Přeskočit na obsah

Vzdělávání zdravotníků - horké téma

Každý nemá finanční možnosti, studovat spoustu let. Na druhou stranu musíme samozřejmě studium umožnit těm, co o něj mají zájem. Nicméně trvám na tom, že žádná vysoká škola z člověka výborného zdravotníka neudělá. To opravdu jen kvalitní praxe.

V úvodníku článku  http://www.zdravotnickydenik.cz/2015/11/navrat-ke-stredoskolskemu-vzdelavani-sester-se-nelibi-odborum-ani-cas/ se píše, jak sestry v GB běžně léčí lehčí onemocnění a lékař jen dohlíží. Promiňte, nevím, kdo ten článek psal, ale zdravotník to asi nebyl. Naše vysokoškolsky vzdělaná sestra NESMÍ sama podat ani čípek a nebo paralen na teplotu. Nelze tedy v žádném případě tyto dva systémy srovnávat. Ano, pakliže by sestrám byly navýšeny takto kompetence, pochopím a budu všemi deseti PRO vysokoškolské studium. Ale ani v tomto případě není nutné, aby vysokou školu měly všechny sestry. 

Když se budu držet výše uvedeného článku, chtěla bych se vyjádřit k prohlášení pana místopředsedy OSZSP (Odborový svaz zdravotnictví a sociální péče) pana Francla, který v něm říká, že odborový svaz s návratem systému vzdělávání na střední školu nesouhlasí. Správně by v něm možná mělo stát, že s ním nesouhlasí pan Francl osobně, což je samozřejmě v pořádku, na svůj názor má právo a ten je respektován, ale neříká to OSZSP. Ten totiž ještě žádné oficiální stanovisko nevydal.

Ano, pravda je, že odborový svaz požaduje data, analýzy dopadů a výhod změny systému, požaduje přesné údaje o počtech zdravotnických pracovníků, o potřebách našeho systému, o prostupnosti všech oborů a požaduje jakési záruky udržení mezd a platů u zdravotníků. Odborový svaz chce kvalitní a použitelný zákon. Chce vyšší platy a lepší pracovní podmínky pro zdravotníky.

Na minulém jednání pracovní skupiny k této novele jsem se na platy zeptala. Zajímalo mne, zda když tímto způsobem chceme řešit personální krizi, kolik peněz tedy opravdu pomůže a kde je vezmeme. Odpověď jsem nedostala žádnou. Krom té, že to s touto novelou nesouvisí. Tak jak je to tedy s těmi penězi. Kolik jich potřebujeme? Kolik jich dostaneme? A za jak dlouho? Jsme aktuálně svědky toho, jak se tu licituje o pár procentech a víc ani ťuk. Tak kolik peněz přivede lidi do systému a ti co v něm jsou, v něm zůstanou?! Jenže my potřebujeme pomoct hned. Teď se omezuje péče protože zdravotníků ubývá. A bude to čím dál horší. Jak tohle vyřešíme?

Palčivý problém – zdravotnický asistent (ZA). Tak jak je to s ním. Pročpak nám ZA nechtějí nastupovat do praxe? Není to například proto, že se na mnohých  středních školách studentům lže, že je to jen „jiný , vznesenější“ název ale jinak je to stále sestra? Nebo nenastupují proto, že o ně kvůli odbornému dohledu a nemožnosti postavit služby, není nikde zájem? Ti když pak přichází do praxe, pakliže mají štěstí a práci najdou, se nestačí divit. Někde jsou to drahé „ošky“, kterým není nic odborného dovoleno vykonávat, jinde jsou to poloviční „doktoři“ , kteří za mizerné peníze překračují v zájmu společnosti své kompetence, protože jinak by se systém zhroutil? Co by se stalo, kdyby zdravotnický asistent ze dne na den řekl DOST a vyžadoval pouze práci v rámci svých pracovních náplní?

Proč právě těmto lidem, kteří mají ve většině jasno, co chtějí a proč dělat, se hází klacky pod nohy, místo, aby se využil jejich potenciál? Zvedá mě ze židle i názor, že je to „nezralý“ člověk! Jak si může někdo dovolit o nich takto smýšlet? Jak je může někdo takhle hloupě podceňovat a škatulkovat! Jinými slovy, středoškolák – sestra , bude nezralá ale to, že ZA má 85% kompetencí sestry a ve většině vykovává i její činnosti, nikomu nevadí?

Vkládám naději do MŠMT / Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy /, kde se intenzivně pracuje, zda a v jaké podobě je změna vůbec možná.  Vím, že se někomu návrat ke starému dobrému zdá zpátečnický, mě prostě přijde nejjednodušší vrátit se tam, kde se vše pokazilo. A pak už jen vylepšovat. Navrátit středním školám kvalitu v podobě změn v osnovách, posílit hlavně praktickou výuku. Navýšit vysokoškolačkám kompetence a upravit v tomto smyslu i vzdělávací programy . Nechávat stávající systém běžet jen proto, že by změna byla drahá, by dle mého byla velká chyba.

Ještě mě tak napadá. Za koho mluví profesní organizace, které tvrdí, že sestry nechtějí návrat na střední školu? Nikde jsem nezaznamenala žádný průzkum, žádnou anketu, z které by to vyplývalo. Naopak sleduji sociální sítě, kde i mnoho vysokoškolaček a členek profesních organizací s návratem na střední školu souhlasí. 

Zdroj: www.tribune.cz

Doporučené

Fórum: Rezidenti po česku

13. 2. 2024

Postgraduální vzdělávání lékařů v České republice probíhá značně neefektivně. Mladí lékaři tráví mnoho času na stážích, které je nikam neposouvají,…