Revize úhrad - stav k 1. dubnu 2010
SÚKL k 1. dubnu 2010 provedl revizi úhrady ze zdravotního pojištění v 71 správních řízeních, tzn. u zhruba 1 270 kódů SÚKL (z celkového počtu 9 037 kódů SÚKL hrazených ze zdravotního pojištění). Tímto přehodnocením úhrad ze zdravotního pojištění se dosáhne předpokládané úspory ve výši zhruba 2,4 miliardy korun (na základě údajů o objemu dodávek léčivých přípravků do zdravotnických zařízení v minulých letech).
Prováděná revize úhrad má zajistit efektivní vynakládání prostředků veřejného zdravotního pojištění - tak, aby léky, jež mají levnější ekvivalent, nebyly neodůvodněně hrazeny vyšší úhradou. Zohledňují se při ní také ceny léčivých přípravků ze zemí Evropské unie. "Poprvé v historii máme systém stanovování cen a úhrad, který je nastaven tak, aby byly predikovatelné, transparentní a rovnoprávné pro všechny. Navíc všichni relevantní účastníci správního řízení mají možnost se k rozhodnutí vyjádřit," upozorňuje MUDr. Jiří Deml, náměstek pro odborné činnosti SÚKL.
Podle MUDr. Demla umožní úspory plynoucí z efektivního vynakládání prostředků veřejného zdravotního pojištění zvýšit dostupnost moderní, dražší léčby většímu okruhu pacientů. Například u léčby karcinomu prsu pomocí inhibitorů aromatáz byly v loňském roce celkové náklady na úhradu 660 milionů korun. Předpokládaná úspora pro tuto lékovou skupinu činí podle zástupců SÚKL 290 milionů korun, což by mohlo zpřístupnit tuto léčbu dalším 6 000 pacientek.
Revize dále postupně sjednocuje výši a podmínky úhrady u léčivých přípravků se stejnou léčivou látkou nebo v rámci referenční skupiny. Například v rámci skupiny blokátorů kalciového kanálu čítá revize předpokládanou úsporu více než půl miliardy korun.
PharmDr. Martin Beneš k revizi úhradového systému doplňuje: "Státní ústav pro kontrolu léčiv při provádění revize dodržuje povinnost zachovat nejméně jeden plně hrazený léčivý přípravek v jednotlivých skupinách léčiv stanovených přílohou 2 zákona o veřejném zdravotním pojištění. Dopad revize na pacienty je tak i v případě snížení úhrady minimální." SÚKL intenzivně pokračuje v zahájené revizi systému úhrad. Kromě 71 již pravomocných rozhodnutí v rámci revize vydal rozhodnutí v dalších 62 správních řízeních (zhruba 1 400 kódů SÚKL). Jejich datum nabytí právní moci však záleží na průběhu odvolacích řízení. O výsledcích revize bude SÚKL i nadále průběžně informovat. Podle MUDr. Demla se dá předpokládat, že SÚKL dokončí revize ve všech ATC skupinách do konce roku 2010. Další vývoj však bude opět záležet na průběhu odvolacích řízení.
Do konce roku 2007 navrhovala úhrady léků ze zdravotního pojištění kategorizační komise coby poradní orgán ministerstva zdravotnictví a všichni zdravotníci, zdravotní pojišťovny i pacienti museli čekat, až její rozhodnutí vyjde v tzv. žluté knize. Nebylo výjimkou, že i zaměnitelné přípravky mohly mít velmi rozdílnou cenu a úhradu, přičemž o rozhodování nad tím či oním lékem neexistují žádné doklady. V kompetenci SÚKL je oblast cenové a úhradové regulace od počátku roku 2008. SÚKL kromě průběžně prováděné revize již provedl dle nových legislativních pravidel i přehodnocení maximálních cen výrobce u všech léčivých přípravků se stanovenou úhradou ze zdravotního pojištění (3 937 léčivých přípravků). Díky provedenému přehodnocení cen dosáhnou předpokládané roční úspory na straně pacientů i zdravotního pojištění výše 2,8 miliardy korun. Dále vzhledem k provedenému přehodnocení vzrostl počet léčivých přípravků plně hrazených ze zdravotního pojištění zhruba o třetinu.
ČLK˙- revize měly být rychlejší Postup SÚKL však ve svém prohlášení kritizuje Česká lékařská komora s tím, že SÚKL
Dokončení na str. A7
neplní povinnosti uložené mu zákonem a zdravotnictví kvůli tomu přichází o miliardy. Kritika ČLK směřuje k rychlosti prováděných úhrad. Podle zákona č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění, by měl SÚKL revizi úhrad u všech léků provádět každoročně. Podle MUDr. Milana Kubka, prezidenta ČLK, však poslední předchozí změny úhrad byly projednávány na přelomu let 2006 a 2007. "V mezidobí česká koruna posílila a na trh přišly nové generické léky. První revize, která měla podle zákona proběhnout do konce roku 2008, mohla výrazně snížit ceny placené z veřejných prostředků téměř u všech léků. SÚKL však tuto povinnost uloženou mu zákonem nesplnil," kritizuje lékový ústav v tiskovém prohlášení MUDr. Kubek a dodává: "Lze odhadovat, že proběhlá revize všech léků by ročně ušetřila nejméně 10 miliard. Neplnění této zákonné povinnosti je navíc z obtížně vysvětlitelných důvodů ministerstvem zdravotnictví tolerováno." "Zavést do praxe tak významnou změnu není jednoduché. Např. ve Švédsku trvalo provedení první revize úhrad tři roky. Při diskusích o rychlosti revize úhrad léčivých prostředků je nutno připomenout, že samotný průběh správního řízení kromě rozhodování SÚKL významně ovlivňuje i možnost odvolání a podání námitek, čehož účastníci správního řízení ve velké míře využívají. Často jde o samotné dodavatele daného léku, kteří nejsou spokojeni s navrhovaným snížením dosavadních úhrad, nicméně jejich námitky včetně odborných by se často mohly uplatnit již v průběhu správního řízení. Proč s nimi firmy čekají až na odvolání, bych nerad spekuloval," dodává MUDr. Deml. Pro rychlejší průběh správních řízení, ale i pro zvýšení transparentnosti SÚKL od roku 2009 pravidelně před vlastním zahájením správního řízení zveřejňuje návrhy všech hodnotících zpráv k připomínkování tak, aby bylo možné připomínky řešit v co nejkratším termínu (viz http://www.sukl.cz/revize-systemu-uhrad-ze-zdravotniho-pojisteni). "Dále byla v rámci tzv. Janotova balíčku schválena změna způsobu předávání veškeré dokumentace v průběhu správního řízení k cenám a úhradám. Nově od 1. ledna 2010 je veškerá dokumentace vystavována pomocí veřejné vyhlášky (viz http://www.sukl.cz/modules/delivery/). Z výše uvedeného je patrné, že snahou SÚKL je právě urychlení celého systému. SÚKL je ale zároveň povinen plnit veškeré požadavky legislativy," uzavírá Veronika Petláková z tiskového a informačního oddělení SÚKL.
Zdroj: Medical Tribune