Přeskočit na obsah

Moderní stomatologie přináší lékařům i pacientům nové možnosti

Dnešní stomatologická péče je na vysoké úrovni a nabízí kvalitní ošetření především díky moderním technologiím a přístrojovému vybavení, ale také díky přístupu lékařů k pacientům a efektivním procesům ve prospěch pacienta. O tom a o mnohém dalším jsme hovořili s vedoucím lékařem Schill Dental Clinic v Praze, kterým je MUDr. Alexander Schill.

  • Bál jste se jako malý zubaře?

Jistě. Mojí zubařkou byla moje maminka, což byl samozřejmě bonus, ale přesto jsem se na křesle necítil nijak příjemně – bylo to ještě za minulého režimu a odborné možnosti stomatologů byly značně omezené…

  • Co vás přivedlo právě ke stomatologii?

Chtělo to rozhodnout se, kam na vysokou. Tatínek je elektroinženýr a jeho obor mě nijak neoslovil. Přitahovala mě medicína, a tak jsem v roce 1990 složil přijímací zkoušky na stomatologii.

  • Jak a kdy byla klinika založena a kde všude nyní působí?

Po promoci v roce 1996 jsem nastoupil k mamince do tehdy již soukromé ordinace, v roce 1999 jsem atestoval a hned poté převzal její ordinaci. Pacientů přibývalo, a tak jsem v roce 2002 založil v Bratislavě menší kliniku, která se postupně rozrostla ze čtyř na devět ordinací, v roce 2012 přibyly ještě další čtyři. O rok později jsme otevřeli Schill Dental Clinic v Žilině a v témže roce jsem od kolegy koupil ještě jednu menší kliniku v Praze. I tu jsme postupně rozšířili, na současné adrese působí od roku 2019. A ve stejném roce jsme pak otevřeli ještě pracoviště v Košicích.

  • Které služby klinika pacientům nabízí?

Máme všechny specializace od preventivní péče přes dentální hygienu až po záchovnou stomatologii, endodoncii, implantologii, ortodoncii a chirurgii. Provádíme ale i složitější chirurgické zákroky v celkové anestezii, především v případě dětských pacientů, protože ošetření obzvlášť menších dětí je složité.

  • Ano, na vaší klinice ošetřujete i dětské pacienty. Jaký je rozdíl v přístupu k nim a k dospělým? Máte nějaké „finty“?

Odlišný přístup k nim samozřejmě máme, ale nejde o žádnou speciální metodiku – uplatňujeme jistou míru psychologie a snažíme se jejich strach překonat. To ale samozřejmě nefunguje u opravdu malých dětí, ročních či dvouletých – u nich pak volíme celkovou anestezii.

  • Dnes jsou v medicíně k dispozici nové moderní technologie a vybavení ordinací. Jak je to ve stomatologii a na vaší klinice?

Moderní technologie samozřejmě využíváme – na trhu je jich velké množství a vybíráme si podle toho, co nám ulehčí práci a zároveň zvýší komfort našich pacientů. Naše ordinace jsou vybaveny rentgeny, CT, mikroskopy, skenery, ale vyjmenovat je všechny by bylo na dlouhý seznam.

  • S jakými problémy k vám pacienti přicházejí nejčastěji? A jak se v porovnání s dřívější dobou liší řešení, která dnes nabízíte?

Pacienti k nám přicházejí s akutní bolestí, s kazy, kývajícími se nebo chybějícími zuby, s přáním buď zčásti, nebo celkově chrup zrekonstruovat. Častými klienty jsou děti. Dnes umíme vyřešit problémy se zuby efektivně, rychleji a hlavně na jednom místě. V minulosti nikdo neslyšel například o implantátech, dentální hygiena byla raritním oborem, na výplně se používaly amalgámy – ty dnes nahradily fotokompozitní nebo keramické výplně, k dispozici jsou další kvalitní materiály. Dříve také neexistovalo, že bychom pacientovi vyrobili přímo v ordinaci korunku, aniž bychom museli posílat otisky do laboratoře.

  • Jak ovlivnila pandemie onemocnění COVID‑19 stomatologickou péči a přístup pacientů ke svému zdraví?

Pacienti nám často rušili termíny z důvodu nemoci, péče byla zvláště v období lockdownů omezená, ale naše klinika v Praze byla stále otevřená. Na Slovensku byla situace složitější – tam přišlo dočasné nařízení, že můžeme fungovat pouze jako pohotovost, tzn. provádět jen opravdu akutní a velmi krátké výkony. Ty rozsáhlejší musely počkat až na dobu, kdy se situace zlepšila.

  • Úhrady pojišťoven jsou ve stomatologii, a to i v základní péči, dost nízké. Proč tomu tak je?

To je dosti složité téma, protože my tu situaci nemůžeme ovlivnit. Úhrady pojišťoven bohužel nestačí na kvalitu výkonů, které chceme poskytovat. Do nákladů je třeba započítat pronájem prostor, leasingy přístrojů, vybavení moderními technologiemi, což jsou částky, které možnosti úhrad ze strany pojišťoven daleko přesahují.

  • V rámci vašich klinik funguje i akademie pro mladé začínající lékaře. Co jim nabízí?

Vycházíme z toho, že pro čerstvého absolventa stomatologie by bylo velmi stresující, kdybychom jej hned „pustili“ ke křeslu a nechali jej řešit všechny případy včetně těch složitých, k nimž je potřeba zkušenost. Proto jsme založili Schill Academy, což jsou vlastně dvě ambulance přímo určené pro praktickou výuku absolventů. Mladý lékař zde nejdřív pozoruje práci zkušených kolegů, posléze jim asistuje a teprve pak začíná ošetřovat pacienty sám – samozřejmě zpočátku pod dozorem zkušeného lékaře, který jej má přímo na starosti. Tím si osvojuje přesně stanovené postupy, jejichž metodiku jsme na naší klinice vypracovali. Tento zaškolovací proces trvá několik měsíců, ale již od svého nástupu má u nás každý mladý lékař k dispozici ambulanci s asistencí, pacienty, ale také například bydlení. Tím si vlastně vychováváme lékaře, kteří u nás budou pracovat. Samozřejmě se pak naši lékaři vzdělávají dále – podle specializace, jíž se chtějí věnovat, je posíláme na různá odborná školení, která hradíme.

  • Odkud k vám mladí lékaři přicházejí? Jak budujete povědomí o klinice?

Snažíme se, aby o nás absolventi vě­děli. Naposledy jsem například přijal pozvání, abych přednášel na konferenci Young dentist pro mladé z oboru stomatologie na téma soukromá stomatologická praxe.

  • Moderní stomatologie nebolí, ale jistě se u mnohých pacientů stále setkáváte s přetrvávajícím strachem ze zubařského křesla.

Určitě ano, zejména u lidí se špatnou zkušeností z minulosti. Stále je ale méně těch, kteří mají ze zubaře strach. Dnes je už pojem bezbolestné stomatologie realitou. Máme různé prostředky, včetně možnosti celkové anestezie, a můžeme pacienta ujistit, že není čeho se bát. Zuby dnes umíme ošetřit bezbolestně u každého.              

Sdílejte článek

Doporučené