Přeskočit na obsah

Pojišťovny mne trochu zklamaly

Přes všechny proklamace škarohlídů věštících katastrofu proběhlo zavedení poplatků v ČR opravdu hladce. Ale máte pravdu, jsou dvě věci, které mne mrzí. Tou první je odhalení určité části lékařů, kteří při výběru poplatků šidí své pacienty – ať už úmyslně, nebo z neochoty nastudovat si správně metodický pokyn. Musíme na to reagovat udělováním pokut a ve spolupráci s pacientskými organizacemi se snažíme pacienty povzbuzovat, aby se nebáli na podobné případy poukazovat. Aby neměli strach se ozvat, protože jak se ukazuje, laici znají pravidla výběru regulačních poplatků často lépe než mnozí lékaři.

Druhá věc, která mne mrzí, je že zdravotní pojišťovny neumějí dostatečně využít úspor, které poplatky vygenerovaly, a opravdu důsledně a operativně je přesunout ve prospěch finančně náročnější péče a zkracování čekacích dob na výkony. Přitom jsme jim již otevřeli prostor pro nakupování péče, mohli jí tedy pro své klienty nakoupit více.

Proč zdravotní pojišťovny, které jinak volají po své vyšší emancipaci, zrovna v tomhle bodu jisté smluvní operativnosti váhají? Úředníci nedokážou opustit vyjeté koleje? Nebo snad takticky vyčkávají, zda se ještě nějakou dobu udržíte v křesle a zda tedy změny opravdu budou definitivní? Třeba se pojišťovny bojí, že by za půl roku musely zase všechno předělávat nazpátek…

Ta první část otázky určitě sedí na VZP, která je administrativním molochem a management změny představuje dlouhý a těžkopádný proces. Druhá část pro změnu asi více platí pro zaměstnanecké pojišťovny – a u těch mne jejich váhání zklamalo snad ještě více. Mají informační systémy, obhospodařují méně klientů, řada jich již v minulosti určitou pružnost projevila… Překvapilo mne, že se neprojevily jako štiky a že možnost nákupu péče nevyužili třeba i pro nábor nových klientů. Ale třeba za tím vším vězí neschopnost či neochota propočítat si finanční riziko a jít do něj. Mimochodem, to riziko je minimální – vzpomeňte si, jaké rezervy mají dnes zdravotní pojišťovny na účtech.

Zůstaňme ještě u pojišťoven – antimonopolní úřad tento týden rozhodl, že všechny, tedy nejen VZP, ale i zaměstnanecké či ryze privátní musejí dodržovat zákon o zadávání veřejných zakázek. Důvodem je, že hospodaří s veřejnými prostředky. Je dobře, že se tak dostávají pod větší kontrolu, nebo ne?

Odpovím šalamounsky. V případě pojišťoven takových, jaké známe dnes, tedy úřednických institucí se slabými kontrolními mechanismy, je  to rozhodnutí správné. Pro zdravotní pojišťovny tak, jak si je představuji já, tedy pro finanční instituce s vlastní zodpovědností a s ekonomickými motivacemi jak k efektivním nákupům, tak k úspoře provozních nákladů, by takové opatření bylo zbytečné. Tu správnou změnu a motivaci tedy nepřinese úřednický dohled, ale až skutečná reforma.

Zdroj:

Sdílejte článek

Doporučené