Při startu pojišťovny je nutné protnout bludný kruh
Nevybrali jste si pro vstup na trh nešťastnou dobu? Vláda má omezený mandát, mezi zaměstnavateli panuje nejistota, přepokládané příjmy pojišťoven klesají...
Nemyslím si, že pro takový krok existuje více nebo méně vhodná doba. Princip, na kterém vzniká nová zdravotní pojišťovna, rozhodně není závislý na tom, jak stabilní je vláda. Hospodářská krize může přímo ovlivnit situaci bankovních ústavů, zdravotních pojišťoven ale tolik ne, protože ať už bude krize jakákoliv, tak žádný vyspělý stát nenechá klesat úroveň zdravotní péče.
Jak se vám daří při náboru pojištěnců?
Už jich máme přes 25 000, v tomto směru je vývoj velmi optimistický, já sám jsem tak masivní růst nepředpokládal. Není tudíž vyloučeno, že zákonem požadovaného počtu bychom mohli dosáhnout za výrazně kratší dobu než za rok.
Máte představu o tom, jací pojištěnci kvám přecházejí?
Nejsme zaměřeni na nějakou specifickou skupinu, a to ani lokálně, ani pokud jde o věk. Klientská centra máme rozmístěna po celé republice. Sice předpokládáme, že oslovíme spíše mladší klientelu, ale přiznám se, že žádnou věkovou statistiku jsme dosud nedělali.
V čem je vaše nabídka specifická z pohledu klienta?
Domníváme se, že klienty rozhodně zaujme naše nabídka propracované on-line komunikace. Umožňujeme jim například, aby viděli, kolik a komu za ně pojišťovna skutečně platí...
Ale možnost zkontrolovat si svůj účet mají všichni pojištěnci...
Ano, ale u ostatních pojišťoven je to velmi složité. Klient si musí podat žádost a pak převzít doporučený dopis nebo vystát frontu na přepážce. U nás bude mít možnost nahlédnout na internet kdykoli, samozřejmě po vytvoření zabezpečeného přístupu k datům. Doufáme, že díky tomu vznikne i systém zpětné kontroly našich úhrad samotnými klienty. Předpokládám však, že většina nesrovnalostí, na které nás klienti upozorní, se vysvětlí.
Jaké další možnosti komunikace tento systém klientům poskytne?
Například je budeme aktivně informovat, jaké výhody mohou čerpat. Prevenci jsme zaměřili na ty oblasti, které skutečně pomáhají zlepšovat zdravotní stav klienta. Nenabízíme tedy například populární, ale z hlediska zdraví naprosto neúčinné plavenky. Zaměřili jsme se ale třeba na očkování či screeningové onkologické programy. Myslíme si, že to bude přínos nejen pro klienty, ale i pro nás, prostě proto, že předejdeme zbytečným nákladům na zdravotní péči.
A pokud bychom se na váš koncept podívali z úhlu poskytovatelů, garantujete úhradu zdravotní péče i lékařům, kteří s vámi smlouvu nemají, ale následně ji s vámi uzavřou?
S odpovědí na tuto otázku asi budu muset začít trochu obecně - zdravotnická legislativa v České republice počítá skoro se vším, avšak na to, že by mohla vzniknout zdravotní pojišťovna, nepamatuje. Zdravotní pojišťovna má totiž ze zákona povinnost zajistit péči o klienty, ale zároveň je povinna platit poskytovatelům na základě smluvního vztahu. Když pojišťovna vznikne, nemůže mít smluvní vztah, a když ho chce začít realizovat, je v zákoně podmínka, že musí předcházet výběrové řízení. I když je tato situace vykládána právníky různě, mělo by dojít k výběrovému řízení na žádost oné pojišťovny nebo na žádost poskytovatele. My jsme požádali ministerstvo zdravotnictví, aby vypsalo výběrové řízení na lůžkovou péči na území celé republiky. Předpokládáme, že k tomu dojde ještě v průběhu tohoto léta či na podzim. Máme již podepsané smlouvy i s některými nemocnicemi, což je velmi pozitivní, ale na základě veřejného příslibu hradíme péči všem - i těm, kteří tu smlouvu ještě nechtěli či tento problém ani neřešili. Provedli jsme celorepublikový průzkum a ptali se poskytovatelů, zda hodlají náš veřejný příslib využít. V některých regionech ta podpora přesahuje 80 procent.
Chtěli byste mít smlouvy se všemi lůžkovými zařízeními?
Určitě bychom chtěli mít smlouvy se všemi významnými poskytovateli a uvidíme, jak se nám podaří v budoucnu tuto smluvní síť zajišťovat. Dále jsme požádali všechny kraje a Magistrát hlavního města Prahy o vypsání výběrového řízení ve všech oborech ambulantní péče. Reakce na tento krok byla velmi rychlá; v Praze již výběrové řízení proběhlo, ve všech ostatních krajích jsou tato řízení již vypsána s tím, že k jejich realizaci dojde patrně v září či říjnu letošního roku.
Čím zaujme vaše pojišťovna ambulantní lékaře?
Určitě také flexibilní on-line komunikací. Garantujeme rovněž kratší splatnost faktur - pokud nám podklady budou dodány internetem, tak do dvaceti kalendářních dnů. Nevycházíme z žádného historického zastropování úhrad. Pro praktické lékaře máme zvýhodněnou kapitační platbu, která patří k těm vůbec nejvyšším v Česku. A v neposlední řadě jsme schopni a ochotni uzavírat smlouvy se všemi poskytovateli splňujícími formální podmínky k poskytování péče - zásadně nemáme na rozdíl od ostatních pojišťoven limitovanou síť.
Zdroj: MT