Lékaři začínají být atraktivní cílovou skupinou
Předpokládám, že ani při přípravě nadcházejícího XVI. kongresu České internistické společnosti ČLS JEP se organizační výbor nevyhnul problémům s nedostatkem financí...
Máte pravdu, s úbytkem sponzorů podporujících medicínské odborné aktivity se potýká také Česká internistická společnost ČLS JEP, a proto se snažíme hledat nové netradiční cesty jejich financování. Příčin současného stavu je několik. Hospodářská krize nutí také farmaceutické společnosti šetřit a jednou z prvních oblastí, kde se tak děje, jsou výdaje na různé marketingové aktivity. Druhou příčinou úbytku sponzorů z řad farmaceutických firem je vlna fúzí, protože i když nově vzniklá firma poněkud zvýší objem finančních prostředků na podporu odborných aktivit, nikdy není dvojnásobný, abychom nepocítili výpadek.
Dalším důvodem, proč odborné společnosti hledají nové sponzory hlavně mimo oblast farmaceutických firem, je snaha odborných společností být v maximální možné míře nezávislé na farmaceutickém průmyslu, aby omezily vznik podobných mediálních kauz, jaké jsme byli nedávno svědky v případě brněnské dermatoložky. Z toho důvodu je výhodné, když případný sponzor různých odborných akcí není přímo napojen na diagnosticko-léčebný proces a spíše ho zdravotníci zajímají jako potenciální klienti.
Na druhé straně není nic špatného na tom, že farmaceutická společnost podpoří klinický či základní výzkum nebo různé odborné aktivity, ať už cestou sponzoringu samotných kongresů nebo podporou účasti českých lékařů na mezinárodních konferencích a kongresech.
Vědecká instituce opravdu nemusí mít prostředky na letenky, hotely ani mnohasetdolarové kongresové poplatky. Dokonce pojede-li se lékař jen "pasivně" vzdělávat na konferenci ku prospěchu svých pacientů, je to dle mého názoru v pořádku. Jistě, průmysl není charita a lékař se dozví o moderní léčbě, moderních lécích a bude je předepisovat. My ale nechceme léčbu na úrovni poloviny 20. století, chceme terapii na úrovni posledních poznatků vědy.
Myslíte si, že zdravotníci jsou již vnímáni jako dostatečně atraktivní skupina potenciálních klientů pro různé finanční a další instituce?
Domnívám se, že doba již pomalu nazrála. I když v příjmové oblasti ještě nejsme na úrovni vyspělých zemí a stále je co zlepšovat, nelze říci, že by lékaři a zdravotníci obecně patřili mezi nezajímavé klienty. Příkladem vzrůstajícího zájmu o lékaře může být i spolupráce České internistické společnosti ČLS JEP a UniCredit Bank. Potěšitelné na ní je mimo jiné i to, že se jedná o první banku, která sama aktivně nabídla finanční podporu našim odborných aktivitám bez toho, abychom ji o ni museli žádat. Má totiž připravené speciální finanční produkty šité na míru některým profesním skupinám a zdravotníci jsou mezi nimi.
První akcí České internistické společnosti ČLS JEP, u níž UniCredit Bank přišla s nabídkou podpory, byl cyklus seminářů Interna Informans. Nyní je i jednou z mnoha společností finančně podporujících nadcházející kongres naší společnosti. Pro samotné účastníky kongresuje jistě potěšitelné, že z této spolupráce mohou mít užitek i oni sami, protože UniCredit Bank jim nabízí uhrazení kongresového poplatku.
Dá se říci, že v případě spolupráce s Unicredit Bank se jedná o pověstnou špičku ledovce a že finanční podpora medicíny ze strany nefarmakologických společností postupně narůstá?
Tak daleko ještě nejsme. UniCredit Bank je spíše výjimkou, ale předpokládám, že postupně půjde o trend. I když některá další jednání probíhají, zatím se většina potenciálních sponzorů z bankovního a dalších sektorů snaží daleko masivnější plošnou kampaní oslovit širší veřejnost, aniž by diferencovali mezi jednotlivými cílovými skupinami.
Na druhé straně je to někdy možná i vina nás, představitelů odborných společností, protože všichni jsme měli hlavně kontakty se zástupci farmaceutických společností, kde se spolupráce přirozeně nabízí, a ani jsme se moc nesnažili navázat další kontakty mimo tento sektor.
Jinou věcí je otázka výběru potenciálních nefarmaceutických sponzorů, nelze přijímat finanční podporu ode všech. Dovedu si představit, že zájem na takové spolupráci by měli například zástupci tabákového průmyslu či další společnosti, jejichž produkty nejsou v souladu se zdravým životním stylem. Z pochopitelných důvodů ale takové nabídky odborné společnosti přijímat nemohou.
Je však pozitivní, že lékaři začínají být vnímáni jako atraktivní zákaznická cílová skupina, která je seriózní, vydělává nadprůměrně a může mít nejrůznější specifické zájmy. Očekávám, že do budoucna se tento zájem nebude týkat pouze lékařů, ale rozšíří se na celou skupinu zdravotníků. I s ohledem na současnou hospodářskou krizi je dobré si uvědomit, že finanční kredibilita zdravotníků roste v čase a na rozdíl od ostatních sektorů zdravotnictví netrpí zvýšenou nezaměstnaností, naopak v některých oborech jich je stále nedostatek.
Zdroj: Medical Tribune