Přeskočit na obsah

Na čem opravdu záleží

Jak hodnotíte proměny farmaceutického průmyslu a trhu v současné době? A jak se v nich pohybuje společnost sanofi-aventis a Zentiva?

Farmaceutický průmysl prochází nesporně zásadní proměnou především v tom, že se do jisté míry stírá klasický model inovativní léky versus generika. Je tomu tak proto, že inovativních léků, respektive nových molekul se již neobjevuje tolik jako dříve, a naopak generik je stále více.

Za zmínku stojí i další charakteristický rys - zatímco americká a evropská populace trpí pouze relativním nedostatkem prostředků na léky, plné tři čtvrtiny světového obyvatelstva pociťují absolutní nedostatek. Proto také mise farmaceutického průmyslu nespočívá jen ve snaze o uspokojování potřeb populace Severní Ameriky a Evropy, nýbrž v nutnosti pokrýt potřeby globální. Také spektrum nezbytných léků se liší -ve vyspělých zemích jde především o léky na chronické degenerativní choroby spojené s prodlužujícím se věkem (kardiovaskulární, onkologické, neuropsychiatrické), v ostatním světě naopak hlavně o vakcíny proti HIV, malárii a dalším chorobám, s nimiž se my prakticky nesetkáváme.

Přitom současně se vlády takřka všech zemí snaží limitovat prostředky na léky, čili snižovat ceny i úhrady, ovšem bohužel bez jakékoli zásadní racionální koncepce. Většinou je to šetření za každou cenu, a dokonce bez ohledu na to, zda se tím nezpůsobí daleko vyšší náklady v budoucnu. Jako by nebylo prokázáno, že např. preventivní vakcinace dokáže udělat pro zdraví mnohem více a za méně peněz než následná péče o již nemocné, jejich léčba antibiotiky, hospitalizace atd.

Je zřejmé - a v tom byl i smysl spojení sanofi-aventis se Zentivou -, že dnes už je kvalita většiny generik natolik uspokojivá a přitom za dostupnější cenu, že s jejich pomocí lze řešit většinu zdravotních problémů populace, zatímco inovativní léky otevírají nové, více specializované oblasti léčby.

Přítomností ve více než 110 zemích světa, s více než 100 000 zaměstnanci se společnost sanofi-aventis prodeji v objemu 27,5 miliardy eur řadí na čtvrté místo mezi farmaceutickými firmami světa, přičemž v Evropě je absolutní jedničkou. Jakou pozici chce v rámci proměn farmaceutického průmyslu zaujímat v nejbližších letech? Jakou vizi pro sanofi-aventis razíte do budoucnosti?

Společnost sanofi-aventis je mezinárodní zdravotnickou společností s širokou paletou činností, zaměřených na uspokojování potřeb pacientů. Působnost po celém světě, největší vliv na trhu v oblasti vakcín, významné biologické produkty a silná a zavedená aktivita na nově vznikajících trzích, to jsou klíčové silné stránky sanofi-aventis. Obchodní aktivity společnosti zahrnují také spotřební zdravotnické produkty, generika a veterinární lékařské produkty.

Naším cílem je tedy poskytování celého spektra či sortimentu léčivých přípravků počínaje vakcínami, kde máme vedoucí postavení, přes originální léky až po generika a volně prodejné léky. Již v současnosti jsme společností poskytující pacientům inovativní i generické léky pro léčbu v oblasti kardiologie, onkologie, urologie, diabetologie, neurologie a řady interních oborů. Nejúspěšnějšími produkty jsou nízkomolekulární heparinenoxaparin (Clexane), antikoagulans clopidogrel (Plavix), inzulinový analog glargin (Lantus), cytostatika docetaxel (Taxotere) a oxaliplatina (Eloxatin), antihypertenzivum ramipril (Tritace) a samozřejmě také široké spektrum humánních vakcín (proti chřipce, meningitidě/pneumonii, proti dětské obrně/černému kašli/Hib vakcína, cestovní a další endemické vakcíny). Obchodní aktivity společnosti zahrnují také spotřební zdravotnické produkty, generika a veterinární lékařské produkty. V souvislosti s akvizicí Zentivy se naše portfolio rozrostlo nejen o některé nové terapeutické oblasti, ale i o obchodní aktivity zahrnující značková generika a volně prodejné léky.

Pokud jde o Českou republiku, z nedávno provedené analýzy vyplynulo, že v počtu balení zaujímáme dnes téměř 30 procent trhu, což znamená, že každá třetí prodaná krabička v českých lékárnách má logo buď sanofi-aventis nebo Zentiva. Přitom plnou polovinu balení léků, které naše firma prodává zde v České republice, tvoří volně prodejné léky. Představuje to jednu miliardu korun, přičemž preskripčních přípravků prodáváme za tři miliardy korun a stejně utržíme za generické léky. Jsme nyní schopni nabízet českým lékařům a pacientům prakticky celé terapeutické spektrum a jsme hrdí na to, že v každém z jeho segmentů patříme k lídrům - ve volně prodejných lécích a generikách jsme jednoznačně na prvním místě, v preskripčních hned za firmou Roche.

Které klíčové molekuly jsou dnes v pipeline výzkumu a vývoje firmy?

Hlavní a klíčové molekuly v pokročilejších fázích výzkumu a klinického hodnocení jsou:
* aflibercept, s nímž probíhají studie v indikacích karcinomu kolorekta, plic, prostaty a pankreatu;
* teriflunomid, který se v klinických studiích testuje u nemocných s roztroušenou sklerózou;
* lixisenatid, cožje antidiabetikum ze skupiny agonistů receptorů pro GLP-1 pro léčbu diabetu 2. typu;
* idrabiotaparinux, tedy antikoagulans typu nepřímého inhibitoru faktoru Xa, jehož antikoagulační efekt je možno neutralizovat; je v klinickém hodnocení pro prevenci a léčbu hluboké žilní trombózy, tromboembolismu a tromboembolií při fibrilaci síní;
* otamixaban, další z antikoagulancií, krátkodobě působící, který je v klinických hodnoceních u nemocných s akutními koronárními syndromy;
* přípravky s dosud jen kódovými označeními, jako je AVE5026 - ultrafrakcionovaný heparin pro prevenci trombotických komplikací v chirurgii, ortopedii nebo onkologii, a XRP0038, což je přípravek "genové terapie" k podpoře neoangiogeneze u pacientů s kritickou ischémií dolních končetin k prevenci amputací.

Už v nejbližší době bude uvedeno na trh a do klinické praxe rovněž pero na jedno použití pro aplikaci našich analog inzulinu, což představuje velký komfort pro pacienty, chystá se nový lék na srdeční arytmie, který je nejen účinný, ale navíc prokazatelně snižuje náklady na hospitalizaci, budeme mít jako první generikum přípravku Plavix, chystají se generika dalších sartanů atd.

Jak se vám daří pronikat do oblastí biotechnologií, výzkumu, vývoje a výroby biologických léčiv?

Nejprve musím vaši otázku upřesnit - my nikam pronikat nepotřebujeme, my se v této oblasti už dávno a velmi úspěšně pohybujeme. Pomocí biotechnologií se vyrábějí inzulinová analoga, nízkomolekulární hepariny, kde jsme dokonce lídrem, i další léky. Krom toho se tím otevírají nové perspektivy. Vždyť v následujících dvou či třech letech všechny velké firmy ztrácejí patentovou ochranu hned pro několik velkých vlajkových lodí světového farmaceutického průmyslu - ať už je to Sortis nebo Plavix -, což vede k hledání nových cest, k intenzifikaci výzkumu a vývoje, ale i k diverzifikaci a novým spojením. Všichni se dívají kolem sebe, zda někdo nevyvíjí a nevyrábí lépe, investuje se do růstu, nakupují se strategické spolupráce i celé firmy.

V uplynulém roce jste vynaložili na vývoj a výzkum 4,6 miliardy eur. kolik to bude letos?

