Přeskočit na obsah

Rychlost, kvalita, bezpečí

Zdravotnická záchranná služba hlavního města Prahy – územní středisko záchranné služby má od konce května deset nových sanitních vozů skříňového typu. Jejich slavnostní předání (viz foto) proběhlo 29. května na Mariánském náměstí v Praze 1 za účasti náměstka primátora hl. m. Prahy Mgr. R udolfa Blažka, ředitele pražské záchranné služby MUDr. Zdeňka Schwarze a dalších významných představitelů města, dodavatelských firem i pražské záchranné služby.

V současné době tvoří vozový park pražské ZZS 67 velkokapacitních sanitních vozidel rychlé zdravotnické pomoci a 16 osobních vozů rychlé lékařské pomoci. K unikátnímu vybavení patří sanita XXL pro přepravu pacientů s nadváhou, na invalidním vozíku nebo lůžku s přístroji a kamion Golem určený k zásahům při hromadných neštěstích nebo mimořádných událostech.

Průměrná životnost sanitních vozidel se pohybuje kolem deseti let, obměna je limitována ekonomickými možnostmi a schválením investičního plánu zřizovatelem.

A jaké nové prvky bezpečnosti najdeme u „čerstvě“ předaných sanitek, které představují již pátou inovační verzi? MUDr. Zdeněk Schwarz nám o nich řekl: „Vozy mají silnější motor, automatickou převodovku, což znamená snazší provoz pro řidiče a rychlejší cestu pro pacienta do nemocnice nebo pro posádku na místo určení. Je zde zcela nové kování okolo dveří, aby lišty pacienta nebo posádku nezranily. Další důležitou věcí je – vedle kamerového systému pro usnadnění couvání – kamera do sanitního vozu, aby řidič věděl, co se vzadu děje, měl možnost kontrolovat svého kolegu a případně mu pomoci (je to i z bezpečnostních důvodů, vzhledem k napadání záchranářů). Nové osvětlení je viditelné i za denního slunečního svitu, a tím pádem pro ostatní řidiče dobře rozpoznatelné. Osvětlení bočního prostoru vedle sanitního vozidla je důležité pro noční podmínky. Změnil se zadní nárazníkový stupínek, je odpružený tak, aby sanitní vůz nebyl poškozen při nacouvání do překážky nebo v případě dopravní nehody. Co se týká vnitřního vybavení, máme novou protiskluzovou podlahu, jsou tu prvky stolů, které jsou celokožené, hydraulické, odpružené, posuvné do stran, a také nové otočné posuvné křeslo pro práci posádky. Na všech sedadlech máme tříbodové bezpečnostní pásy. Jinak se vozy neliší od předchozích modelů – došlo jenom k jakémusi kvalitativnímu posunu v detailech. Cena jednoho sanitního vozidla se pohybuje kolem 3,3 až 3,6 milionu korun, rozdíl je dán vybavením a specifikací.“

Zdroj:

Sdílejte článek

Doporučené