Přeskočit na obsah

Srozumitelně a citlivě: komunikace s pacienty s různým vzděláním

Efektivní komunikace mezi lékařem a pacientem významně ovlivňuje kvalitu péče, míru spolupráce i výsledky léčby. Tento článek se zabývá možnostmi přizpůsobení komunikace úrovni vzdělání pacienta, jeho zdravotní gramotnosti a emočním potřebám. Na základě odborné literatury a dlouholetých klinických zkušeností popisujeme konkrétní principy – od zjednodušení jazyka a strukturované edukace přes emoční validaci až po techniky, jak vést dialog o těžkých tématech. Klademe důraz na podporu autonomie pacienta a respekt k jeho hodnotám, které jsou univerzální součástí léčby. Text obsahuje modelové rozhovory a jednoduché návody využitelné v každodenní praxi. Tým vedený profesorem Jánem Praškem ve složení Marie Ocisková, Lucie Hartmanová a David Pánek vypracoval ucelený postup, jak komunikovat s různými typy pacientů v různých situacích a jak se vyhnout nejčastějším chybám v komunikaci. Zde přinášíme pouze nejpodstatnější sdělení, plánujeme však vydat celý postup, včetně názorných ukázek, tabulek a praktických doporučení s odkazy na literární zdroje.

Úvod

Kvalita komunikace mezi lékařem a pacientem představuje jeden ze základních faktorů úspěšné zdravotní péče. Komunikace je důležitým léčebným nástrojem, který ovlivňuje důvěru, adherenci k léčbě a celkový klinický výsledek. Způsob, jakým lékař s pacientem hovoří, ovlivňuje nejen porozumění diagnóze a léčbě, ale i pacientovu motivaci, vnitřní stabilitu a ochotu spolupracovat.

V moderní medicíně je stále zjevnější potřeba personalizovaného přístupu nejen v oblasti farmakoterapie, ale také v oblasti komunikace. Empatická, strukturovaná a otevřená komunikace není „měkká dovednost“, ale profesionální nástroj, který podporuje autonomii pacienta a posiluje jeho aktivní roli v léčbě.

Lékař se tak stává nikoli autoritativním rozhodcem, ale respektujícím průvodcem, který umí nastavit hranice a zároveň vytvořit prostor pro naději, porozumění a svobodné rozhodování.

Praktické poselství pro každodenní praxi:

  • Zpomalte, když jde o důležité sdělení – stručnost není vždy efektivní.
  • Ptejte se pacienta, jak situaci vnímá, co si odnáší.
  • Buďte průvodcem, ne soudcem.
  • Validujte, i když s pacientovým závěrem nesouhlasíte.
  • Upravte jazyk, ale nikdy nesnižujte důstojnost.
  • Nabízejte strukturu, ale ponechte volbu.

Základní komunikační profily

Níže uvádíme tři základní komunikační profily pacientů podle dosaženého vzdělání: (a) se základním nebo výučním vzděláním, (b) se středoškolským vzděláním s maturitou, (c) s vysokoškolským vzděláním. Každý z těchto profilů si žádá trochu odlišný styl. Nikoli proto, že by byl jeden horší než druhý, ale protože umožňují porozumění, důvěru a spolupráci jinými cestami (tab. 1). Toto členění je samozřejmě zjednodušené a vždy v sobě nese určitou míru zkreslení. Výslednou komunikaci ovlivňují i další charakteristiky, jako jsou inteligence, všeobecný rozhled, zájmy, věk, životní zkušenosti či profesní zaměření pa­cien­ta. Například zdravotníci bez ohledu na formální vzdělání často disponují hlubšími znalostmi o nemocech než lidé z jiných oborů.Tab. 1 Doporučení pro komunikaci podle vzdělání

Pacienti se základním vzděláním nebo vyučením

Pacienti se základním vzděláním nebo výučním listem často čelí nižší zdravotní gramotnosti, což může znamenat obtíže s porozuměním odbornému jazyku, léčebným doporučením nebo čtením příbalových letáků. V komunikaci se může objevovat ostych, strach z autority, obava přiznat, že nerozuměli, nebo defenzivní postoje, pokud se cítí znejistěni. Někdy sdělují, že vše pochopili, i když tomu tak není, a ve skutečnosti pak léčbu nedodržují nebo ji mylně interpretují. Bývají citliví na pocity méněcennosti či autoritativní přístup, který mohou vnímat jako znevažování, a pokud se cítí znejistěni, reagují častěji únikem nebo defenzivitou. Proto můžeme doporučit následující:

  • Používejte snadno srozumitelný jazyk a krátké věty.
  • Vyhněte se méně známým odborným termínům nebo je srozumitelně vysvětlete, např. místo „dekompenzace“ řekněte „stav se zhoršil“.
  • Nabízejte konkrétní příklady z každodenního života („Tabletu si vezměte ráno hned po snídani, třeba když si dáváte kávu.“).
  • Používejte vizuální pomůcky (schémata, obrázky, modely) a letáky v jednoduché češtině.
  • Dbejte na opakování a shrnutí („Můžeme si to spolu ještě jednou projít?“).
  • Požádejte o zopakování („Můžeme si říct, jak jste tomu porozuměl?“)
  • Aktivně posilujte pocit autonomie, důstojnosti, kompetence a spolupráce („Chápu, že je toho najednou hodně, ale zvládnete to. Když budete potřebovat, zavoláme si.“).
  • Kromě jiného je důležité se při každé návštěvě v ordinaci zeptat na chronickou medikaci, protože se může stát, že pacient má od různých lékařů předepsán stejný lék pod různým názvem, a tak dochází k předávkování, nebo užívá kombinaci léků, které mají nevhodné interakce.

Pacienti se středoškolským vzděláním s maturitou

Pacienti s maturitou mají obvykle vyšší zdravotní gramotnost než předchozí skupina. Zpravidla vyžadují větší míru zapojení do rozhodování, ale i zde existují rozdíly podle oboru studia. Tito pacienti bývají ochotni se aktivně podílet na léčbě, ale potřebují jasnou strukturu, smysluplnost sdělení a prostor pro dotazy. Citlivě vnímají paternalismus, ale ocení, když je lékař vstřícný a konkrétní. Mohou být citliví na autoritativní nebo zjednodušující styl komunikace. Z tohoto důvodu můžeme navrhnout následující zásady:

  • Vysvětlujte svá sdělení věcně, ale dostupně.
  • Poskytněte rámec: „Teď si projdeme, co se děje, co doporučuji a proč.“
  • Umožněte otázky a reagujte s respektem: „To je dobrá otázka, pojďme se na to podívat.“
  • Můžete nabídnout písemné shrnutí či odkaz na věrohodné zdroje (např. pacientské portály).

Pacienti s vysokoškolským vzděláním

Pacienti s vysokoškolským vzděláním často vyhledávají partnerský dialog, podložené informace a prostor pro diskusi. Očekávají logické a odborně podložené argumenty a diskusi, ve které budou mít možnost klást otázky, probrat alternativní přístupy a slyšet věcnou reflexi rizik i dlouhodobých perspektiv. Vnímají nuance a oceňují, když se s nimi jedná transparentně. Nepřesnosti či autoritativní přístup mohou vnímat negativně. Někteří se zajímají o literaturu, jiní chtějí jen rozhodující informace bez zahlcení. Proto doporučujeme tyto postupy:

  • Přistupujte k pacientovi jako k partnerovi, zapojujte ho do rozhodování („Co z toho by pro vás bylo nejpřijatelnější?“).
  • Poskytujte věcné informace, včetně zdrojů, pokud má pacient zájem (např. odkaz na studie nebo doporučení odborných společností).
  • Buďte otevření: „Zde jsou tři možnosti, pojďme je spolu zvážit.“
  • Uveďte zdroje a logické důvody doporučení.
  • Neberte otázky jako zpochybnění své odbornosti, ale jako přirozenou potřebu pacienta orientovat se v situaci.
  • Respektujte hranice pacienta – někteří ocení detailní výklad, jiní chtějí jen rámcovou informaci. Přizpůsobte hloubku informací: „Chcete detailněji vědět, jak lék funguje, nebo stačí shrnutí?“

Základní principy srozumitelné a respektující komunikace

Jazyk na míru: mluvit jednoduše, ale ne zjednodušeně

Pacienti mohou být zahlceni latinskými pojmy nebo výrazy, kterým nerozumějí, a často se zdráhají přiznat, že informace nepochopili.

Účinný přístup:

  • Nahrazujte složité výrazy běžnými slovy (např. místo „ischemie“ řekněte „nedokrvení“). Místo „doporučuji zvýšit adherenci k medikaci“, řekněte: „Bylo by dobré, abyste si bral/a léky opravdu každý den, i když se zrovna cítíte dobře.“
  • Používejte přirovnání a konkrétní příklady („Vaše srdce pracuje, jako by běželo do kopce.“).
  • Ptejte se: „Jak byste to vysvětlil/a někomu blízkému?“ Tím ověříte porozumění.

Zpětná vazba pacienta: ověřování porozumění, aktivní naslouchání

Lékař by měl aktivně sledovat, zda pacient rozumí tomu, co říkáme, a zároveň vytvářet prostor, aby se pacient mohl ptát a vyjadřovat. Efektivní nástroj představuje tzv. teach‑back metoda – pacient zopakuje vlastními slovy, co slyšel. Například se lékař zeptá: „Chci si jen ověřit, jestli jsem to dobře vysvětlil. Můžete mi říct, co máte teď dělat?“ Proto můžeme doporučit následující:

  • Místo „Je to jasné?“ zkuste: „Jak jste tomu porozuměl?“ nebo „Co byste řekl/a, že je pro vás teď nejdůležitější?“ Pacient například mlčí a kývá, ale jeho výraz je ztracený. Lékař říká: „Vidím, že je toho možná trochu moc. Co z toho bylo nejsrozumitelnější? A co bych měl vysvětlit jinak?“
  • Aktivně naslouchejte, nevstupujte pacientovi do řeči, parafrázujte („Chápu, že vás nejvíc trápí…“).
  • Vnímejte i neverbální signály – zmatek, nejistotu, obranný tón, snahu rychle odejít.

Autonomie a bezpečí: respekt ke způsobu rozhodování pacienta

Každý pacient přistupuje k nemoci jinak – někdo preferuje aktivní rozhodování, jiný raději spoléhá na autoritu lékaře. Důležité je zjistit, jaký styl rozhodování danému pacientovi vyhovuje, a nevnucovat jeden univerzální přístup. Můžeme doporučit následující:

  • Vytvářejte bezpečný prostor: „Chcete, abych vám doporučil, co bych udělal na vašem místě, nebo si to zatím promyslíte?“
  • Respektujte rozdíly v osobnosti, stylu myšlení i míře kontroly, kterou chce pacient mít.
  • U váhajících pacientů normalizujte nerozhodnost: „Není jednoduché se rozhodnout. Je v pořádku, když potřebujete čas.“

Vizuální a písemná podpora: brožury, schémata, plány

Zraková paměť a jednoduché vizuální materiály (např. diagramy, barevná schémata) velmi pomáhají pacientům uchopit komplexní informace, zejména při edukaci o léčbě, medikaci nebo plánu péče. Při plánování postupujte krok za krokem a zapisujte body společně s pacientem.

Příklad: Místo ústního výkladu schématu léčby lékař ukáže pacientovi barevný diagram a společně si do něj zakreslí plán: „Tady začínáme – tři týdny s touto dávkou, a pak uděláme kontrolu.“

Zohlednění emocionálních potřeb pacienta

Úspěšná lékařská komunikace se neopírá jen o správné informace, ale i o naplnění základních emocionálních potřeb, které má každý pacient bez ohledu na vzdělání, diagnózu nebo věk. V kontextu nemoci pacient může čelit ztrátě kontroly, obavám, bolesti, studu či nejistotě. Pokud lékař dokáže tyto vnitřní potřeby v komunikaci zohlednit, posiluje důvěru, snižuje obranné postoje a vytváří vztah, který prospívá léčbě.

Jsou‑li emocionální potřeby dlouhodobě přehlíženy, pa­cient může rezignovat a přestat spolupracovat, nebo se uchýlit k pasivitě, nadměrné závislosti či defenzivitě. Uspokojení těchto potřeb pomáhá pacientům znovu získat vnitřní rovnováhu, důstojnost a motivaci ke změně.

Potřeba být pochopen

Validace, pojmenování a přijetí emocí jako přirozené reakce na nemoc či situaci pro pacienta znamená, že lékař jeho pocity chápe:

  • Např. „Rozumím, že vás tahle nejistota velmi stresuje.“
  • Nebo: „Tohle by bylo těžké pro každého. Dává smysl, že se cítíte ztraceně.“

Validace emocí pomáhá snižovat vnitřní napětí a zvyšuje ochotu slyšet lékařovo doporučení.

Potřeba respektu a ocenění

Někteří pacienti přicházejí s výčitkami, sebeobviňováním nebo v obavách, že je lékař odsoudí (např. u pacientů se závislostí, obezitou nebo psychiatrickou diagnózou). Respekt znamená zachování úcty a rovnosti i v těžkých či emočně náročných situacích.

  • Např. „Vidím, že to nebylo jednoduché. Cením si, že jste přišel/přišla, i když to stálo hodně sil.“

Oceňování pacienta podporuje jeho vlastní kompetenci a zmírňuje stud či bezmoc.

Potřeba jistoty

Nemoc může přinést do pacientova prožívání určitý druh chaosu. Pomáhá, když lékař poskytne jasný plán, strukturu a orientaci. Řekne, co se bude dít, jaký je postup, co může pacient ovlivnit.

  • Např. „Dnes uděláme vyšetření krve, do týdne budete mít výsledky, a pak si společně řekneme, co dál. Je to pro vás takto v pořádku?“

Orientace a struktura pomáhají snižovat úzkost, posilují kontrolu a důvěru v proces.

Potřeba svobody volby a podpora rozhodování

Každý pacient potřebuje mít možnost volby a pocit vlivu, i když si přeje, aby mu lékař doporučil nejlepší variantu. Nabídka alternativ, i v omezené podobě, posiluje vnitřní motivaci a odpovědnost.

  • Např. „Jsou dvě možnosti léčby. Mohu vám doporučit tu, kterou považuji za vhodnější, ale rozhodnutí bude na vás.“
  • Nebo: „Pokud to potřebujete probrat s blízkými, dáme tomu ještě čas.“

Volba i v omezeném rámci posiluje autonomii a přispívá k lepší adherenci.

Potřeba naděje a smyslu

Pacient potřebuje cítit, že má naději na zlepšení, zvládnutí situace nebo důstojné pokračování. Naděje není nereálný optimismus, ale pocit ukotvení ve smysluplnosti a možnostech změny. Např. „Situace není jednoduchá, ale je tu řada věcí, které můžeme udělat.“

  • Nebo: „Neříkám, že to bude snadné. Ale rozhodně v tom nejste sám.“

Lékař může být nositelem naděje i ve chvílích, kdy pacient zdravotně selhává. Dává tak oporu, že i těžké situace mají řešení a že má cenu snažit se dál.

Edukace pacienta: co, jak a kdy říkat

Edukace je interaktivní proces, jehož cílem je, aby pacient porozuměl své situaci, věděl, co se s ním děje, co může očekávat, a jak se může aktivně zapojit do léčby. Dobře vedená edukace zvyšuje důvěru, snižuje úzkost, zlepšuje adherenci k léčbě a podporuje samostatnost.

Aby však byla edukace účinná, musí být strukturovaná, srozumitelná a přizpůsobená individuálnímu pacientovi. Zároveň je třeba respektovat jeho momentální emoční a kognitivní kapacitu, protože nemoc nebo stres často snižují schopnost přijímat nové informace.

Struktura edukace: co teď, co pozdějiTab. 2 Informace podle naléhavosti a emoční

Edukace by měla být postupná a dávkovaná. Lékař často ví „všechno hned“, pacient ale potřebuje čas. Doporučuje se rozdělit informace podle jejich naléhavosti a emoční náročnosti (tab. 2).

  • Např. „Dnes bych vám chtěla vysvětlit hlavně to, proč vás to bolí a co s tím budeme dělat. O dalších možnostech léčby si můžeme v klidu promluvit zítra. Souhlasíte?“

Pravidlo tří bodů: klíčová struktura informací

V přetížení pacient často ztrácí nit. Výzkum ukazuje, že lidé si nejlépe zapamatují tři hlavní informace. Lékař by měl svou edukaci zarámovat a opakovat ve třech bodech:

  • Např. „Chci, abyste si z dnešního rozhovoru odnesl/a tři věci: (1) co způsobuje vaše potíže, (2) co vám může pomoct, (3) a co uděláme jako první krok, když s tím budete souhlasit.“

Toto pravidlo pomáhá pacientovi v orientaci a zároveň umožňuje lékaři vést rozhovor efektivně.

Jak pacienta empaticky konfrontovat, když odmítá, zpochybňuje, nerozumí nebo když se mluví o těžkých věcech

V klinické praxi se často setkáváme s tím, že pacient odmítá informace, bagatelizuje problém, nedodržuje doporučení nebo nereaguje podle očekávání. V takových chvílích může být lékař vystaven frustraci nebo nutkání prosazovat svou autoritu. Přesto právě způsob, jakým lékař s pacientem komunikuje v náročných situacích, často rozhoduje o tom, zda pacient získá důvěru, motivaci a vnitřní oporu, nebo zda se stáhne, vzdá či bude dál bojovat proti systému.

Odlišit odpor od nedorozumění

Každé „odmítání“ není známkou odporu nebo obrany. Pa­cient může být:

  • znejistěný – nerozumí odbornému jazyku,
  • přetížený – je zahlcen diagnózou či emocemi,
  • v minulosti zklamaný – a proto nedůvěřivý,
  • překvapený – a v akutní fázi není schopen informace zpracovat.

Příklad: „Říkáte, že nechcete další vyšetření. Můžu se zeptat, co si pod tímto krokem představujete? Jaké máte obavy?“

Otázky a pojmenovávání problémů pomáhají porozumět, co se děje pod povrchem, a zabránit konfrontaci, která by zbytečně eskalovala.

Udržet rámec a hranice s úctou

V některých situacích je nutné jasně stanovit hranici, říct ne nebo trvat na nezbytném lékařském kroku. Důležité je, jakým tónem a jazykem to uděláme. Cílem je, aby se pacient necítil ponížený, nekompetentní nebo potrestaný.

  • Příklady: „Respektuji, že máte jiný názor, ale jako lékař vám nemohu doporučit léčbu, která by mohla být škodlivá.“
  • „V této situaci vám bohužel nemohu předepsat další lék, protože by mohl zvýšit riziko nežádoucích účinků.“

Důstojnost pacienta zůstává zachována, i když mu byla sdělena nepříjemná informace nebo omezení.

Mluvit o těžkých tématech

Témata jako nevratná diagnóza, smrt, nevyléčitelnost, ztráta soběstačnosti nebo nutnost ukončit aktivní léčbu vyžadují zvláštní citlivost. Zároveň však pacienti oceňují otevřenost a pravdivost, pokud je sdělována lidsky a s úctou.

  • Příklady: „Možná bychom si dnes mohli říct víc o tom, co bude dál. Jsou věci, na které se chcete zeptat nebo o kterých byste chtěl/a mluvit?“
  • „Nechci vám brát naději, že by to šlo i bez léků, a cením si, že mi říkáte, že jste je nebral/a. Naděje může mít různé podoby a někdy potřebuje podporu. Sám si myslím, že léky výrazně pomohou, abyste mohl/a žít déle a kvalitněji. Rozumím také, že mají nežádoucí účinky a je to nepříjemné. Rád bych vás podpořil, abyste v jejich užívání pokračoval. Jsem otevřený diskutovat s vámi všechna pro a proti, která vás napadají.“

Lékař v těchto chvílích není jen odborník, ale společník v těžkém rozhovoru – a právě tím poskytuje pacientovi oporu.

Pomoc pacientovi při rozhodování

Model sdíleného rozhodování

Sdílené rozhodování je model komunikace, v němž lékař a pacient společně zvažují léčebné možnosti, vyhodnocují přínosy a rizika a vytvářejí plán, který pacient chápe, přijímá a vnitřně podporuje.

Proces zahrnuje tři podstatné kroky:

  1. Zprostředkování možností– lékař přehledně představí dostupné alternativy včetně výhod a nevýhod.
  2. Zjištění preferencí– pacient sdílí, co je pro něj důležité (např. délka života, kvalita života, možnost pracovat, minimalizace vedlejších účinků).
  3. Společná volba– finální rozhodnutí se opírá o medicínská fakta i pacientovy hodnoty.
  • „Můžeme si teď říct, co se nabízí za možnosti a co z toho by pro vás bylo nejpřijatelnější.“

Zásadní otázka: „Co je pro vás nejdůležitější?“

Tato jednoduchá otázka často otevře hlubší rovinu rozhovoru. Umožňuje pacientovi zformulovat osobní hodnoty, obavy a cíle.

  • „Než se rozhodneme, co dál, pomůže mi, když mi řeknete – co je pro vás v téhle situaci úplně nejdůležitější?“
  • „Chápu, že každá možnost má svá pro a proti. Když si představíte, že léčba zabere, jaký výsledek by pro vás měl největší smysl?“

Tato otázka zvyšuje angažovanost pacienta, posiluje jeho autonomii a snižuje pozdější lítost z rozhodnutí.

Respekt k hodnotovému systému pacienta

Pacienti vycházejí z různých kulturních, duchovních, so­ciál­ních či osobních přesvědčení. I rozhodování o léčbě proto nelze redukovat pouze na biologická fakta.

  • „Vidím, že pro vás je důležité nebrat zbytečně léky. Můžeme společně najít cestu, která respektuje váš postoj, a přitom bude bezpečná?“
  • „Rozumím, že operace vás děsí kvůli zkušenosti ve vaší rodině. Můžeme o tom mluvit víc?“

Respekt neznamená vždy souhlas, ale upřímnou snahu pochopit, neodsuzovat a hledat společné řešení.

Zdroj: Ján Praško, Marie Ocisková, Lucie Hartmannová, David Pánek. Srozumitelně a citlivě: komunikace s pacienty s různým vzděláním

Sdílejte článek

Doporučené

Jak si stvořit vlastní zdraví

15. 12. 2025

SOUHRN Moderní poznatky a přístupy zbavují koncept zdraví zavádějící fragmentace na duševní, tělesné či psychosomatické a zaměřují se místo toho na…

Komunikace s agresivním pacientem

15. 12. 2025

SOUHRN Komunikace s agresivními pacienty je poměrně náročný aspekt práce ve zdravotnictví. Schopnost efektivně zvládat takové situace je klíčová…

Komunikace se staršími pacienty

15. 12. 2025

SOUHRN Stárnutí populace přináší kromě zvýšených nákladů na péči také měnící se nároky na lékaře a další pracovníky ve zdravotnictví. Předpokladem…