Přeskočit na obsah

Ještě to tu není

Jedním z hesel skandovaných davy v listopadu 1989 bylo: "Už je to tady." V těchto dnech uplyne od oněch okamžiků již 20 let. Já sám patřím k těm, kdo si mysleli, že "už je to tady" platí i pro zdravotnictví. Bylo sice jasné, že dostatečné finanční zdroje jen tak hned nebudou, ale - nazvěme to třeba technicko-provozně-organizační stránkou zdravotnického systému -, že náprava deformovaných vztahů v socialistickém zdravotnictví je otázkou pár měsíců či maximálně let.

A ejhle, "ještě to tu není" ani po 20 letech. Navzdory lamentování o nedostatečném finančním zázemí zdravotnictví jsou finanční zdroje celkem dostačující, leč efektivní fungující zdravotnictví tu není a nemůže nás uchlácholit ani fakt, že k efektivitě mají v této oblasti daleko i některé vyspělé země v evropě i za oceánem.

Zcela jasnou skutečností je, že tyto otázky nesouvisejí s úrovní medicíny. Za posledních 20 let udělala medicína obrovský pokrok v diagnostice, terapii i technologiích. Neumírá se již na diagnózy, na které se umíralo kolem roku 1989, a mnoho vážně nemocných lidí se vrací dokonce do plného života i zaměstnání.

Zůstává tedy otázka, proč to všechno nadále tak špatně funguje. Myslím, že odpověď je jednoduchá. Za posledních 20 let se vpraxi ukázalo a společností bylo přijato, že zdravotnictví je konkurenční prostředí a že v něm převažují ekonomické tržní motivy. "Tržně" ale u nás nebojují lékaři či pojišťovny o pacienty, ale i zájmové skupiny mezi sebou.

Málokdo může zpochybnit fakt, že na jaře roku 1990 byl z podstatné části kooptovaný revoluční parlament schopen odhlasovat cokoli, v oblasti zdravotnictví např. převzít fungující zdravotnické zákonodárství podle jiných zemí. Bohužel však bylo tehdy v centru dění mnoho lidí, kteří se domnívali, že vymyslí originální "českou" - tu nejsprávnější - cestu.

Tím došlo k rychlému rozdělení mnoha zúčastněných do mnoha zájmových skupin s různými tržními zájmy - různé skupiny lékařů, různí dodavatelé, stavebníci, nemocnice, lékárníci, pojišťovny, managementy a další skupiny a subjekty. Ti všichni, místo aby bojovali o pacienta, začali bojovat o ze svého hlediska výhodné nastavení systému. Místo aby si konkurovali v péči o pacienty, konkurovali si v ovlivňování pravidel a získání tržní výhody. Tak se vyvinulo nastavení jakéhosi pseudotrhu, na kterém šlo - a jde - o získání vlivu různými zájmovými skupinami.

Například jedna skupina lékařů se bojí konkurence jiných lékařů a péče je úmyslně regulována složitými pravidly. Každá zájmová skupina se snaží realizovat, co je výhodné pouze pro ni, a svoji snahu halí do vágních pojmů, jako je například blaho pacienta. Systém je však principiálně nastaven tak, že mnoho věcí je obecně nevýhodných, a o ty se nezajímá nikdo.

Kupříkladu v následné péči neexistuje reálná konkurence, a proto minimálně v ústavní části nefunguje. Nemocnice si také reálně nekonkurují a jen málo nemocnic zaniklo, přestože perspektivně je těžiště zdravotnické péče bezpochyby v ambulantní sféře. Spíše to vypadá, jako by špatně nastavený systém navzdory deklaracím o opaku kladl všem těžko pochopitelné překážky, což mimochodem platí i v chování k handicapovaným a slabším spoluobčanům a v péči o ně.

Při a po nastavení systému, který nevytvořil zdravé konkurenční prostředí, se ve funkcích vystřídalo mnoho ministrů zdravotnictví, více či méně kompetentních. Ti z nich, co kompetentní byli, neměli čas provést účinnou změnu, protože ve funkci byli z různých důvodů buď krátce, nebo skončili nečekaně, mimochodem i proto, že si vytvořili řadu nepřátel v zájmových skupinách.

Péče v řadě nemocnic je nyní po tzv. akreditacích možná o trochu bezpečnější než dříve. Vyslechl jsem konkrétní diskusi členů akreditační komise nad dokumentací se sekundáři i zdravotními sestrami a musím konstatovat, že vylepšení dokumentace je plně namístě. Tyto administrativní procesy však posouvají naše zdravotnictví jen o malý kousek vpřed.

Naproti tomu existují důležitější věci, jež akreditace nepostihne. Z mnoha důvodů jsou diagnózy stanoveny pozdě, léčba není vždy správná a dostatečně účinná, odborné věcné chyby jsou poměrně běžné. Úroveň sekundární prevence je vysloveně tristní, například s dokonale zorganizovanou péčí o akutní koronární příhody kontrastuje tragická situace v sekundární prevenci, která, jak ukazují publikovaná data, je nejhorší u pacientů po mozkové příhodě.

Ke zlepšení těchto vážných problémů nepomohou nové postupy a léky, ale celková změna přístupu lékařů i pojišťoven k pacientům a pacientů ke zdraví. Na rozdíl od roku 1989 není léčba uniformní a ten, kdo péči potřebuje, musí mít informace o kvalitě zdravotnického zařízení, podle nichž se může rozhodnout. Mimochodem to platí nejen pro pacienta jako konzumenta péče, ale i pro lékaře jako jejího poskytovatele či zprostředkovatele.

Zdraví je obrovská tržní hodnota, ale málokdo si to uvědomuje a málokdo si jí váží, zejména pokud je zatím zdráv. Jedna věc je však potěšitelná. Na rozdíl od českého právního prostředí je prakticky vyloučeno, aby o pacienty pečovali lékaři nebo sestry bez opravdového vzdělání a tzv. mafiánské nebo, jak se nyní začíná v médiích eufemisticky uvádět, "síťové" vztahy se netýkají vlastní zdravotní péče.

Kolem plzeňské právnické fakulty se podle toho, co zjistili a publikovali novináři, rozvíjí mnoho kauz, ale zmiňována je jen jedna související se zdravotnictvím. Pacienti si mohou být jisti, že o ně pečují kvalifikovaní zdravotničtí pracovníci. Podivně udělené tituly minimálně na bakalářské a magisterské úrovni ve zdravotnickém školství určitě neexistují.

A co se změnilo od roku 1989 nejvíce, to všichni vidí v moderních a fungujících lékárnách. Možná proto, že lékárníci byli nejvíce jednotní, nebo i proto, že jsou ze všech zdravotníků nejvíce závislí na svobodné volbě pacienta, kam si pro lék půjde. Naopak mnoho lékařů zcela jistě práce mnohdy netěší a vlastně ji pro množství limitací ani nemohou svobodně a dobře vykonávat.

Nejméně se změnili pacienti. Ti si bohužel v průměru stále váží málo svého zdraví a stále jsou ochotni pro jeho udržení udělat velmi málo, většinou nic. Prevence je většinou obtěžuje, více jim vadí dlouhé čekání a špatná organizace práce. Ale co změnit, když je to stejné u praktika, u specialisty i v nemocnicích a všech pojišťovnách? Přesně to nedávno vystihl titulek Medical Tribune: "Soutěž o pacienty se do českého prostředí zatím nehodí".

Čím dříve přestane být pojištění zdravotní daní a čím dříve bude prostředí pro zdravotní péči liberálnější a méně svázané pravidly, tím dříve bude zdravotnictví efektivní. Čili řečeno slovy reklamy, chce to stručná a jasná pravidla, aby z toho nebyla povidla, která z toho po 20 letech zatím bohužel jsou.

Zdroj: Medical Tribune

Sdílejte článek

Doporučené

Britská NHS vyrazila do boje proti HPV

12. 8. 2025

Britská Národní zdravotní služba (NHS) naléhavě žádá statisíce mladých lidí, kteří dosud nepodstoupili očkování proti lidskému papilomaviru (HPV),…