Přeskočit na obsah

Projekt MEFANET propojuje lékařské fakulty

Na sklonku minulého roku se v brněnském hotelu Voroněž konal již druhý ročník konference MEFANET, zaměřené na e-learning a zdravotnickou informatiku ve výuce lékařských oborů. Stejně jako loni byla i letošní konference určena zejména pedagogům působícím na lékařských fakultách. V porovnání s loňským ročníkem byl však letošní program i složení účastníků konference mnohem pestřejší. Konference MEFANET 2008 byla uspořádána zejména jako setkání příznivců mezifakultního projektu MEFANET (MEdical FAculties NETwork, http://www.mefanet.cz). Projekt této vzdělávací sítě funguje na základě rovnocenné spolupráce všech deseti lékařských fakult v ČR a SR, které se rozhodly pro společný postup při zavádění moderních informačních technologií do výuky, a to zejména v oblasti tvorby a sdílení elektronických výukových materiálů (více o MEFANET viz také MT 17/2008 str. A14).

Plenární sekci zahájil prof. MUDr. Dušan Meško, Ph.D., z Jesseniovy lékařské fakulty v Martině se svou přednáškou na téma „Vize digitálního vzdělávání v medicíně“. Prof. Meško zcela výstižně konstatoval, že velká část pedagogů, kteří dnes vyučují na lékařských fakultách, působí značně zaostale ve srovnání se svými studenty, co se týče používání moderních technologií. V důsledku toho někdy komunikace mezi učiteli a studenty poněkud vázne, což je veliká škoda. S velkým ohlasem se setkala i plenární přednáška Ing. Daniela Schwarze, Ph.D., nazvaná „Jednotné řešení pro sdílení a nabídku vzdělávacího obsahu v síti MEFANET“. Ing. Schwarz během svého vystoupení posluchače detailně seznámil s fungováním výukových portálů, které byly zprovozněny na všech českých a slovenských lékařských fakultách. Mimo jiné uvedl, že e-publishing je nyní prakticky rovnocenný s publikační činností v klasické papírové podobě. Ing. Schwarz nakonec slavnostně odhalil webovou adresu tzv. centrální brány, která od nynějška vzájemně propojuje všechny výukové portály lékařských fakult: http://portal.mefanet.cz.

Možnosti a limity telemedicíny

Na vyspělých informačních a komunikačních technologiích je založena i telemedicína – interdisciplinární téma, které v současné době prožívá bouřlivý rozvoj. Stručně řečeno se jedná o přenos klinických snímků, videí či dalších informací z místa pořízení na prakticky jakékoli místo na Zemi. Podle oboru, ve kterém se telemedicína využívá, lze hovořit o telepatologii, telehematologii, telegynekologii apod. Posluchače upoutala například přednáška MUDr. Michala Jurajdy, Ph.D., (LF MU), který demonstroval výhody telepatologie: hotové histologické preparáty jsou nasnímány speciálním přístrojem do digitální podoby, aby je pak student (či klinik) mohl hodnotit kdykoli a prakticky kdekoli, neboť místo mikroskopu mu stačí obyčejný počítač.

Dva přednáškové bloky a dva vzdělávací workshopy byly věnovány metodickým aspektům tvorby e-learningových kursů a jiných elektronických pomůcek. První takto zaměřený workshop vedla PaeDr. Jana Vejvodová, CSc., ze Západočeské univerzity v Plzni, která seznámila účastníky se specifickými postupy při přípravě různých forem e-learningu. PaeDr. Vejvodová nezapomněla porovnat efektivnost různých didaktických strategií, které je možné v e-learningu uplatnit. V dalším semináři zaměřeném na práci s informacemi se prof. MUDr. Vladimír Mihál, CSc., a Mgr. Jarmila Potomková z Lékařské fakulty Univerzity Palackého v Olomouci věnovali uplatňování zásad medicíny založené na důkazech (evidence based medicine – EBM) v pregraduálním a postgraduálním vzdělávání lékařů a přizvali si k tomu na pomoc i Dr. Otmara Müllera z evropské pobočky UpToDate v Budapešti. Společnými silami představili posluchačům konkrétní možnosti využití nástrojů EBM při sestavování odpovědí na dvě klinické otázky týkající se závažných dětských onemocnění.

Jedním z vrcholů programu druhého dne bezesporu byla videokonference, během které se podařilo navázat živé spojení s dr. Chrisem Patonem z novozélandské University of Auckland, který je pokládán za světově uznávaného odborníka na e-learning. Dr. Paton se ve svém videokonferenčním příspěvku zaměřil na nedozírné možnosti, které nabízejí současné technologie Web 2.0. Laická veřejnost ale většinou nemá ani ponětí o internetových aplikacích, které jsou určeny pro lékaře nebo pro studenty medicíny a jež jsou založeny na podobných technologiích jako populární webové portály Facebook, Wikipedia nebo YouTube. Mezi nejproslulejší patří například blog KevinMD.com: tato stránka má 16 000 zaregistrovaných uživatelů a provozuje ji všeobecný lékař Dr. Kevin Pho, který působí v USA. Jiným příkladem je projekt MedPedia.com, což je obdoba populární Wikipedie a bude spuštěna koncem tohoto roku. Sám dr. Paton založil webový portál NewMedia Medicine, který se zaměřuje nejen na tvorbu 3D biomedicínských animací a e-learningových kursů, ale navíc funguje podobně jako populární Facebook, tzn. síť pro navazování sociálních vazeb, která je v tomto případě zaměřena na studenty medicíny. Více informací spolu se zajímavými odkazy je možné nalézt na stránce www.chrispaton.org.

Jak pedagogy motivovat k tvorbě elektronických materiálů?

K bohatému programu letošní konference navíc přibyla panelová diskuse na téma „Jak v krátké době naplnit výukové portály uspokojivým a kvalitním obsahem?“ Správci jednotlivých edukačních portálů na jednotlivých fakultách se totiž potýkají se stále stejným problémem: vyučující na příslušné fakultě jsou natolik pracovně vytíženi, že často nemají čas nebo chuť zabývat se vytvářením elektronických výukových pomůcek. Účastníci diskuse se nakonec jednomyslně shodli na tom, že je potřeba vybudovat na jednotlivých fakultách stabilní týmy lidí, kteří budou poskytovat pedagogům technickou podporu a pomáhat jim s digitalizací jejich výukových materiálů.

Zdroj:

Sdílejte článek

Doporučené