Přeskočit na obsah

ČLK kritizuje vládní protikrizový návrh

„Vládou navrhovaná protikrizová opatření ochudí zdravotnictví v roce2010 o více než pět miliard,“ tvrdí MUDr. Milan Kubek, prezident České lékařské komory (ČLK), která minulý týden představila veřejnosti své připomínky k vládnímu návrhu tzv. protikrizového balíčku. Podle MUDr. Milana Kubka se však nejedná o žádné protikrizové opatření, přijetí zákona ve vládou navrhované podobě by naopak představovalo cestu, jak zavléci české zdravotnictví v roce 2010 do závažných ekonomických problémů. Fakticky by totiž došlo v období do konce roku 2010 ke zvýšení výdajů zdravotních pojišťoven za léky cca o 2,5 miliardy korun v důsledku změn v systému stanovení jejich úhrady ze zdravotního pojištění, a zároveň ke snížení příjmů systému veřejného zdravotního pojištění o minimálně 3,1 miliardy korun v důsledku opětovného zmrazení plateb státu za tzv. státní pojištěnce. Úhrnem by tak ve zdravotnictví v roce 2010 chybělo přibližně 5,6 miliardy korun, a to ještě odhady nepracují s navýšením počtu tzv. státních pojištěnců v důsledku zvýšení nezaměstnanosti v příštím roce, které ve svém důsledku předpokládanou ztrátu ještě zvýší.

Nejvíce kritizované oblasti vládního návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 48/1997 Sb. o veřejném zdravotním pojištění, zákon č. 592/1992 Sb. o pojistném na všeobecné zdravotní pojištění, zákon č. 551/1991 Sb. o Všeobecné zdravotní pojišťovně České republiky, zákon č. 280/1992 SB. o resortních, oborových, podnikových a dalších zdravotních pojišťovnách a zákon č. 378/2007 Sb. o léčivech, se týkají způsobu stanované výše úhrad léčivých přípravků nebo potravin pro zvláštní lékařské účely, návrhu umožnit porušit celistvost balení léčivého přípravku a platby za tzv. státní pojištěnce.

Změna systému úhrad přilepší farmaceutickým firmám

Ačkoli dosavadní znění části zákona, který stanovuje způsob stanovení úhrad léků, není podle ČLK v rozporu s evropskou směrnicí, novelou navržené změny zásadním způsobem mění způsob stanovení úhrady, a to ve prospěch farmaceutického průmyslu. „V situaci, kdy se všichni snaží šetřit, je takovéto přilepšení farmaceutickým firmám naprosto neodůvodněné,“ komentují tuto změnu zástupci ČLK.

Zatímco dosud byla totiž uplatňovaná zásada, podle které byla úhrada stanovena ve výši nejnižší nalezené ceny v zásadě terapeuticky zaměnitelných přípravků, za jakou se prodávaly v  zemích Evropské unie, novela navrhuje použití průměru ze „tří nejnižších cen v EU“. Změna při stanovení výše úhrady tak bude podle ČLK znamenat navýšení výdajů oproti současnému stavu dle kvalifikovaného odhadu minimálně o pět procent, tedy přibližně o 2,5 miliardy korun ročně. Důvodová zpráva k návrhu zákona však v části D, v níž je vyjádření k předpokládanému hospodářskému dopadu navrhované právní úpravy, o této skutečnosti vůbec nehovoří. ČLK požaduje, aby byla tato část návrhu vzata předkladatelem zpět a byl naopak vypracován návrh zcela nový, který by odpovídal deklarovanému smyslu novely zákona, tedy racionalizaci výdajů za léky, snížení veřejných výdajů a zajištění finanční stability.

Nesouhlas s porušením celistvosti balení léků

Také návrh, který by umožňoval porušit celistvost balení léčivého přípravku, považuje ČLK za nepřijatelný. Navrhovaná změna je v rozporu s ustanoveními § 37 a § 38 zákona č. 378/2007 Sb. o léčivech, který stanoví povinnost označit obal léčivého přípravku a povinnost, aby léčivý přípravek obsahoval příbalovou informaci. MZ odůvodňuje toto opatření tím, že má zabránit zbytečnému plýtvání léky v situaci, kdy má nemocný předepsané zbytečně velké balení léčivého přípravku, které nevyžaduje jeho terapie. Podle ČLK však dochází k plýtvání léčivými přípravky především tím, že je pacient neužívá v předepsaném množství z vlastní vůle anebo je užívání stávajícího léčivého přípravku přerušeno či ukončeno z důvodu pacientova aktuálního zdravotního stavu. I tyto případy jsou však v praxi minoritní. Důvodovou zprávou deklarované zavedení individuálních dávkovačů pro konkrétního pacienta s rozdělením jednotlivých léčivých přípravků na dávky pro konkrétní dny s dalším rozlišením má smysl pouze ve velkých zdravotnických zařízeních nemocničního typu, kde by bylo toto dávkování účelné pro podávání léčivých přípravků nemocničním personálem hospitalizovaným pacientům. Takové opatření by nevedlo k přílišným úsporám, protože by si vyžádalo dodatečné náklady na pořízení dávkovačů.

Jako účelnější omezení plýtvání s léčivými přípravky se v tomto případě ČLK jeví tlak na výrobce a distributory léčivých přípravků, aby ve vybraných případech expedovali léky rovněž v menších baleních.

Budou platby za státní pojištěnce opět zmrazeny?

Největší kritika ČLK však patřila části novely, která upravuje stanovování plateb za tzv. státní pojištěnce. Zatímco zmrazení těchto plateb pro rok 2009, které bylo zakotveno v čl. XVII zákona č. 261/2007 Sb. o stabilizaci veřejných rozpočtů, by sice mělo být s účinností od 1. července 2009 zrušeno a stát by tak měl za „své“ pojištěnce platit místo dosavadních 677 korun o 50 korun více (tedy 727 korun), v roce 2010 by naopak přijetím vládního návrhu došlo podle ČLK ke snížení příjmů systému veřejného zdravotního pojištění ve výši přibližně 3,1 mld. Kč. Namísto dosavadní úpravy, podle níž stát platí měsíčně částku odpovídající 13,5 % z vyměřovacího základu, kterým je 25 % průměrné mzdy za kalendářní rok, jenž o dva roky předchází kalendářnímu roku, pro který se vyměřovací základ zjišťuje, nově vláda navrhuje posuzovat pro tyto účely průměrnou mzdu nikoli z období před dvěma, ale před třemi lety. V praxi by to znamenalo, že by v roce 2010 stát platil 727 korun namísto původně uvažovaných 795 (tedy o 68 korun méně). Při uvažovaných šesti milionech státních pojištěnců by tak toto opatření znamenalo výpadek 3,1 miliardy korun v porovnání se situací, kdy by protikrizový balíček přijat nebyl. V tom případě by totiž do konce roku 2009 vláda za své pojištěnce platila 677 korun, ale v roce 2010 již 795 korun (viz tabulku).

Pokud tedy bude schválen tzv. protikrizový balíček, zaplatí stát za jednoho svého pojištěnce v období do konce roku 2010 o 516 korun méně (1 416 – 900), než kolik by zaplatil při jeho neschválení. Při celkem šesti milionech pojištěnců, za které platí pojistné stát (děti, důchodci, nezaměstnaní…), ochudí schválení tzv. protikrizového balíčku české zdravotnictví do konce roku 2010 minimálně o 3,1 mld. Kč.

Navzdory tomu, že k návrhu vládního protikrizového balíčku existují podle ČLK poměrně závažné výhrady, ministerstvo zdravotnictví o příliš rozsáhlé diskusi nad ním neuvažuje, a naopak předpokládá, že novela bude vládou schválena v průběhu nejbližších dní.

Srovnání dopadu obou variant na výši platby za státní pojištěnce v období od července 2009 do konce roku 2010

Měsíční platba

Počet měsíců

Počet státních pojištěnců

Platba státu

Platba státu do konce roku 2010

Varianta B: současný stav

2. pololetí 2009

677 Kč

6

6 milionů

24,372 mld. Kč

81,612 mld. Kč

2010

795 Kč

12

6 milionů

57,240 mld. Kč

Varianta A: návrh MZ

2. pololetí 2009

727 Kč

6

6 milionů

26,172 mld. Kč

78,516 mld. Kč

2010

727 Kč

12

6 milionů

52,344 mld. Kč

Varianta B – varianta A

–3,096 mld. Kč

Zdroj:

Sdílejte článek

Doporučené