Přeskočit na obsah

ERIS – centrum pro špičkový simulační výcvik ve zdravotnictví

výuka studenti
Ilustrační fotografie. Všechny osoby jsou modelem. Zdroj: iStock

Kardiovaskulární onemocnění představují téměř 45 procent všech úmrtí v Evropě a neustálý růst stárnoucí populace zvyšuje poptávku po všech typech zdravotní péče, včetně těch, které vyžadují rozsáhlý simulační výcvik – zejména v rychle rostoucí oblasti elektrofyziologie zabývající se poruchami srdečního rytmu. V současné době existuje nedostatek uceleného, standardizovaného a vysoce kvalitního simulačního výcviku pro zdravotnické pracovníky v celé Evropě ve všech lékařských specializacích. Pomocí by mohl být nový Evropský výzkumný institut pro simulace, který bude koordinovat v současnosti roztříštěný simulační výcvik a vzdělávání v celé Evropě.

V celé Evropě je naléhavá potřeba akademicky zaměřeného simulačního výcviku. Aby se tento nedostatek vyřešil, financuje program Horizont Evropské unie projekt Evropského výzkumného institutu pro simulace (ERIS), jehož cílem je koordinovat simulační školení pro zdravotnické pracovníky v celé Evropě. Projekt EU ERIS (probíhající od 1. května 2025 do 30. dubna 2027) vytváří a validuje vůbec první Evropský výzkumný institut pro simulace, vzdělávací instituci na evropské úrovni, založenou na spolupracující akademické síti pro vzdělávání zdravotnických pracovníků. Během 24 měsíců bude projekt ERIS rozvíjet nové vzdělávací cesty a akademické programy, které poskytnou nejmodernější školení pro nové elektrofyziologické (EP) postupy s využitím nejmodernějších simulátorů vyvinutých partnerskými společnostmi.

ERIS je nezávislá, hybridní, flexibilní/adaptabilní a inovativní vzdělávací a výzkumná infrastruktura, která spojí firmy, akademickou obec, poskytovatele péče, sdružení pacientů, nemocnice a vědecké společnosti s cílem zlepšit klinickou odbornost a výkonnost, a zajistit tak nejvyšší úroveň vzdělávání. Umožní to zdravotnickým pracovníkům v celé Evropě držet krok s osvědčenými a nejinovativnějšími postupy na světě a optimalizovat v neustále se rozvíjejícím prostředí kvalitu péče pro všechny evropské občany.

Boj proti srdečním onemocněním a náhlé srdeční smrti je globální prioritou, zejména pro EU. Podle Evropské kardiologické společnosti (ESC) tvoří kardiovaskulární onemocnění téměř 45 procent všech úmrtí v Evropě. „Stárnoucí populace výrazně zvyšuje poptávku po zdravotní péči a pohání růst trhu zdravotní péče. Tento trh je vysoce dynamický a neustále se objevují inovace a nové technologie, které zlepšují péči o pacienty a jejich bezpečnost – včetně těch, které zahrnují simulaci, “ říká koordinátor projektu ERIS prof. Serge Boveda, spoluvedoucí oddělení léčby srdečních arytmií na Clinique Pasteur Toulouse ve Francii.

Koordinovaný simulační program je obzvláště důležitý v intervenční elektrofyziologii, jedné z oblastí s nejsilnějším vědeckotechnickým rozvojem v posledních desetiletích. Poruchy srdečního rytmu, známé jako srdeční arytmie, zahrnují širokou škálu stavů souvisejících s abnormální elektrickou aktivitou v srdci (fibrilace síní, ventrikulární arytmie, supraventrikulární tachykardie, srdeční blok, náhlá smrt atd.), které jsou poměrně běžné a jejichž prevalence na celém světě roste v důsledku rostoucí poptávky stárnoucí populace, která potřebuje stále složitější terapie.

Aby bylo zajištěno bezpečné a efektivní přijetí těchto inovací v lékařské praxi, musejí zdravotničtí pracovníci absolvovat komplexní teoretické a praktické školení, včetně simulací a laboratorních prací v oblasti EP. V celé Evropě ve všech lékařských oborech je však nedostatek uceleného, standardizovaného a vysoce kvalitního školení pro zdravotnické pracovníky. Tento nedostatek brání homogenitě školení, omezuje profesní mobilitu a networking a negativně ovlivňuje péči o pacienty. V současné době jsou simulační školení pořádána převážně soukromými společnostmi, protože jejich organizace na místní nebo národní úrovni je náročná a nákladná. Přestože jsou kursy vedené firmami vysoce kvalitní, nejsou plně integrované – oddělují teorii, simulaci a přístup k potřebné laboratoři, což znamená, že kursy mohou být v závislosti na regionu nebo zemi nadbytečné a/nebo neinkluzivní.

Projekt koordinuje Fundació de Gestió Sanitària Hospital de la Santa Creu i Sant Pau v Barceloně ve Španělsku a zahrnuje partnerství s Clinique Pasteur Toulouse ve Francii, Vrije Universiteit Brussels v Belgii, ESC / Evropskou asociací pro srdeční rytmus (EHRA) a konzultační společností zabývající se administrací projektu VALDE SL.

„K cílům ERIS patří rozšíření a usnadnění přístupu k lékařskému vzdělávání založenému na simulacích organizováním vysoce kvalitních specifických školicích modulů o nových postupech, optimalizace stávajících simulátorů a případný vývoj nových (zpočátku v oblasti EP, poté rozšíření na další kardiologické specializace a klinické scénáře), a nakonec vývoj a akreditace akademického programu na úrovni EU v intervenční srdeční elektrofyziologii, který kombinuje teoretické a praktické školení v nejnovějších terapiích. V rámci kardiologie bude podporovat excelenci a standardizaci školení v oblasti EP v celé Evropě. ERIS bude navržen tak, aby byl flexibilní a škálovatelný, aby mohl rychle přijímat vědecky ověřené postupy a nové technologie a zavádět agilní procesy pro vývoj nových výukových modulů. V rámci toho bude podporovat inovace prostřednictvím strukturovaného dialogu mezi pacienty, odborníky a průmyslem s cílem identifikovat mezery a zlepšit klinické výsledky, odbornou praxi a zkušenosti pacientů a zároveň podporovat účast v programu Horizont Evropa,“ vysvětluje prof. Boveda.

ESC je zastoupena svou specializovanou komunitou, pobočkou Evropské asociace pro srdeční rytmus (EHRA), a její snahou je mimo jiné zvýšit viditelnost a porozumění projektu ERIS mezi klíčovými zúčastněnými stranami, jako jsou tvůrci politik, zdravotničtí pracovníci, nemocnice, univerzity, společnosti zabývající se zdravotnickými technologiemi a simulacemi, vědecké společnosti a občanská společnost. ESC/EHRA se bude také podílet na akademickém procesu školicích modulů vyvinutých ERIS, aby harmonizovala a vytvořila synergie se vzdělávací cestou EHRA, která bude zároveň obohacena touto novou příležitostí.

„EHRA/ESC bude mimo jiné přispívat k návrhu inovativního vzdělávacího kurikula založeného na využívání simulací v souladu s evropskými akreditačními standardy a bude kombinovat teoretické znalosti s praktickým a klinickým výcvikem. Bude se také podílet na společných výzkumných iniciativách zaměřených na rozvoj simulačních technologií a zlepšování metod hodnocení výkonnosti,“ uzavírá prof. Boveda.

Sdílejte článek

Doporučené