Přeskočit na obsah

Úspěch odrazem dlouhodobé strategie

Problematikou tvorby strategií a jejich implementací ve zdravotnických zařízeních se na konferenci Efektivní řízení nemocnic v Olomouci zabýval RNDr. Ing. Miroslav Rössler, CSc., prorektor Moravské vysoké školy Olomouc. „Přestože pojem strategie zavání tak trochu vojenskou terminologií, chtěl bych zdůraznit, že se bez ní dnes neobejde žádná firma. Tudíž ani nemocnice,“ upozornil na potřebu strategického řízení RNDr. Rössler. „Je zcela zřejmé, že dlouhodobou strategii nezbytně potřebuje každý, kdo chce dosáhnout úspěchu a trvalé konkurenční výhody. Nicméně řízení nemocnic má svá určitá specifika, která je třeba zohlednit.“ Jedním z nich je například trvalý rozpor mezi výdobytky vědy a disponibilními zdroji, které mají nemocnice na jejich implementaci. Dále jde o poměrně obtížnou standardizaci a normování výkonů ve zdravotnictví. „Lékaři se nechtějí zabývat managementem ani ekonomickými otázkami. Často od nich slýcháme věty typu ‚kupuj, kupuj, však on to někdo zaplatí‘. A to je samozřejmě problém,“ komentoval nezájem lékařů o problematiku financování M. Rössler.

Dalším významným specifikem, které ovlivňuje tvorbu a implementaci strategií ve zdravotnických zařízeních, je působení velmi silné farmaceutické, přístrojové a stavební lobby. „Kdo se při řízení nemocnice nesetkal s tímto problémem, jako by ji neřídil. Specifickou otázkou je pak lobby pacientů,“ dodal RNDr. Rössler. Podle něj je třeba velkou pozornost věnovat také předvídání poptávky a marketingovým aktivitám – pokud jsou ovšem takové činnosti ve zdravotnických zařízeních vůbec provozovány.

Plnou verzi článku najdete v: Medical Tribune 20/2007, strana B4

Zdroj:

Sdílejte článek

Doporučené