Zrušení zákazu reklamy léků na předpis pro širokou veřejnost?
V České republice je zakázána reklama léků dostupných pouze na lékařský předpis. Není zakázána zcela, zákaz zahrnuje pouze reklamu zacílenou na běžné obyvatelstvo, avšak nepostihuje reklamu těchto léků zamířenou na odborníky.Tomáš Julínek, stínový (a možná i budoucí) ministr zdravotnictví, údajně avizoval, že tento zákaz zruší. Mám-li se k tomuto záměru vyjádřit jako právník, napadají mne pouze čtyři možná vysvětlení:
1. Pan budoucí ministr nic takového nevyslovil a informace o plánovaném zrušení zákazu reklamy předpisových léků je jen výsledkem nějaké mediální nepřesnosti. V jeho oficiálním reformním programu na internetu totiž tento návrh obsažen není.
2. Neklade si malé cíle a hodlá na evropské úrovni dosáhnout dohody s ostatními čtyřiadvaceti státy o zrušení direktivy, která tento zákaz ve všech těchto zemích zavedla.
3. Již počítá s tím, že Česká republika Evropskou unii opustí.
4. O direktivě neví.Uvedený zákaz byl zaveden do českého právního systému již v roce 1995, nyní v něm však existuje jako řádně implementovaná součást direktivy 2001/83/EC o kodexu společenství týkajícím se humánních léčivých přípravků, kterou Evropský parlament a Rada Evropské unie přijaly 6. listopadu 2001. V této směrnici se v článku 88 celkem jasně stanoví: „Členské státy zakáží reklamu určenou široké veřejnosti na léčivé přípravky, které jsou dostupné pouze na lékařský předpis (…).“Citovaná direktiva není nějakým zapomenutým předpisem týkajícím se reklamy, ale naopak základním shrnujícím předpisem EU pro oblast léků. Sjednotila pravidla registrací, jejich uznávání, výroby a dovozu léků, náležitostí obalu a příbalové informace, klasifikace,distribuce a reklamy, farmakovigilance apod. A protože jde o předpis dávno implementovaný, mezi odborníky představují mechanismy direktivou zavedené již docela rutinní postupy.
...
Plnou verzi článku najdete v: Medical Tribune 16/2005, strana 39
Zdroj: