Co je partnerství a co důvěra?
Přenést dialog o vztazích mezi lékaři a pacienty na jednotnou diskusní platformu se pokusila Koalice pro zdraví již loni na podzim, kdy uspořádala na toto téma první odbornou konferenci. Po roce se tedy přizvaní odborníci i zástupci pacientské veřejnosti k tématu opět vrátili.Na tom, že dobrá vzájemná komunikace je nezbytnou podmínkou zlepšení současné praxe, se všichni zúčastnění shodli; názory na to, jak kýženého stavu dosáhnout, se ovšem liší. Zatímco někteří vidí naději v intenzivnější výuce komunikačních dovedností na lékařských fakultách, jiní, například senátor Tomáš Julínek, upozorňují, že to samo o sobě nestačí. „Mladý lékař přijde do praxe a garantuji vám, že do půl roku přebere manýry svého primáře a oddělení, na kterém pracuje,“ připomněl mimo jiné T. Julínek, který zároveň odmítl dosud často tradovaný mýtus. „Není pravda, že lékař musí být v první řadě erudovaný ve svém oboru a umění komunikace s pacientem je jen určitou nadstavbou. Naopak, ten, kdo sice přesně ví, kdy a kde do pacienta říznout, ale neumí s ním o jeho problémech hovořit, nemůže být nikdy dobrým lékařem.“ Podle T. Julínka pacienti potřebují posílit svou pozici ve vztahu k lékařům, a to se stane teprve tehdy, až získají roli zákazníků rozhodujících o využití alespoň části peněz, které do systému přinášejí.
...
Plnou verzi článku najdete v: Medical Tribune 17/2005, strana 33
Zdroj: