ČŠI: Nedostatek lékařů může souviset s výsledky gymnázií v regionu

Horší výsledky u maturit mohou souviset s horšími výsledky u přijímacích zkoušek na žádané vysoké školy, například lékařské fakulty, domnívá se ČŠI.
Výsledky maturantů u společné maturitní zkoušky se liší podle regionu, zjistila Česká školní inspekce (ČŠI). V Ústeckém, a především Karlovarském kraji je velmi vysoký podíl gymnázií v kategorii horších výsledků v maturitní zkoušce. „Tento poznatek může mít své praktické dopady, pokud se promítá v úspěšnosti uchazečů o studium nejnáročnějších studijních programů na vysokých školách (např. programy lékařských fakult). Přijmeme-li předpoklad o vyšší pravděpodobnosti usazení se absolventa vysoké školy v území, ke kterému má blízký vztah, získáváme dílčí aspekt problematiky chybějících profesí v problémových regionech,“ píše se v aktuální tematické zprávě ČŠI.
Jedno z doporučení České školní inspekce zřizovatelům středních škol proto je: Mít na paměti širší kontext kvality škol a oborů vzdělání v území, jako je například potenciál úspěchu žáků v nejnáročnějších přijímacích řízeních na vysoké školy (např. lékařské obory).
Výsledky maturantů na jednotlivých školách souvisejí s výsledky uchazečů o gymnázia v přijímacích zkouškách. Jsou ale školy, které dokáží své studenty posunout více, než by odpovídalo jejich vstupní situaci. Česká školní inspekce popsala, co mají tyto školy společné. To by mohlo být inspirací pro zlepšování výsledků maturantů i tam, kde nastupují na gymnázia s horší startovní čárou. Lepší výsledky u maturit souvisejí s lepším průběhem výuky, například je mají studenti v těch školách, kde učitelé aktivně zapojují žáky do výuky. Výsledky souvisejí také s materiálními a personálními podmínkami školy a řízením školy.