Úterý 19. září 2017 | Svátek má Zita

foto: JupiterImages

Olomoučtí vědci objevili nové látky s protinádorovým účinkem

24.07.2015 04:28
Zdroj: ČTK
Novou skupinu látek odvozených od rostlinných hormonů cytokininů, které mají výrazný protinádorový účinek, objevili věci z olomouckého Centra regionu Haná pro biotechnologický a zemědělský výzkum (CRH).
Upozornění: Následující článek vybírá redakce www.tribune.cz v rámci monitoringu médií.
Není redakčním textem. Zdroj média tohoto článku najdete v záhlaví nebo na konci textu.

Nové látky nedávno získaly americký patent, díky kterému se otevírá cesta k získání investora a následnému vývoji nového léku proti rakovině, řekl ČTK spoluautor patentu Karel Doležal z CRH.

Olomoučtí vědci dokázali novou skupinu látek v rostlinách nejen najít, ale umí ji také uměle vyrobit. "Americký patent chrání jak strukturu látek, tak metody jejich přípravy a jejich biologickou aktivitu. Jedná se o cytokininové nukleotidy, které vykazují široké spektrum protinádorových účinků," uvedl Doležal.

Americký patent je důležitý pro jednání s potenciálními investory, kteří by chtěli s látkami dál pracovat a například je dostat do fáze klinického testování. "Zisk amerického patentu je velmi významná věc. Celé řízení trvalo zhruba pět let, bylo finančně náročné a museli jsme americkému patentovému úřadu doložit řadu důkazů a vyvrátit mnoho oponentur," řekla Lucie Plíhalová z CRH.

Protinádorové účinky nových látek odvozených od rostlinných hormonů vědci ověřili v umělých podmínkách laboratoře. "Na protinádorové účinky těchto látek jsme přišli víceméně náhodou, když jsme je studovali jako růstové rostlinné stimulátory," uvedl vědec Marek Zatloukal, který měl na syntéze látek hlavní podíl. Objevu předcházely stovky pokusů, které vědci dělali posledních pět let. Řadu let pak trvá cesta od objevu účinných látek k případnému vývoji léku, který pomůže pacientům.

Některé z derivátů cytokininů s protinádorovými účinky, které olomoučtí výzkumníci objevili už dříve, se už dostaly do fáze klinického testování. Nové látky slibují výrazně vyšší účinky při léčbě nádorových onemocnění než nyní úspěšně testovaný roskovitin. "Kromě toho kombinují více účinků v jedné molekule, například protinádorové účinky s imunostimulačními," uvedl člen vědeckého týmu Miroslav Strnad.

Cytokininy jsou rostlinné hormony, které regulují buněčný cyklus v rostlinách. Využívají se v zemědělství a rostlinných biotechnologiích, mají ale i řadu aplikací v medicíně. Olomoucké centrum již několik amerických patentů získalo. Většina z nich ale byla zaměřena na rostliny.

Centrum regionu Haná pro biotechnologický a zemědělský výzkum, v němž pracuje několik desítek vědců z 12 zemí, bylo v Olomouci otevřeno v roce 2013. Vybudování moderního vědeckého pracoviště stálo 808 milionů korun, přičemž investiční náklady pokryla dotace z fondů EU a státního rozpočtu. Na projektu se podílí Univerzita Palackého, Ústav experimentální botaniky Akademie věd ČR a Výzkumný ústav rostlinné výroby.

ČTK

Copyright © 2000-2017 MEDICAL TRIBUNE CZ, s.r.o. a dodavatelé obsahu (ČTK).