Jak se připravujete na vybírání poplatků?
Pacient by měl vědět, že zdravotní péče něco stojí. S tímto tvrzením souhlasí téměř všichni. Mnozí souhlasí i s tím, že je toho možné dosáhnout prostřednictvím poplatků. Jak ale vybírání těchto částek bude v praxi probíhat, tuší jen málokdo. Přitom naostro k tomu dojde už za několik týdnů. V izolované ambulanci možná postačí krabice, do které se příslušný obolus vhodí, a papír, na který se bude psát, kolik který pacient zaplatil. Větší zařízení ale budou muset vyvinout sofistikovaný systém na sledování těchto drobných transakcí. Pokud nebude dostatečně jednoduchý a přehledný, snadno se stane, že náklady na výběr budou vyšší než samotná vybraná částka. Cest k tomu, aby zátěž spojená s touto agendou byla minimální, je jistě více. Položili jsme proto zástupcům různých zdravotnických zařízení a specializací následující otázku: Jak se vaše pracoviště připravuje na vybírání poplatků?
Zatím vyčkávám
Odpovím zcela jednoduše - nijak. Vcelku ještě čekám, zda se objeví nějaký nápad stran způsobu vybírání, jinak jsem připraven s kasičkou, pokladními bločky a snad i pevnými nervy. Jistě dojde ještě k upřesnění výkladu vyhlášky, některé situace z praxe nám nejsou zcela jasné, ale to je ještě předmětem diskuse mezi námi a našimi právníky. Věřím, že občan bude náležitě informován státními orgány, jak bylo slibováno ministrem Julínkem, a to do konce listopadu.
MUDr. Jan Šindelář
praktický lékař pro dospělé
Liberec
Zvláště v nemocnici by měly být poplatky vyšší
Zákonné poplatky budou v recepci vybírat sestry, které se již nyní důkladně seznamují s metodickým pokynem ministerstva zdravotnictví. Bude samozřejmě zavedena pokladní kniha. Je velmi pravděpodobné , že bude vedena v elektronické formě. Sestra zadá příslušný kód, zaznamenávající výběr poplatku, a zároveň odklikne i údaje do pokladní knihy. Doklad o zaplacení poplatku bude v recepci vydán vždy na požádání. Problémy spatřuji spíše v samotné pokladně jako takové a v množství kovových mincí. Velkým problémem by byla také platba platební kartou. Zdravotnická zařízení nejsou na takovéto služby připravena. Jsem ráda, že v mém oboru - gynekologie a porodnictví - bude výběr zákonných poplatků velmi nízký, protože výčet osvobození od plateb pro náš obor je velmi široký - zahrnuje roční preventivní prohlídky, dispenzární prohlídky těhotných i výdeje receptů na antikoncepci. Reformu zdravotnictví ale nevidím v zavedení poplatků. Ty mají zajisté své místo na pohotovosti či za hospitalizace. Tam by měly být i vyšší. Rovněž platba za položku na receptu přinese zajisté úspory. V samotných ordinacích však budou zdravotníkům a pacientům komplikovat život. A rozhodně to nebudou položky, které by výrazně zvedly příjmy jednotlivých zdravotnických zařízení. Měly by hlavně následovat opravdu reformní kroky.
MUDr. Alexandra Stará
privátní gynekologická praxe
Slavíkova 15, Praha 2
Koupíme automaty
Na vybírání poplatků se připravujeme již několik týdnů. Ve větších nemocnicích by bylo náročné, aby ve všech ambulancích byly kasičky na vybírání peněz. Byl by to problém bezpečnostní (ztráta peněz), ale i administrativní (zdržení pacientů a delší čekací doby).
Z těchto důvodů jsme přistoupili k tomu, že poplatky budeme vybírat prostřednictvím automatů, kdy si pacient zakoupí poukázku, která se bude skládat ze dvou dílů. Jeden díl odevzdá sestře, která ho nalepí do dokumentace pro zpětnou kontrolu, a druhý díl si ponechá pacient jako doklad o zaplacení. V první fázi plánujeme zakoupení tří automatů a podle situace uvidíme, zda půjde o dostatečný počet. Dalším krokem je i to, že chceme část peněz z poplatků věnovat na zvýšení komfortu našich pacientů, a to tím, že nakoupíme nové matrace do lůžek a dovybavíme všechny pokoje v nemocnici televizními přijímači, aby i pacienti měli pocit, že za více peněz dostanou o něco více komfortu.
MUDr. Filip Horák
ředitel Nemocnice Třinec p.o.
Zdravotníci nebudou muset manipulovat s hotovostí
FN Hradec Králové nyní modeluje budoucí toky peněz, dat a dokladů souvisejících s regulačními poplatky tak, aby jejich výběr byl co nejefektivnější a co nejméně zatěžující jak pro pacienta, tak pro zdravotnické pracovníky.
Poplatek za ambulantní vyšetření i za pohotovostní službu bude pacient moci zaplatit jak před návštěvou, tak i po ní. Budeme ale preferovat placení předem, které urychlí administrativní odbavení pacienta a umožní využití automatů. Tisk příslušných dokladů bude automatizován v nemocničním informačním systému.
Zdravotnické pracovníky nechceme zatěžovat manipulací s hotovostí - pacienti budou poplatky hradit na specializovaných místech, případně prostřednictvím automatů, pouze na menších pracovištích v kartotékách.
Hospitalizovaným pacientům vystaví propouštějící pracoviště předpis úhrady, tedy vlastně fakturu. Tu bude možné uhradit přímo v nemocnici, poštovní poukázkou nebo bankovním převodem.
V lékárně budeme poplatek vybírat přímo při výdeji léku.
Všechna pracoviště obdrží podrobné pokyny. Informace pro pacienty zveřejníme v místním tisku a vyvěsíme. Počítáme i s asistencí pro pacienty handicapované (v širším slova smyslu). Pro řešení problematických situací zavedeme interní i externí hotline. Nově však budeme muset zavést systém vymáhání poplatků od dlužníků, jehož náklady mohou být značné.
Ing. Jiří Ropek
ekonomický náměstek
Fakultní nemocnice Hradec Králové
Plnou verzi článku najdete v: Medical Tribune 34/2007, strana A2
Zdroj: