První mobilní klinické asistenty v ČR
V posledním čtvrtletí letošního roku zavede mladoboleslavská Klaudiánova nemocnice do praxe speciální přenosné počítače pro zdravotnický personál, které vyvinula společnost Intel. Takzvaný mobilní klinický asistent (MCA) je vlastně tablet s dotykovou obrazovkou, který váží jen 1,4 kg. Díky ergonomicky navrženému „uchu“ je snadno přenosný a umožňuje jednoduchou manipulaci při práci u pacientova lůžka. MCA je omyvatelný desinfekčním roztokem, dále má integrovanou čtečku čárových kódů i čipových karet a také fotoaparát. Zajímavostí je velmi lehká baterie, kterou lze vyměňovat za provozu, aniž by hrozila ztráta důležitých dat nebo zdržení kvůli vypnutí a zapnutí tabletu. Do nemocniční počítačové sítě jej lze bezdrátově připojit prostřednictvím WiFi sítě, ev. může sdílet data s digitálními diagnostickými přístroji přes rozhraní bluetooth (bezdrátové spojení na krátké vzdálenosti). Klaudiánova nemocnice testuje MCA ve spolupráci s firmou Intel zatím jako jediné zdravotnické zařízení ve střední a východní Evropě. Na MCA zde poběží standardní nemocniční informační systém. lékaři a sestry tedy budou moci údaje a informace, které až dosud psali u pacientova lůžka na papír a poté přepisovali do stolních počítačů v kanceláři, zadat do systému už při kontaktu s nemocným. „Ušetřený čas mohou věnovat pacientům a tomu, aby je mohli déle a přesněji informovat o jejich zdravotním stavu. Zkušenosti ze zahraničí ukazují, že to má dobrý vliv na spokojenost pacientů s kvalitou péče a s informovaností,“ říká ředitel nemocnice JUDr. ladislav Řípa. Příklady ze zahraničních nemocnic, kde již k digitální integraci došlo, jsou jednoznačně kladné. Díky ní lze ušetřit minimálně čtvrtinu pracovní doby, kterou lékař či zdravotní sestra mohou místo papírování věnovat pacientovi. Je možno snížit, v ideálideálním případě zcela odstranit duplicity v indikovaných vyšetřeních i podávaných lécích. Zrychlí se i proces příjmu pacienta a zvýší se průchozí kapacita zdravotnického zařízení. To vede mimo jiné k vyšším ziskům, zvýšenému komfortu pacienta (redukují se čekací doby, ošetřující personál má v každém okamžiku jasný přehled o volné lůžkové, personální i přístrojové kapacitě zařízení atd.) a pochopitelně k jeho větší spokojenosti s poskytovanými službami.
Plnou verzi článku najdete v: Medical Tribune 19/2007, strana B5
Zdroj: