Přeskočit na obsah

VZP: Prevence se jednoznačně vyplatí

Ročně jde na léčení civilizačních chorob 230 z celkových 290 miliard korun. Pokud by se díky preventivním programům podařilo snížit jejich výskyt o pět procent, zdravotnictví by uspořilo deset miliard korun ročně. O dalších deset miliard stoupne HDP, protože lidé by pracovali, platili daně a nepobírali nemocenskou a sociální dávky. MT položila několik otázek řediteli Všeobecné zdravotní pojišťovny Ing. Zdeňku Kabátkovi.



 

  • VZP je partnerem a sponzorem řady preventivních osvětových akcí, vyplatí se jí to?

 

Prevence se jednoznačně vyplatí. Pouliční akce, stánky proti melanomu, dny zdraví a další akce mají výhodu, že si je lidé snáze najdou v běžném denním provozu. Nicméně nemohou nahrazovat systematickou prevenci, nemohou nahrazovat to, co by zdravotní pojišťovny měly dělat a co se snažíme dělat, i když to možná ještě není optimální – a sice vysvětlovat lidem, že je v jejich zájmu, aby preventivní aktivity absolvovali, že je v našem zájmu, abychom je motivovali finančně, abychom tato vyšetření hradili, protože ve finále pro klienta to má význam, že předejde velmi problematickým komplikacím při diagnózách typu melanom, kolorektální karcinom atd. Pro pojišťovny má obrovský význam, že klienta jsme schopni vést životem ve zdraví a nevznikají nám následné náklady, kdy musíme hradit nákladné onkologické a jiné diagnózy.



 

  • Jak se dostáváte k oslovení klientů a jak motivujete například praktiky, aby vedli své registrované pacienty k prevenci?

 

V tomto směru bych vyzdvihl výsledky dohodovacího řízení pro příští rok. V minulosti to bylo často tak, že jsme využívali prostředky z evropských zdrojů, ve spolupráci s ministerstvem zdravotnictví jsme vedli oslovovací akce, korespondenční akce. Ukázalo se, že efektivita je v prvním kole poměrně významná, v dalších kolech už nižší – kdo nebyl ochoten reagovat na první písemnou výzvu, přijďte, nechte si udělat vyšetření karcinomu prsu, většinou nereagoval ani na výzvu opakovanou. Jsou klienti, kteří potřebují jinou péči. V současné době se snažíme jít prostřednictvím lékařů. V dohodovacím řízení jsme se shodli s praktickými lékaři i s ambulantními specialisty, že je potřeba prevenci prosazovat. V dohodě o úhradách na rok 2019 už významně úhradově posiluje praktický lékař, který nám nabízí nějakou přidanou hodnotu, i prevenci klienta. To znamená, že on je ten, který klientovi říká, ano, je čas, abyste si nechal udělat preventivní vyšetření kolorekta, protože jste ve věku, kdy už je potřeba. Když to klient slyší od svého lékaře, je to něco jiného, než když mu přijde dopis od zdravotní pojišťovny. Na svého lékaře většina klientů dá, ať už se jedná o prevenci, nebo o ostatní aktivity typu přechodu mezi zdravotními pojišťovnami, lékař je pro našeho klienta klíčovým nositelem vlivu.

Zdroj: MT

Sdílejte článek

Doporučené