Jedním slovem CSR - co to vlastně je?
Ty se mohou projevovat různě: podporou projektů neziskových organizací ve vymezené oblasti nebo také osobním angažmá zaměstnanců společnosti. V poslední době, nejpozději po firemních skandálech na začátku 21. století, jejichž synonymem je Enron, se pojem rozšířil o potřebu dodržování etických principů, transparentnosti, důvěryhodnosti a ochrany reputace společností. CSR může být nástrojem pečování o dobré jméno společnosti a rovněž nástrojem posílení kvalitní interní komunikace.
CSR v podmínkách společnosti Johnson & Johnson
Společnosti, jejichž vizí je zdravý člověk, se možná více než jiné zabývají myšlenkou, jak podpořit své aktivity nejen prodejem kvalitního zboží a služeb, ale i podporou například společensky prospěšných projektů. Již řadu let se společnost Johnson & Johnson umísťuje v České republice na prvním místě poskytnutých prostředků v rámci CSR ve srovnání s čistým ziskem (viz Donors Forum, výroční zprávu za rok 2006 a 2007). Společnost se zaměřuje především na podporu projektů, které rezonují s oblastí, v níž působí - se zdravotnictvím. Existují projekty, které podstatným způsobem přispívají ke zlepšení postavení handicapovaných a znevýhodněných lidí, matek a dětí, a takové, které poskytují možnost se v oblasti zdravotnictví vzdělávat na různých úrovních. Neziskové organizace hrají v tomto procesu nezastupitelnou roli, řečeno slovy generálního ředitele Johnson & Johnson, Jiřího Pavlíčka: „Vážím si práce všech organizací, které se snaží naplnit bílá místa a pomáhají všude tam, kde je pomoc za potřebí.“
Pilíře a strategie
Společnost Johnson & Johnson se snaží své oblasti podpory vybírat dle aktuálních potřeb společenstev. V rámci evropského prostoru, do něhož náležíme, je témat hodně. Pro Českou a Slovenskou republiku jsou to tři pilíře (oblasti): vzdělávání ve zdravotnictví, péče o matku a dítě a zmírňovaní postavení handicapovaných spoluobčanů. V rámci pilířů jsou uvedeny různé strategie, tj. rozepsány alternativy směrů, kam by měly být projekty orientovány.
Grantový systém Johnson & Johnson – transparentní a odpovědný
V červenci 2008 byl spuštěn nový grantový systém, jehož prostřednictvím si mohou neziskové organizace požádat o příspěvek na podporu projektů. Podmínky jsou, dle názoru některých organizací, příliš přísné. Společnost zastává názor, že organizace, zejména občanská sdružení, které svoji činnost financují z finančních prostředků třetích osob, nikoli ze svého zisku, musejí - mimo jiných podkladů - předložit auditovanou účetní závěrku, ačkoli jim tato povinnost ze zákona nevyplývá. Při výběru projektů bude důležité posoudit, zda projekt přináší nový pohled na problematiku a zda jeho realizací bude přispěno k nějaké změně. Způsob měření úspěšnosti si žadatelé ovšem zvolí sami.
Informace o vybraných projektech bude následně zaslána do evropského ústředí CSR společnosti v Bruselu, kde probíhá finanční administrace. Je to vcelku komplikovaný proces, ale důležité je, že o podpoře projektů se rozhoduje decentralizovaně, tedy v těch zemích, kde se realizují a těmi lidmi, kteří zde žijí a mají k prostředí vztah.
Veškeré informace, včetně podmínek a hodnotících kritérií, jsou uvedeny na webové stránce společnosti v sekci Společnost společnosti.
Zdroj: