Vnáší Janotův balíček zmatek do revize úhrad?
Ministerstvo zdravotnictví do tzv. Janotova balíčku včlenilo dílčí novelu zákona o zdravotním pojištění, a to v části týkající se stanovení cen a úhrad léků. Farmaceutický průmysl má však výhrady. "Některá ustanovení této novely zavádí nerovné podmínky a neodůvodněné rozdíly u jednotlivých léčivých přípravků na základě toho, zda u nich byla či nebyla provedena revize úhrad," uvádí pro MT PharmDr. Radim Petráš, výkonný ředitel Asociace inovativního farmaceutického průmyslu (AIFP), a dodává: "Obáváme se, že tímto krokem může dojít k významnému porušení ochrany hospodářské soutěže na českém trhu.
Přechodná ustanovení novely navíc obsahují řadu skutečností, jejichž výklad není zcela jednoznačný. Není například patrné, kterých léčivých přípravků se bude sedmiprocentní snížení cen a úhrad týkat."
Text novely má své nedostatky
Ing. Jindřich Graf, který pracuje pro Českou lékařskou komoru jako odborník na otázky kategorizace, je přesvědčen o opaku. "Naprosto nerozumím námitce AIFP, že novela přináší nerovnost mezi jednotlivými léky.
Opak je pravdou. Nerovnost existuje nyní.
Léky, které už revizí prošly, mají již úhrady sníženy, a to vesměs o více než 7 %. Naopak ty, jež revizí dosud neprošly, jsou stále ještě hrazeny dle vyhlášky z jara 2007, kdy byly propočítány při kursu 28 korun za euro.
Dle novely se sníží úhrady právě lékům s úhradami z roku 2007. Jinými slovy, jednorázové snížení se bude týkat pouze těch léků, u nichž dosud neproběhla periodická revize úhrad, zákonem nařízená pro rok 2008. Po aplikaci novely bude tedy situace 'spravedlivější' než dnes," uvádí Ing. Graf, který ovšem souhlasí s názorem, že formulace novely ohledně plošného snížení vyvolá řadu obtížně řešitelných sporů.
"Cílem novely měla být úspora veřejných prostředků. Proč tedy není změněn paragraf o tvorbě maximální ceny? Současné znění je jak z hlediska pacientů, tak veřejných prostředků hrůzné. Proč se jednorázové snížení maximálních cen a úhrad odkládá až na 1. leden 2010? Proč zdravotní pojišťovna nebude moci podat návrh na dosažení úspory třeba ve výši 40 milionů korun? To jsou jen tři příklady z dlouhé řady nelogičností této novely," poznamenává Ing. Graf.
O revizi úhrad je třeba diskutovat
Podle PharmDr. Petráše bude nyní klíčové, jak a kým bude definován a posuzován pojem "první revize úhrad". Minulý týden proběhlo jednání mezi představiteli obou asociací farmaceutického průmyslu a prvním náměstkem ministryně zdravotnictví. Na schůzce se diskutovalo o nutnosti upřesnit výklad zmíněného pojmu tak, aby mohl být použit jednoznačně při rozhodování o tom, které přípravky budou subjektem snížení cen a úhrad.
"Domníváme se, že se jedná o netransparentní a nesystémové řešení, v jehož rámci není zajištěno, že se budou brát v úvahu objektivní kritéria, budou uplatňovány prostředky procesního práva a další opravné prostředky tak, jak jsou definovány v rámci evropského komunitárního práva, respektive transparenční směrnice.
Náměstek ministryně zdravotnictví nás ujistil, že jejich úřad předem konzultoval slučitelnost přechodných opatření s evropskou legislativou a že přijatá opatření jsou v souladu jak s ní, tak s relevantními normami práva českého.
Právníci AIFP přesto zastávají názor, že důsledky těchto opatření budou náhodné, bez zachování rovného přístupu ke všem léčivým přípravkům. O výkladu jednotlivých ustanovení, zejména o průběhu revizí úhrad a samotné aplikaci novely zákona, bude proto nutné vést v následujících týdnech podrobnou diskusi," uzavírá PharmDr. Petráš.
Plné znění vyjádření AIFP a Ing. Jindřicha Grafa najdete na www.tribune.cz.
Zdroj: Medical Tribune