ZP MV nabízí integrovanou péči
Obecně řečeno by SIP měl ve sféře působnosti praktických lékařů a praktických pediatrů vytvořit prostředí, v němž na jedné straně budou lékaři přímo ekonomicky motivováni ke kvalitě poskytované péče a k racionální organizaci jejího průběhu, jakož i k výraznému posilování péče preventivní, na straně druhé k tomu od pojišťovny obdrží unikátní komplex aktuálních i vývojových zdravotních informací o pacientech (klientech ZP MV) v podobě elektronických individuálních osobních karet (ideové schéma projektu znázorňuje graf). Na rozdíl od programů řízené péče nezasáhne SIP žádným způsobem do svobody pacienta ve volbě lékaře.
Podle ředitele odboru informačního systému ZP MV Ing. Vladimíra Petrů, CSc., je jedním ze základních východisek projektu SIP analýza celkových nákladů na zdravotní péči, vydaných pojišťovnou v letech 2005 až 2007. Z decilového členění podílu na těchto nákladech vyplývá, že přibližně 60 procent prostředků „spotřebuje“ 10 % klientů a na další desetinu z celkového klientského souboru připadá cca 15 % nákladů na péči. Tento stav, kdy zhruba tři čtvrtiny vydaných prostředků za péči připadly na jednu pětinu klientů pojišťovny a čtvrtina na zbývajících 80 procent, se v uvedených letech měnil jen v řádu desetin procenta. Projekt SIP je proto směrován především na efektivitu péče u této skupiny pacientů s dlouhodobě nadprůměrnými náklady.
Praktický lékař, resp. praktický pediatr se k účasti v SIP může přihlásit tím, že uzavře se ZP MV tzv. Dodatek č. 2/2008 ke Smlouvě o poskytování a úhradě zdravotní péče. Tím – prostřednictvím nové internetové aplikace pojišťovny – obratem získá přístup k elektronické databázi pacienta, v níž je detailně registrována poskytnutá péče za období posledních tří let. Tyto informace jsou rozčleněny do řady rubrik – např. do položek mapujících případnou péči poskytnutou jinými zdravotnickými zařízeními, indukovanou péči ambulantního specialisty, předepsané léky, zdravotnické prostředky, zvlášť účtovaný materiál apod. Kromě toho zde má lékař k dispozicí vývojový graf nákladů na péči o daného pacienta za tři roky, rozepsaný po měsících.
„Z této ucelené informace může lékař efektivněji vyhodnotit léčebný postup u daného pacienta, kontrolovat případné kolize v koordinaci vyšetření (duplicitu apod.), eliminovat neúčelnou farmakoterapii (polypragmazii), nahrazovat dlouhodobou konzervativní terapii existujícími radikálními metodami léčby atd.,“ zdůraznil ředitel zdravotního odboru ZP MV MUDr. Jiří Svatoš.
Druhá etapa SIP
Poskytnutí utříděného komplexního informačního servisu, který v plné míře funguje již od počátku letošního října, je pouze první fází projektu SIP. Ve druhé etapě, jejíž zahájení plánuje ZP MV na listopad 2008 a na jejíž realizaci spolupracuje se SPL a SPLDD, bude provedena kategorizace pojištěnců vycházející jak z chronicity onemocnění, tak z pohledu možné prevence (např. predikce nemocí z povolání, vrozených dispozic atd.), včetně zformulování parametrů charakterizujících danou kategorii. Cílem je zatřídit rizikové pacienty do jednotlivých kategorií na základě přesně definovaných kritérií. I pro tuto fázi platí princip dobrovolného zapojení se lékařů.
Třetí etapa SIP
Ve třetí fázi projektu bude opět ve spolupráci s oběma sdruženími praktiků koncipována a nabízena řada programů podporujících stabilizaci zdravotního stavu chronicky nemocných pacientů, resp. jeho zlepšení. Dále několik preventivních programů pro ohrožené pojištěnce ZP MV.
Lékaři budou mít dobrovolnou možnost přihlašovat své pacienty do těchto aktivit. Pojišťovna hodlá k využívání nabídky rozšířené a preventivní péče lékaře, ale také své klienty aktivně stimulovat. Třetí etapa SIP bude zahájena v roce 2009.
Lékaři nabídku akceptují
Generální ředitel Zdravotní pojišťovny Ministerstva vnitra ČR Ing. Jaromír Gajdáček na uvedeném briefingu sdělil, že zájem praktiků a praktických pediatrů o vstup do SIP je značný – z 5 800 smluvních lékařů oslovených počátkem října již k datu briefingu přibližně 1 600 nabídku akceptovalo.
„Přestože dosud neúčinkuje avizovaná reformní úprava legislativy zdravotních pojišťoven, je již nyní nutné věnovat se hlouběji jak vztahům s poskytovateli zdravotní péče, tak nabídce služeb klientům. Určitě minula doba, kdy se pojišťovny vůči svým pojištěncům odlišovaly vlastně jen počtem věnovaných volných vstupenek do plaveckých bazénů. Náš projekt je důkazem, že se chceme reálně podílet na zdravotní prevenci, že chceme nalézt zdroje úspor v nákladech na péči při zachování její kvality a dostupnosti. Uspořené prostředky – odhadované na zhruba dvě miliardy korun za rok – půjdou na drahou léčbu v onkologických a dalších specializovaných centrech a na cílené preventivní programy,“ řekl J. Gajdáček.
Připomeňme, že ZP MV působí na území celé ČR a s více než milionem klientů reprezentuje cca 11 procent pojišťovenského trhu.
Zdroj: