Jakou mají zdravotnická zařízení možnost bránit se uplatnění regulačních mechanismů?
Zastoupení ve smírčím řízení zajišťují pro své členy příslušné profesní organizace. Ačkoli ve většině smírčích jednání se podaří řešení dosáhnout, je nutno si uvědomit, že smírčí jednání probíhá pouze mezi dvěma stranami – tj. mezi příslušnou zdravotní pojišťovnou a zdravotnickým zařízením. Tedy není v něm žádný třetí nezávislý arbitr, ale jde pouze o snahu dosáhnout dohody.Soudní řízení má sice výhodu nezávislého soudce, který spor rozhodne, ovšem určitým problémem je relativně delší průběh tohoto řízení. Dalším důvodem, proč dochází k poměrně malému počtu podání žalob ze strany ambulantních zdravotnických zařízení, je jistá obava z následných postihů ze strany zdravotní pojišťovny. Byť jsem se zatím s takovým přístupem zdravotních pojišťoven nesetkal, obavy zdravotnických zařízení do značné míry chápu.Bránit se proti uplatnění regulačního mechanismu tedy lze následujícími kroky:
podání odvolání (námitek) proti uplatněným regulacím – mělo by být podáno do patnácti dnů,
zahájení smírčího jednání,
soudní řešení sporu.
V současné době jsou prakticky veškerá zdravotnická zařízení nějakým způsobem regulována – tj. dochází ke snižování výše úhrad. V zásadě lze rozlišit dva typy těchto regulací.
...
Plnou verzi článku najdete v: Medical Tribune 17A/2005, strana 34
Zdroj: