Přeskočit na obsah

UK předložila svůj návrh zákona o univerzitních nemocnicích

Transformace nynějších fakultních nemocnic (FN) je dlouhodobě jedním z velmi medializovaných konfliktních témat celkového scénáře zdravotnické reformy(viz např. MT 19/2008 či MT 18/2008). Hlavním zdrojem názorových rozporů mezi akademickou sférou, tedy univerzitami a jejich lékařskými fakultami a předkladatelem reformy, tedy ministerstvem zdravotnictví, tkví v odlišné představě o právní formě budoucích univerzitních nemocnic (UN). Proti ministerské koncepci počítající s formou akciových společností staví univerzity a fakulty požadavek právní formy veřejnoprávní instituce. Druhým rozporným bodem je pravomocné zastoupení univerzity (lékařských fakult) v procesu řízení UN – akademická sféra považovala v tomto smyslu ministerský návrh za velmi nevyvážený.

Podle prorektora UK pro mezinárodní styky prof. MUDr. Jana Škrhy, DrSc., MBA, má předkládaný alternativní text zákona oporu i ve srovnání s právními vztahy univerzit a nemocnic v zahraničí.

Způsoby transformace nemocnic

Univerzitou předložený návrh zákona předpokládá dva možné způsoby vzniku UN. Prvním je transformace stávajících FN, které jsou dnes státními příspěvkovými organizacemi. V tomto případě by univerzita, která dosud v dané nemocnici uskutečňuje výuku všeobecného lékařství a vědeckou činnost, mohla do šesti měsíců od data účinnosti zákona požádat o zřízení UN z této FN. Univerzitní nemocnice pak musí být zřízena do dvanácti měsíců ode dne podání této žádosti. Na takto zřízenou UN přejde oprávnění poskytovat zdravotní služby ve stejném rozsahu. Státní majetek, k němuž původní fakultní nemocnice vykonávala právo hospodaření, se stane majetkem UN.

Druhý možný způsob transformace je vymezen obecně a spočívá na smlouvě mezi zřizovatelem nemocnice a univerzitou. Konkrétně: Nejprve bude mezi budoucím zřizovatelem UN a vysokou školou uzavřena veřejnoprávní smlouva, obsahující závazek zřizovatele zřídit UN a vložit do ní majetek. Vysoká škola se smluvně zaváže uskutečňovat v nemocnici praktickou výuku, vědeckou a výzkumnou činnost ve zdravotnických oborech a poskytovat UN potřebné „know-how“. K platnosti této smlouvy bude nezbytný souhlas ministerstva zdravotnictví, vydaný v dohodě s ministerstvem školství.

Řídící orgány UN

Předloha zákona UK předpokládá tři řídící orgány UN:

1. Ředitel nemocnice. Bude jmenován do funkce na pět let a na jeho osobě se musí shodnout odborná a dozorčí rada nemocnice (viz dále). Ředitel vykonává působnost statutárního orgánu, rozhoduje o záležitostech, které zákon nesvěřuje do působnosti odborné nebo dozorčí rady.

2. Odborná rada (OR). Ta je orgánem s kompetencemi zejména v odborných oblastech, tedy uskutečňování výuky, vědy a výzkumu, poskytování zdravotních služeb a uskutečňování specializačního vzdělávání. Schvaluje koncepci rozvoje nemocnice, vydává závazná stanoviska ke zřizování klinik, ústavů a dalších odborných pracovišť a k zaměření jejich činnosti. Má nezastupitelnou úlohu při jmenování přednostů klinik atd. Odborná rada má sedm členů – pět jmenuje vysoká škola, dva zřizovatel. V případě transformace FN bude stát zastoupen jedním členem za ministerstvo zdravotnictví a jedním za ministerstvo školství.

3. Dozorčí rada (DR). Tento orgán by rozhodoval především v oblasti hospodaření nemocnice. Schvaloval by rozpočet, pravidla hospodaření a mzdový předpis. Na návrh OR by schvaloval statut UN. Dozorčí rada by působila jako odvolací orgán při sporu mezi ředitelem a OR. Dále bude DR udělovat souhlas k zásadním majetkoprávním úkonům. Dozorčí rada bude mít taktéž sedm členů – dva jmenuje vysoká škola, jednoho volí zaměstnanci nemocnice, čtyři určí zřizovatel (v případě transformace FN opět obě ministerstva).

Takto strukturovaný řídící systém, kompetence a vzájemné vazby jednotlivých orgánů podle mínění předkladatelů návrhu zákona garantují rovnovážnou úlohu zřizovatele (u transformovaných FN tedy státu) a univerzity.

Spolupráce UN a univerzity

Součinnost nemocnice a univerzity upravuje smlouva o zajištění vzdělávací a vědecké činnosti. Stanoví objem, strukturu a personální zajištění praktické výuky, vzájemné součinnosti při realizaci vědeckých projektů, včetně způsobů financování, pracovněprávních aspektů i záležitostí ochrany duchovního vlastnictví. Podle děkana 3. LF UK Praha doc. MUDr. Bohuslava Svobody, CSc., v tomto ustanovení návrhu zákona o smlouvě mezi UN a univerzitou je zakotvena možnost odstranit (nebo alespoň zmírnit) některé problémy související s dosavadní dvoukolejností pracovních vztahů ve FN. Návrh zákona stanoví také nástroje, které umožní poměrné rozsáhlé zapojení samosprávných a dalších orgánů univerzity a lékařských fakult (popř. farmaceutické fakulty) do všech záležitostí, souvisejících se spoluprací univerzity a UN.

Hospodaření UN

Základní druhy rozpočtových výnosů a nákladů UN jsou v návrhu zákona upraveny standardním způsobem. Striktně je stanoveno, že majetku UN je možné využívat k plnění hlavní činnosti a jen omezeně k realizaci činnosti doplňkové. Případný zisk musí být využit jen ve prospěch hlavní činnosti. V zájmu ochrany poskytování vysoce specializovaných zdravotních služeb je vyloučeno použití obecných předpisů o úpadku – tyto situace jsou řešeny zvláštní úpravou o nucené správě.

Zdroj:

Sdílejte článek

Doporučené