K tomu by se jistě lépe vyjádřili členové vedení celé firmy - já se mohu jen domnívat, že jsou to náklady již tak astronomické, že se sotva budou dále významně zvyšovat. Rozhodně však nebudou klesat.

A jaké budou klíčové trhy?

Myslím, že důraz bude kladen na tradiční trhy - cílem je být tam co nejlepší a nejúspěšnější ve všech skupinách, kde máme co nabídnout; ovšem příležitosti objevovat trhy nové se rozhodně nebráníme.

Jak se v tomto kontextu profiluje Asociace inovativního farmaceutického průmyslu (AIFP), v jejímž čele stojíte, a které cíle jste si vytkli jako hlavní pro současnost a nejbližší budoucnost?

Řekl bych, že priority jsou dvě. Z minulosti zůstává povinnost sledovat transparentnost procesu schvalování léků a stanovování jejich cen a úhrad podle nové legislativy, která platí v České republice. To nelze zaměňovat s tím, že by AIFP chtěla doporučovat, zda má či nemá dojít k jakékoli úpravě cen či úhrad a o kolik procent. Naším úkolem je pouze sledování již zmíněné transparentnosti procesu.

Druhým pilířem jsou nadále etické zásady, jednak vzájemného chování členů AIFP mezi sebou, jednak etika celého prostředí našeho podnikání. Rozvíjíme v tomto směru společné projekty s Českou lékařskou komorou, s Českou lékařskou společností JEP a také s Českou asociací farmaceutických firem (ČAFF). Skupina sanofi-aventis a Zentiva nyní začíná plnit jakousi integrující, homogenizující roli, neboť stojíme jednou nohou (sanofi-aventis) na půdě AIFP, druhou (Zentiva) pak na půdě ČAFF. V této souvislosti jistě stojí za připomenutí, jak výrazně se situace mění jak ve světě, tak u nás. To, že nedávno byla jedna z největších farmaceutických firem v USA povinna zaplatit miliony dolarů za neetické chování, je nový fenomén, z čehož je třeba vycházet. Znamená to i pro generické výrobce, že co bylo možné dříve, skončilo.

Výzkum, vývoji výroba moderních léčiv jsou stále náročnější a složitější, delší a nákladnější, a snižovat tyto náklady je v současnosti prakticky nemožné. má-li se zajistit jejich co nejširší dostupnost, nezbývá tedy než usilovat o snížení nákladů na regulační a schvalovací procesy a také o to, aby se na financování vývoje a výzkumu nových léčiv podílely všechny země, které je v léčbě svých občanů využívají. Nelze předpokládat, že se tyto náklady budou promítat do cen pouze v některých státech, zatímco jiné budou svou politikou usilovat rok co rok o ceny co nejnižší. Za takových podmínek by se nezbytný proces inovací ne-li zastavil, tak alespoň významně zbrzdil. Toto téma již přestalo být aktuální?

To samozřejmě stále platí, jen se to neakcentuje a nekomunikuje. Přitom situace je stále složitější a náročnější, protože FDA i EMEA na jedné straně přicházejí se stále přísnějšími požadavky a kritérii, zatímco vlády na straně druhé kladou na první místo jen a jen snahu o úspory. Ministerstva zdravotnictví přitom nejsou ministerstvy "silovými" a zdraví není prioritou ani vlád, ani médií - takže se o tom prostě pouze méně píše a mluví.

Farmaceutické firmy jsou významnými sponzory i pro nejrůznější pacientské společnosti a aktivity. Jak je na tom sanofi-aventis?

