Stránky jsou určené odborníkům ve zdravotnictví.
Neděle 26. leden 2020 | Svátek má Zora
  |  Politika  |  Komentáře  |  Finance  |  Kongresy  |  Z regionů  |  Tiskové zprávy  |  Legislativa  |  Rozhovory  |  

INFORMACE

PŘIHLÁŠENÍ
Registrovaný e-mail:
Heslo:
 

Pacienti se dělí na žádoucí, trpěné a nevítané. Se souhlasem pojišťoven, tvrdí právník

Pacienti se dělí na žádoucí, trpěné a nevítané. Se souhlasem pojišťoven, tvrdí právník

30.10.2011 14:06
Zdroj: Parlamentní listy
Autor: -ver-
Pacienti se v nemocnicích dělí na žádoucí, trpěné a nevítané. Tuto praxi už prý ukázaly dva případy za posledních pár měsíců. Pojišťovny tyto praktiky sice odsuzují, podle Platformy zdravotních pojištěnců ale jen navenek. "Mají takové kvantum dat, že o všem musejí vědět," myslí si právník platformy Ondřej Dostál.
Upozornění: Následující článek vybírá redakce www.tribune.cz v rámci monitoringu médií.
Názor redakce nemusí být shodný s vyjádřením autora. Zdroj média tohoto článku najdete v záhlaví nebo na konci textu.

Stačilo by málo: zveřejnit data zdravotních pojišťoven. České zdravotnictví by se dostalo pod větší kontrolu a lidé by konečně zjistili, jak se kde léčí. "Přestaly by se dít takové případy, na jaké v poslední době upozornila média," říká Dostál.

Naráží na video s "kulichy", ve kterém ředitel motolské nemocnice Miloslav Ludvík popisuje přijímání VIP pacientů za výhody.

A také na interní nařízení karvinské nemocnice, na které tento týden upozornil deník MF Dnes. Ředitel Petr Kovařík v něm rozděluje pacienty na méně a více žádoucí. Třeba lidé pojištění u České průmyslové zdravotní pojišťovny jsou ve špitále "atraktivním zbožím", naopak klientů VZP se snaží nemocnice zbavit.V lepším případěpřesouvá jejich léčení na leden. Balík peněz od VZP totiž špitál vyčerpal. Lékařům, kteří pokyny splní, slibuje šéf nemocnice prémie - rozdělí si milionovou odměnu.

Pokrytectví pojišťoven

Pojišťovny jednání nemocnice odsoudily. "To je čítankový případ toho, jak se nemá přistupovat k pacientovi," řekl například asistent ředitele Revírní bratrské pojišťovny Jan Vomlela. Podle Ondřeje Dostála ale musejí o šizení vědět. "Tyto iniciativy musejí vidět ve svých datech," domnívá se Dostál. Stačí jen čísla prozkoumat.

"To je čítankový případ toho, jak se nemá přistupovat k pacientovi," řekl například asistent ředitele Revírní bratrské pojišťovny Jan Vomlela. Podle Ondřeje Dostála ale musejí o šizení vědět. "Tyto iniciativy musejí vidět ve svých datech," domnívá se Dostál. Stačí jen čísla prozkoumat.

"Nemocnice přece vykazuje pojišťovně každý svůj výkon. Pokud to úderem října přestane dělat, je zřejmé, že tady někdo vyhlásil stop stav a pacienti začali být přesouváni na další rok," vysvětluje, proč pojišťovny podezřívá z přetvářky.

Odsouvání pacientů na později, nebo naopak vykazování falešně vysokého počtu výkonů je podle něj masová a celorepubliková záležitost.Platforma prý ví o dalších případech - nejméně o jedné fakultní nemocnici, několika specializovaných centrech a několika nemocnicích středního typu, které takto s pacienty manipulují. Podle Dostála je načase proti tomu začít bojovat. Ozvat by se měli pacienti i doktoři.

Stížnosti pacientů

Jak? "Pacienti si mohou stěžovat u pojišťoven a hledat si jiné zdravotnické zařízení. Každý má stále právo na svobodnou volbu lékaře," radí Dostál.

Lékaři by se zase měli sdružovat a spolupracovat s komorou. Pokud na ně vedení špitálu tlačí a nutí je k neetickému jednání- třeba pod pohrůžkou propuštění - měli by se obrátit na právníky. "My jsme ochotni poskytnout právní pomoc bez jakýchkoliv nároků," nabízíDostál.Kromě toho chce případy předávat veřejnosti.

Každý zaměstnanec je podle něj proti šikaně dostatečně chráněný. Ve sporu by měl uspět. Zvlášť pokud se lékaři spojí do skupin.

"Zákoník práce totiž říká, že zaměstnavatel nesmí přenášet na zaměstnance rizika ze závislé činnosti," vysvětluje Dostál. Platí to pro zedníky na stavbách, které zaměstnavatel nesmí poslat na neschopenku jen proto, že nedokázal nasmlouvat víc zakázek, jako pro lékaře, které nikdo nesmí nutit šidit pacienty. "Ostatně i v etickém kodexu je, že lékař nesmí nadřadit ekonomický zájem nad zájem pacienta," doplňuje právník. Komora by měla podobné prohřešky trestat.

Historická změna

Ministerstvo zdravotnictví by navíc mělo zrušit paušály a vymyslet jiný způsob, jak nemocnicím za léčbu platit. "Měl by se konečně zavést takový systém, ve kterém půjdou peníze za pacientem. Nemocnice pak dostane jen to, co opravdu proléčí," navrhuje Dostál.

S tím ministerstvo zdravotnictví souhlasí. Poradce ministra Pavel Vepřekuž prý na novémsystému pracuje. "Bude spravedlivější. Nemocnice už nebudou dostávat nějakou sumu peněz jen podle toho,kolik v předchozích letech proléčily. Skončí také rozdílné platby pro různé nemocnice. Všechny budou nově léčit za úplně stejné částky," řekl Vepřek.

Dobré nemocnice, které jsou dnes za svou poctivost bity, si podle nějnapříště polepší. Naopak špatné špitály skončí.

Autor: - ver – PARLAMENTNÍ LISTY.cz



Copyright © 2000-2020 MEDICAL TRIBUNE CZ, s.r.o. a dodavatelé obsahu (ČTK).
All rights reserved.  Podrobné informace o právech.  Prohlášení k souborům cookie.  

Jste odborný pracovník ve zdravotnictví?

Tyto stránky jsou určeny odborným pracovníkům ve zdravotnictví. Informace nejsou určeny pro laickou veřejnost.

Potvrzuji, že jsem odborníkem ve smyslu §2a Zákona č. 40/1995 Sb., o regulaci reklamy, ve znění pozdějších předpisů, čili osobou oprávněnou předepisovat léčivé přípravky nebo osobou oprávněnou léčivé přípravky vydávat.
Beru na vědomí, že informace obsažené dále na těchto stránkách nejsou určeny laické veřejnosti, nýbrž zdravotnickým odborníkům, a to se všemi riziky a důsledky z toho plynoucími pro laickou veřejnost.
Pro vstup na webové stránky je potřeba souhlasit s oběma podmínkami.
ANO
vstoupit
NE
opustit stránky