Přeskočit na obsah

Na okraj ojedinělé fotografické publikace - Dva světy Karla Meistera

Karel Meister se narodil 21. února 1943 a poté, co v roce 1965 absolvoval DAMU, začal působit souběžně jako herec i jako profesionální fotograf na různých divadelních scénách. Od devadesátých let minulého století dodnes pak pracuje jako fotograf na 1. lékařské fakultě UK v Praze. A právě tyto dva světy – svět kultury a svět medicíny, se zajímavými vzájemnými paralelami a s přesahem i do některých dalších oblastí veřejného života, ilustruje svými fotografiemi v knize, kterou připravil spolu s kunsthistorikem PhDr. Janem Svačinou.

Svět literatury, divadla a filmu, hudby, výtvarného i sochařského umění je zde zastoupen skutečně reprezentativně, jak vyplývá z následujícího výčtu jmen:

V. Brodský, V. Fabianová, K. Fialová, R. Firkušný, L. Fuks, J. Hammer, H. Hegerová, J. Hlinomaz, J. Hlaváčová, K. Höger, M. Horníček, B. Hrabal, R. Hrušínský, V. Chramostová, V. Chytilová, J. Kemr, J. Kohout, M. Kopecký, E. Krumbachová, R. Kubelík, M. Kubišová, O. Kulhánek, M. Lasica, L. Lipský, R. Lukavský, A. Lustig, M. Macháček, J. Menzel, K. Nepraš, M. Ondříček, O. Ornest, D. Pecková, L. Pešek, T. Pištěk, B. Polívka, V. Preiss, V. Průchová, V. Pucholt, M. Rosůlková, E. Sadková, J. Saudek, J. Schmitzer, E. Schorm, O. Sklenčka, L. Smoček, J. Somr, J. Suchý, K. Šiktanc, J. Škvorecký, J. Špáta, J. Topol, L. Vaculík, M. Vančurová, E. Vašáryová, J. Vojta, V. Voska, I. Vyskočil, I. Wernisch, O. Zoubek atd.

Pozadu ale nezůstává ani svět medicíny, kde se setkáváme mj. s následujícími osobnostmi:

Prof. M. Aschermann, prof. V. Bencko, prof. V. Beneš, prof. J. Blahoš, prof. J. Duchoň, prof. J. Dvořáček, prof. M. Elleder, prof. T. Fučíková, prof. M. Grim, doc. P. Hach, prof. M. Halaška, prof. K. Horký, prof. C. Höschl, prof. J. Charvát, prof. H. Illnerová, prof. C. John, prof. O. Kittnar, prof. P. Klener, prof. J. Koutecký, prof. J. Kraml, prof. J. Květina, prof. Z. Lojda, prof. J. Marek, prof. Z. Mařatka, prof. B. Matouš, prof. J. Mazánek, doc. J. Moserová, prof. S. Nevšímalová, prof. V. Pacovský, prof. V. Pačes, prof. P. Pafko, prof. M. Pešková, prof. J. Petráň, prof. J. Petrášek, doc. V. Puchmayer, prof. J. Raboch, prof. H. Rašková, prof. E. Růžička, prof. J. Rybka, prof. M. Říhová, prof. V. Schreiber, prof. J. Slípka, prof. K. Smetana, prof. A. Sosna, prof. P. Strejc, prof. E. Strouhal, doc. Z. Susa, prof. Š. Svačina, prof. E. Syková, prof. M. Šamánek, prof. S. Štípek, prof. J. Švejcar, prof. V. Tesař, prof. J. Tichý, prof. J. Toman, prof. E. Topinková, prof. S. Trojan, prof. E. Vlček, prof. V. Vojta, prof. O. Wichterle, prof. R. Zahradník, prof. T. Zima, doc. J. Zvěřina, prof. P. Zvolský a další.

A konečně zde nalezneme i velké osobnosti z dalších sfér, jako jsou Václav Havel, Olga Havlová, Václav Malý, Anastáz Opasek, Karel Schwarzenberg, Karol Sidon, Pavel Tigrid, František Tomášek, Miroslav Vlk a další.

Všemi svými fotografiemi uveřejněnými v této knize Karel Meister znovu dokazuje, že dokáže zachytit nejen tvář, ale i osudy v ní vepsané, nejen statický portrét, ale i gesto jakoby v pohybu, nejen vnější podobu, ale i charakter člověka. On totiž Karel Meister není fotografem, který by na začátku jakékoli akce třikrát zmáčknul spoušť a zmizel. Sedí jako přikován, aniž by na sebe jakkoli poutal pozornost, sleduje a poslouchá, a vyčkává vždy na ten jediný správný okamžik, v němž je třeba fotografovat. Proto v jeho případě skutečně platí „nomen omen“ – Meister je skutečně mistrem svého řemesla či spíše umění.

Dodejme ještě alespoň tři krátké poznámky:

Za prvé, že Karel Meister vystavoval své fotografie mj. v Horáckém divadle v Jihlavě, v divadle Maringotka, Divadle E. F. Buriana, Divadle Na Zábradlí, v Galerii Fronta, v Euroclubu, ve Faustově domě a v Clubu gentlemanů v Praze, v Krajském divadle, v Malé galerii Na hradbách a v Regionálním muzeu v Kolíně, v Galerii Na Valech v Kutné Hoře i jinde, a že svými fotografiemi ilustroval mimo jiné Vaculíkovy Nové vlastenecké písně K. H. Borovského, Ortenovu knihu Čechy za oknem smutných duší i publikace projektů GEN (I–IV) a Křeslo pro Fausta (I–VII).

Za druhé, že koordinátorkou projektu realizovaného v nakladatelství MF byla Š. Mašková, redaktorkou J. Bláhová, obálku i grafickou úpravu celé publikace navrhl J. Fiala a autorem fotografie Karla Meistera na obálce knihy je Vladimír Pucholt.

A konečně za třetí, že pokud si nemůžete vybavit jeho tvář, určitě postačí připomenout vám úvodní znělku pořadu Česká soda. Je to totiž právě on, kdo si s úžasem otírá čelo nad vycházející lahví sodové vody.

Pozn. red.: Vzhledem k tomu, že velká většina fotografií osobností lékařského světa má svůj původ v seriálu besed Křeslo pro Fausta, který již osmým rokem moderuje ředitel Medical Tribune CZ Mgr. Jaroslav Hořejší, najdete v knize i jeho portrét. Octl se v opravdu velmi dobré společnosti.

Zdroj:

Sdílejte článek

Doporučené