To vyplývá již z naší vize. Naší ambicí je stát se diverzifikovanou společností, která má vedoucí pozici v oblasti zdravotní péče a jež se zaměřuje na potřeby pacientů. Bylo by tedy špatné se na spolupráci s pacientskými organizacemi nezaměřit. Naší snahou je spolupracovat s těmito organizacemi, mapovat jejich potřeby a vycházet jim vstříc. Faktem ovšem je, že pokud porovnáme úroveň pacientských organizací a jejich činnosti zde a ve vyspělých evropských zemích, je stále ještě prostor pro další zlepšování.
Aby sanofiaventis vyšla vstříc potřebám zemí jižní polokoule, pracuje v mnoha oblastech v součinnosti se Světovou zdravotnickou organizací, především v souvislosti se značně zanedbávanými tropickými chorobami. Ve spolupráci s WHO proto např. sanofiaventis zavádí v subsaharské Africe inovační antimalarický program.
Naše společnost také rozvíjí partnerství s několika organizacemi, jež aktivně podporuje Nadace Billa a Melindy Gatesových, jde především o Globální alianci pro vakcíny a imunizaci, Medicines for Malaria Venture a Globální alianci pro vývoj léků proti tuberkulóze. Obdobnou filosofií se řídí a budou řídit i aktivity rozvíjené v České republice.

Poslední otázka vychází z faktu, že dnes stojíte v čele velmi silné firmy s širokým portfoliem a velkým podílem na českém farmaceutickém trhu, navíc firmy hrající integrující roli mezi segmenty preskripčních, generických a volně prodejných léků. Tím se významně zvyšuje i společenská odpovědnost a význam vaší společnosti, která může udělat pro vnímání farmaceutického průmyslu i pro stav celého našeho zdravotnictví velmi mnoho. Jak chcete tomuto závazku dostát?

Samozřejmě v této nové situaci a také v měnícím se prostředí musíme hledat optimální místo firmy a optimální metody práce. Proto jsme např. podpořili projekt AIFP ve spolupráci s ČLK na podporu mladých lékařů pod záštitou Nadace Charty 77, a tento model chceme využít i v dalších oblastech. Jde o to, podporovat smysluplné aktivity nikoli prostřednictvím institucí vytvořených jen pro ten účel, nýbrž pod kontrolou renomovaných organizací, jako je např. zmíněná Nadace Charty 77, která zaručí nekomerční, nekorupční a nekonfliktní charakter.

Za naši firmu mohu říci, že chceme a budeme pomáhat výhradně medicínsky orientovanými aktivitami, dary nemocnicím či univerzitám atd. a nechystáme se nadále sponzorovat akce, jež s medicínou nijak nesouvisejí. Samozřejmě přitom hledáme takové modely, abychom nemohli být podezíráni, že někoho protežujeme nebo ovlivňujeme. To ostatně ani nechceme - jde nám o to, transparentně prospívat, a ne si dělat falešnou popularitu. Naopak se budeme snažit být průkopníky nových cest.

Víte, pro mne je zdraví životní priorita. Já jsem se v této zemi narodil, mám zde rodiče i děti, žiji a pracuji zde jako šéf firmy, napůl domácí a napůl zahraniční, napůl výrobce originálních léčiv a napůl výrobce generických kopií. Jako občan platím zdravotní pojištění a zajímá mě, jak se s ním zachází ve prospěch mých rodičů i dětí i ve prospěch můj jako pacienta diabetika. Jako lékař rozumím svým kolegům. Mně opravdu záleží na tom, abych ve všech těchto rovinách dělal vše ve prospěch českého zdravotnického systému, vše, co dělat lze.
---

MUDr. Ivo Žídek vystudoval medicínu na Fakultě všeobecného lékařství Univerzity Karlovy v Praze; promoval v roce 1985 a až do roku 1992 působil jako urolog. V tomtéž roce začal pracovat jako asistent country manažera společnosti Laboratoires Synthélabo a postupně získával stále vyšší funkce-v led nu roku 1993 se stal country manažerem společnosti Synthélabo Pharmaceutica pro Českou republiku, vroce 1997 byl jmenován regionálním ředitelem pro východní Evropu téže společnosti, v roce 1999 se stal generálním ředitelem společnosti Sanofi-Synthélabo pro ČR a v roce 2005, po fúzi se společností aventis, pak generálním ředitelem sanofi-aventis v ČR. tuto pozici zastává dodnes, a přidal k ní i funkci country manažera skupiny sanofi-aventis a Zentiva. Kromě toho je rovněž současným předsedou Asociace inovativního farmaceutického průmyslu (AIFP) v České republice.


Zdroj: Medical Tribune

Sdílejte článek

Doporučené