Přeskočit na obsah

Efektivní řízení provozu nemocnice

Komplexní řešení pro menší i rozsáhlá zdravotnická zařízení představila na mezinárodní konferenci „Jak zvýšit efektivitu evropské nemocnice?“, která se konala 28. února v pražské Nemocnici Na Homolce, společnost Webcom, a. s.

Aplikace Řízení provozu zdravotnického zařízení je tvořena několika vzájemně propojenými moduly, které nabízejí snadnou správu a optimalizaci procesů potřebnou pro efektivní řízení provozu zdravotnického zařízení. Řešení je vybudováno na platformě Microsoft Dynamics NAV, čímž je zajištěna bezproblémová komunikace s ostatními produkty společnosti Microsoft, jako jsou například MS Outlook, MS Word nebo MS Excel. Díky otevřenosti technického rozhraní je lze implementovat téměř do každého existujícího informačního systému zdravotnického zařízení.

Finance a controlling je modul určený pro řešení kompletní účetní evidence včetně tvorby finančních výkazů a analýz, evidence a vykazování DPH nebo správy bankovních účtů. Slouží také k evidenci majetku. Obsahuje část Controlling, která zahrnuje procesy komplexního plánování finančních i nefinančních ukazatelů souvisejících se zdravotnickou činností. Součástí controllingu je vedení manažerského účetnictví a reporting pro střední a vrcholový management.

Mzdy a personalistika je informační a procesní systém zahrnující řízení lidských zdrojů v organizaci, který plně podporuje legislativu dané země – České nebo Slovenské republiky. Jeho součástí jsou agendy pro podporu zpracování mezd, tvorby statistik nebo řízení personálních procesů. Zásoby, nákup a prodej jsou moduly určené pro evidenci zboží a materiálu, dodavatelů a zákazníků (například pojišťoven nebo samoplátců). Modul Zásoby sleduje stav zboží i materiálu ve skladu, pracuje s jednotnými číselníky a spravuje libovolné množství skladů. Pomocí modulů Nákup a Prodej lze sledovat evidenci dodavatelských i zákaznických saldokont a veškerých souvisejících dokladů. Umožňují rovněž evidenci dodavatelských cen a systému hodnocení dodavatelů. U zvolené skupiny zákazníků lze automaticky generovat upomínky, případně vystavit penále.

Řízení dokumentů umožňuje sledovat dokumenty od jejich vzniku až po archivaci. Součástí systému je spisová služba, centrální archiv a schvalování dokladů na základě informací získaných z dokumentů a nastavených schvalovacích procesů. Řešení zahrnuje i podporu procesu skartace dokumentů.

Intranetový portál může být propojen s ostatními systémy – například se žádankovým systémem, systémem pro správu vzdělávání nebo pro schvalování dokumentů. Nabízí tak přístup k mnoha informacím v jednotném a jednoduchém prostředí webového prohlížeče. Facility management je technickoprovozní systém zahrnující všechny agendy evidence, údržby a servisu budov, zdravotnických prostředků, ale i autodopravy nebo informačních technologií. Podporuje rovněž řízení a plánování spotřeby energie v jednotlivých objektech zdravotnického zařízení.

Žádankový systém umožňuje evidenci libovolného druhu žádanek, definici jejích vlastností a nastavení jednoúrovňového nebo víceúrovňového schvalovacího procesu. U vybraných typů žádanek je zajištěna vazba na příslušný informační systém, který data ze schválených žádanek přebírá a zpracovává. Schvalovací procesy, zadávání a přehledy jednotlivých žádanek jsou realizovány v intranetovém prostředí. Řízení lékárny je modul zabezpečující mimo jiné evidenci léčivých přípravků a zdravotního materiálu, jejich objednávání z jednotlivých pracovišť, výdej na oddělení, volný prodej zákazníkům nebo například zpracování receptů a poukazů. Zajišťuje také evidenci nákupu zdravotnických prostředků a léčiv od dodavatelů a tvorbu dávek pro zdravotní pojišťovny. Systém plně komunikuje s nemocničním informačním systémem a přes rozhraní k němu mají přístup jednotlivá oddělení, která mohou objednávat léky a materiály, ale také lékaři, kteří mohou zjišťovat stav léků a zdravotnických prostředků na skladě.

Stravovací provoz lze využívat pro řízení stravy pacientů, ale i stravování personálu nebo cizích osob. Řeší problematiku nákupu surovin, jejich skladování, dále přípravu receptur jídel, evidenci dietních omezení, nutričních hodnot a konečně tvorbu jídelníčků. Pomocí intranetové aplikace lze objednávat stravu z jednotlivých oddělení pracoviště.

Manažerský informační systém je tvořen datovým skladem, do kterého se pravidelně ukládají informace z provozních systémů. Nad ním jsou vytvořeny tzv. datové kostky – vícedimenzionální pohledy, které obsahují informace o důležitých ukazatelích definovaných uživateli manažerského systému. Jsou zde přehledně – formou tabulky nebo grafu – zpřístupněna data z různých informačních systémů, která si mohou prohlížet všichni manažeři organizace – tedy ředitel, náměstci, primáři, vedoucí lékaři či vrchní sestry. V současné době využívá celý systém Řízení provozu zdravotnického zařízení nebo jeho jednotlivé části několik českých i slovenských zdravotnických pracovišť. Jedná se například o Nemocnici Na Homolce, Ústřední vojenskou nemocnici Praha, Fakultní nemocnici Brno nebo Fakultnú nemocnicu s poliklinikou Bratislava.

Plnou verzi článku najdete v: Medical Tribune 7/2007, strana B5

Zdroj:

Sdílejte článek

Doporučené