatření měla dopad například i na poptávku po přípravcích na kašel a nachlazení,“ uvádí Martin Šlégl, generální ředitel IQVIA pro Českou republiku a Slovensko.

„Prodeje léků na předpis měly podobný vývoj s tím rozdílem, že krátkodobý propad byl způsoben oddálením návštěvy lékaře či jejím úplným zrušením během první vlny pandemie. S nástupem druhé vlny měl čtvrtý kvartál roku 2020 podobný vývoj, ale již s menšími propady prodejů. Velmi pozitivní roli hrála elektronická preskripce, která pomohla systém udržet,“ dodává Martin Šlégl.

Výrazné zvýšení prodejů však proběhlo v internetových lékárnách, jelikož český lékárenský e‑commerce kanál během pandemie COVID‑19 silně posílil. Meziroční nárůst e‑lékáren o 54 procent na 3,2 mld. Kč za rok 2020 potvrzuje zájem spotřebitelů nakupovat volně prodejné léky a produkty pro zdravotní péči online.

„Během pandemie také došlo k poměrně značnému nárůstu využívání telemedicíny a zvýšení internetových prodejů volně prodejných léků a produktů pro zdravotní péči. Do budoucna očekáváme, že tento trend bude pokračovat. Míra růstu však z velké části závisí na dalším vývoji pandemie,“ komentuje vývoj e‑commerce kanálu Ondřej Sýkora, Innovations Specialist ve společnosti IQVIA.

Mezi nejsilnější kategorie online patří vitaminy, minerály a nutriční suplementy s online prodeji v hodnotě 550 mil. Kč (roční nárůst o 106 %), léky na bolest s prodeji 314 mil. Kč (roční nárůst o 47 %) a produkty v kategorii kosmetické výrobky pro ženy s prodeji 214 mil. Kč (roční nárůst o 41 %). Vůbec nejvyšší nárůst online prodejů poté proběhl v kategorii léků na nachlazení, kašel a respirační potíže, jež vzrostla o 109 procent na 209 mil. Kč. Veškeré uvedené hodnoty prodejů v kategorii volně prodejné léky a produkty pro zdravotní péči jsou měřeny v koncových cenách včetně DPH.

Zdroj: MT

Sdílejte článek

Doporučené