Přeskočit na obsah

Pandemický plán v NNH

Odhaduje se, že v důsledku sezónní chřipky v České republice zemře každý rok na 2 000 lidí, zejména chronicky nemocných s onemocněním plic, srdce a krevního oběhu, s diabetem apod. Letos je situace navíc komplikována šířícím se kmenem tzv. prasečí chřipky, která je vyvolána zcela novým virem, proti němuž neexistuje v celosvětové populaci imunita, a WHO proto vyhlásila stav pandemie (celosvětové epidemie).

Tato chřipka má zatím klinický průběh relativně mírný, s příznaky podobnými běžné sezónní chřipce. Pacienti nemusejí být hospitalizováni a počet úmrtí je minimální. Změnu vlastností a chování viru však nelze vyloučit. Je také obtížné odhadnout, kdy k epidemické vlně dojde a jaký bude mít charakter. Pokud se nová chřipka začne šířit, nelze ji odvrátit, je však možné ji oddálit a získat čas na její zvládnutí.

Jednou z prvních nemocnic, která zvolila takový aktivní přístup a vytvořila vlastní pandemický plán, je pražská Nemocnice Na Homolce (NNH). "Naším cílem musí být především zachování provozu nemocnice, pokud by došlo k vysokému výskytu chřipky. Je proto nezbytné, aby zdravotníci, nebo alespoň jejich větší část, byli před chřipkou maximálně chráněni a byli schopni vykonávat svoji práci. Musíme také zajistit bezpečí pacientů, tedy v maximální možné míře bránit tomu, aby se virem nakazili v nemocnici," říká MUDr. Vlastimil Jindrák, vedoucí Týmu pro kontrolu infekcí NNH.

Pro koordinaci postupu byl vytvořen pandemický štáb, ve kterém kromě zástupců Týmu pro kontrolu infekcí pracují primáři a vedoucí lékaři některých oddělení nemocnice. Vede jej náměstek ředitele.

Součástí pandemického plánu je zejména zajištění objektivní informovanosti personálu nemocnice a jeho příprava na případnou pandemickou situaci, určení nezbytné akutní péče, která musí být v NNH za všech okolností zachována a její personální zajištění, určení strategie vakcinace personálu, stanovení postupu při léčbě virostatiky, zajištění a způsob distribuce ochranných prostředků a také vymezení spolupráce se státními orgány ochrany veřejného zdraví a ostatními zdravotnickými zařízeními.

Pokud jde o péči o nemocné se suspektní chřipkou, pacienti se závažným průběhem onemocnění se odesílají na Infekční kliniku FN Na Bulovce, ostatní do domácí karantény. Všechny případy, i ty suspektní, se neprodleně hlásí na linku kontroly infekcí. Na základě požadavků ministerstva zdravotnictví a Magistrátu hl. m. Prahy musela nemocnice sdělit svoji potenciální kapacitu pro hospitalizaci pacientů se závažným průběhem chřipky, pokud by byly vyčerpány možnosti specializovaných infekčních oddělení.

Pro klinický obraz chřipky je typický náhlý začátek obtíží, horečka nad 38 stupňů Celsia, bolesti svalů a kloubů, obvykle chybí rýma. Inkubační doba je dva až tři dny, přičemž vylučování viru začíná přibližně 12 až 24 hodin před objevením příznaků, většinou ustává po pěti dnech, kdy je také možno ukončit karanténu. Virus chřipky přežívá na tvrdých površích až 48 hodin, na oblečení až 12 hodin a na rukou přibližně pět minut.Tak jako u jiných infekčních onemocnění přenášených kapénkami tvoří základ prevence přenosu infekce důsledná hygiena rukou, účinná ochrana dýchacích cest (rouška, při vysokém riziku respirátor) a pečlivě dodržované zásady bariérové ošetřovací techniky. "Věnovali jsme velkou pozornost vytvoření rezervy ochranných prostředků, zejména respirátorů FFP3, roušek a empírů. Pro tento účel byla využita dotace ministerstva zdravotnictví ve výši 300 000 korun," uvádí primář Jindrák.

Základem úspěchu je informovaný personál

Zdravotníci obecně patří mezi skupiny obyvatelstva, které by měly být očkovány pandemickou vakcínou. Jak bude tato očkovací látka distribuována, záleží na ministerstvu zdravotnicví.

Rovněž zajištění virostatik je zodpovědností státu, ve státních rezervách jsou nyní zásoby pro 2 500 000 lidí. V případě vysokého výskytu chřipky se předpokládá jeho uvolnění k použití pro rizikové skupiny pacientů i pro zdravotnický personál. "Zatím můžeme říci, že jde o velmi účinné přípravky, v Evropě je rezistence k nim zatím zcela výjimečná," říká primář Jindrák.

Ve spolupráci s oddělením kontroly kvality se NNH připravuje také tzv. call centrum. Na této vnitřní lince je proškolený personál připraven poradit, jak při konkrétních problémech spojených s chřipkou postupovat.

Zdroj: Medical Tribune

Sdílejte článek

Doporučené