Stránky jsou určené odborníkům ve zdravotnictví.
Pátek 18. červen 2021 | Svátek má Milan
  |  Politika  |  Komentáře  |  Finance  |  Kongresy  |  Z regionů  |  Tiskové zprávy  |  Legislativa  |  Rozhovory  |  COVID-19  |  

INFORMACE

PŘIHLÁŠENÍ
Registrovaný e-mail:
Heslo:
 

Telekonzultace na Žlutém kopci

Foto: shutterstock.com

Telekonzultace na Žlutém kopci

Medical Tribune 09/2021
10.05.2021 10:15
Zdroj: MT
Autor: ač, lon
Aplikace pro pacienty, vyvinutá pro Masarykův onkologický ústav, umožňuje kromě videohovoru nebo chatu také posílání lékařských zpráv nebo strukturovaných dotazníků.

Společnost MEDDI hub, která vyvinula mobilní aplikaci pro pacienty, získala cennou referenci. Spouští aplikaci MEDDI MOÚ pro Masarykův onkologický ústav v Brně (MOÚ). „Dostali jsme od Masarykova onkologického ústavu šanci. Jako herec potřebuje prvního Oskara, fotbalista první hattrick, tak i firma, která chce rozjet telemedicínu v České republice, potřebuje první validace a Masarykův onkologický ústav nám ji poskytl. Za to jim chci moc poděkovat,“ řekl u příležitosti představení aplikace veřejnosti Jiří Pecina, majitel společnosti MEDDI hub, která aplikaci vyvinula. „Aplikace MEDDI se vyvíjí přes pět roků, s Masarykovým onkologickým ústavem přes dva roky. Celkové náklady na produkt dosahují přes 250 milionů korun,“ uvedl.

Podle smlouvy s MEDDI hub, jak byla zveřejněna v registru smluv, používá MOÚ aplikaci po dobu pět let bezplatně a podílí se za to na jejím testování. „Společnosti MEDDI hub jsme jako MOÚ skutečně za vývoj neplatili. Naopak, společnost nám ještě dala menší částku v řádu desetitisíců korun, abychom mohli odměnit lékaře, kteří na vývoji spolupracovali,“ upřesnil MUDr. Jiří Šedo, Ph.D., náměstek pro strategie, komunikaci a vzdělání MOÚ. „Kromě aplikace, která je přímo ušitá na míru našim potřebám, jsme dostali nonstop zákaznickou podporu na pět let zdarma. Zákaznická podpora je podpora zdravotníků i lékařů, pokud potřebují s čímkoliv pomoci a nevědí si rady. U podobných mobilních aplikací je potřeba například upravit nastavení mobilního telefonu, aby vše správně fungovalo, pracovníci zákaznické podpory vždy ochotně vyhovějí a zdravotníci nemusejí řešit technické záležitosti,“ uvádí dr. Šedo.

Hlavní funkcí aplikace je šifrovaný videohovor, chat nebo telefonní hovor. Rozhovory nejsou nahrávány, lékař z nich dělá zápis. Aplikace kromě toho umožňuje i bezpečnou výměnu dalších informací, lékařských zpráv a obrázků, případně online objednání nebo žádost o vystavení eReceptu. Novinkou jsou také dotazníky, které lékaři v MOÚ sestavili a kterými mohou sledovat například nežádoucí účinky chemoterapie. Pacienti je vyplní na svém mobilním telefonu a pomocí aplikace odešlou. Lékaři pak budou mít odpovědi zpracované v přehledném grafu. Mohou také pacientům poslat edukační materiály.

Velký důraz kladou tvůrci na zabezpečení aplikace. „Není nic důležitějšího k zabezpečení než nejintimnější informace, tedy jak na tom zdravotně jste. Máte situace, kdy ani rodině nechcete sdělit, jak se cítíte. Celá aplikace myslí na to, aby informace, které sdílíte se zdravotníky, zůstaly lékařským tajemstvím,“ zdůrazňuje Pecina.

Jak říká prof. MUDr. Marek Svoboda, Ph.D., ředitel Masarykova onkologického ústavu, osobní kontakt žádná technologie nenahradí, může ale pomoci, když přijdou těžké chvíle jako pandemie covidu nebo situace, kdy není tolik času na osobní návštěvu. U aplikace pro bezpečnou dálkovou komunikaci lékaře s pacientem plány ústavu v oblasti moderních komunikačních technologií nekončí. „Už jsou připravovány další projekty, které jdou cíleně k pacientovi, chceme moderní technologie využít mimo jiné k tomu, abychom naváděli pacienty po léčbě, kdy mají únavu způsobenou chemoterapií, k organizovanému cvičení a mohli sledovat, jak jsou v tom úspěšní. Plánů je celá řada,“ řekl ředitel Svoboda.

MEDDI MOÚ v pilotním režimu vyzkoušely desítky pacientů několika lékařů a postupně ji MOÚ začne rozšiřovat na další pracoviště. „Dovolím si tvrdit, že tato mobilní aplikace je zásadním milníkem v české nemocniční péči. Stejně jako jsme si zvykli posílat platby přes internetové bankovnictví nebo z mobilu, domnívám se, že i v telemedicíně uvidíme podobný vývoj. Za pár let bude běžné, že řadu věcí půjde vyřešit na dálku, například z domova, aniž bychom lékaře osobně navštívili,“ očekává MUDr. Jiří Šedo. Připomněl nevýhody telefonických hovorů, tedy zejména to, že je potřeba sladit čas, kdy mohou komunikovat obě strany. „Nová aplikace umožňuje kromě jiného zaslání textové zprávy, lékaře tak neruší od vyšetřování jiného pacienta v ordinaci,“ uvádí dr. Šedo. Pacienti mohou takto lékařům psát své požadavky, nemohou s nimi ale řešit akutní potíže.

Kromě MEDDI MOÚ nabízí firma MEDDI další varianty svojí aplikace, mimo jiné i pro praktické lékaře. Své řešení pro zabezpečené telekonzultace vyvinula před časem Fakultní nemocnice Olomouc, vlastní mobilní aplikaci pro pacienty s možností bezpečného videohovoru a chatu má také zdravotnická skupina EUC nebo klinika nadstandardní péče Program H Plus. Bezpečné prostředí pro telekonzultace nabízejí také komerční subjekty, mimo jiné soft warová firma CompuGroup Medical či startup Medevio. Vlastní řešení pro telekonzultace připravuje i firma Stapro.



Copyright © 2000-2021 MEDICAL TRIBUNE CZ, s.r.o. a dodavatelé obsahu (ČTK).
All rights reserved.  Podrobné informace o právech.  Prohlášení k souborům cookie.  

Jste odborný pracovník ve zdravotnictví?

Tyto stránky jsou určeny odborným pracovníkům ve zdravotnictví. Informace nejsou určeny pro laickou veřejnost.

Potvrzuji, že jsem odborníkem ve smyslu §2a Zákona č. 40/1995 Sb., o regulaci reklamy, ve znění pozdějších předpisů, čili osobou oprávněnou předepisovat léčivé přípravky nebo osobou oprávněnou léčivé přípravky vydávat.
Beru na vědomí, že informace obsažené dále na těchto stránkách nejsou určeny laické veřejnosti, nýbrž zdravotnickým odborníkům, a to se všemi riziky a důsledky z toho plynoucími pro laickou veřejnost.
Pro vstup na webové stránky je potřeba souhlasit s oběma podmínkami.
ANO
vstoupit
NE
opustit stránky