Přeskočit na obsah

Loono: dobrý start pro praxi empatických lékařů myslících na prevenci

Vyjádření v tiskové zprávě Loono nás zaujalo natolik, že jsme požádali zakladatelku této neziskové organizace MUDr. Kateřinu Vackovou o rozhovor.

 

  • Proč se nezisková organizace Loono zaměřuje právě na prevenci? Jak a kdy vznikl tento nápad a jak si vyložit název vaší organizace?

Loono vzniklo před pěti lety na základě mé osobní zkušenosti s karcinomem. Ve 22 letech mi diagnostikovali zhoubný nádor vaječníku. Díky tomu, že jsem naslouchala varovným signálům svého těla, bylo vše zachyceno v časném stadiu. Když jsem se pak ptala svých přátel, jestli by tyto příznaky považovali za alarmující, spousta z nich mi odpověděla, že ne. A to byl jeden z důvodů vzniku naší organizace – aby lidé věděli, že jim prevence může zachránit i život.

Prevence je zkrátka řešením, jak předcházet nejrůznějším závažným onemocněním. Spoustu lidí si nás dosud spojuje hlavně se samovyšetřením, které je součástí naší první kampaně Sahám si na ně každý měsíc s podtitulem #prsakoule. My se ale zabýváme prevencí jako takovou – proto jsme navázali i dalšími kampaněmi v oblasti reprodukčního zdraví či kardiovaskulárních onemocnění, zanedlouho přibude i duševní zdraví. Zároveň také radíme, kdy a kam by lidé měli chodit na preventivní prohlídky – a to ať už k zubaři, gynekologovi, nebo všeobecnému lékaři.

Co se týče názvu – Loono (čti lůno) je místem, kde vzniká nový život, ale také místem bezpečí a intimity. Přeneseno na naše workshopy to pak znamená, že se lidé v bezpečném prostředí nebojí svěřit či zeptat na cokoli, co je zajímá ohledně jejich zdraví. Na workshopech tak padají otázky, na které se lidé často ostýchají zeptat dokonce i svých lékařů.

 

  • Co nabízíte, s jakými programy jste začínali, na koho byly cílené a jak se za dobu činnosti nabídka rozšířila? Můžete programy představit? O který je největší zájem?

Naše první kampaň se zaměřuje na prevenci karcinomu – Sahám si na ně každý měsíc s podtitulem #prsakoule. V rámci kampaně lidi učíme za pomoci speciálních gumových modelů, jak správně a pravidelně vyšetřovat prsa a varlata, a odhalit tak případný nádor zavčasu. Neopomíjíme ani prevenci nádorů kůže, děložního čípku, prostaty či střeva. Spolu s tím připomínáme i všechny preventivní prohlídky a screening.

Naše druhá kampaň, která nese název Žiješ srdcem, učí o infarktu myokardu a mozkové mrtvici. Mluvíme o prevenci kardiovaskulárních onemocnění a učíme, jak se o své srdce a mozek správně starat. Na workshopech se mohou návštěvníci podívat do lidského těla skrz augmentovanou realitu a také učíme, jak správně poskytnout první pomoc či jak si změřit krevní tlak.

Poslední spuštěná kampaň s názvem Dole dobrý je zaměřena na reprodukční zdraví. Mluvíme o tom, jak předcházet sexuálně přenosným onemocněním a jak je včas rozpoznat, zaměřujeme se i na prevenci a léčbu neplodnosti a dosud tabuizovaná témata, jako jsou únik moči nebo poruchy erekce.

Co se týče zájmu o jednotlivé kampaně – každá rezonuje v jiné sféře. #Prsakoule byla populární napříč online světem a mezi veřejností. Žiješ srdcem je zase naopak oblíbená ve firmách. S kampaní Dole dobrý chceme opět edukovat zejména online – na sociálních sítích a webu, a stejně tak podpořit to, aby se lidé nechávali otestovat na pohlavně přenosné choroby v ordinacích dermatovenerologů.

V rámci všech tří kampaní školíme ve školách, na festivalech a v rámci dnů zdraví i ve firmách. Pořádáme i veřejné workshopy a panelové diskuse na různá témata, která hýbou mediálním světem – s odborníky si povídáme například o moderním stravování nebo o porodech. Letos nás také čeká už čtvrtá festivalová roadshow po největších českých hudebních a kulturních festivalech.

Jedním z hlavních plánů pro další období je ukázat důležitost prevence už v úplných základech – a to změnou výuky na školách, spolu s tím pracovat na systémové změně poskytování preventivní péče.

 

  • Podle informací na vašem webu nabízíte tematické balíčky, manuály, plakáty, workshopy či newslettery. Poskytujete je bezplatně, nebo se za ně platí? Podporuje finančně vaši záslužnou činnost Ministerstvo zdravotnictví, zdravotní pojišťovny?

Edukační materiály poskytujeme za poplatek na jejich výrobu. Bohužel je jako nezisková organizace nemůžeme zcela dotovat. Avšak poskytujeme je lékařům za minimální náklady pokrývající jejich vytištění a distribuci. Na vývoj samotného projektu jsme obdrželi dotaci od MZ ČR.

Od MZ ČR jsme pak v minulosti obdrželi dotaci na festivalovou roadshow, kdy jsme objeli 30 největších českých hudebních a kulturních festivalů a vyškolili na nich více než 20 000 lidí. Za to jsme moc vděční.

Co se týče dalšího financování – přijímáme dary od soukromých i firemních dárců a pořádáme workshopy pro firmy, které za ně platí. Umožní nám to poté pořádat workshopy ve školách zdarma, neboť si zpravidla nemohou dovolit pokrýt náklady na školení. Stejně tak máme i charitativní e‑shop, kde naši podporovatelé vidí, kolik peněz z prodeje triček, plecháčku aj. podpoří naše kampaně. Více na www.shop.loono.cz.

 

  • S jak početným týmem jste začínali, jak rozsáhlý tým se podílí na programech nyní? Můžete uvést statistiku uspořádaných workshopů, počtu vyškolených a fanoušků?

Začínala jsem sama, ale brzy se začali přidávat další studenti medicíny a mladí lékaři. A následně i další odborníci z oborů marketing, projektové řízení či produkce. Po pětiletém fungování nás už v kanceláři sedí více než 20 členů organizačního týmu a v regionech je s námi přes 150 mladých lékařů, mediků, kteří lidi školí o prevenci po celé ČR. Kromě nich máme v týmu i mnoho sestřiček, záchranářů, nutričních terapeutů a jiných zdravotnických pracovníků a studentů jiných zdravotnických oborů. Takže pokud nás teď čtou i oni, šup šup se k nám přihlásit.

Nemusejí se ani bát, že třeba o prevenci zatím neškolili, my jim vše trpělivě ukážeme a budeme je vzdělávat po celou dobu jejich působení u nás.

Pobočky máme v Praze, Brně, Olomouci, Plzni a Hradci Králové. V letošním roce je chceme rozšířit i do Ústí nad Labem a Bratislavy, i tam tedy budeme hledat nové kolegy.

Celkově jsme již uspořádali více než 1 500 workshopů, objeli na 50 největších letních festivalů a na kontě máme celkem více než 80 000 vyškolených lidí, z nichž 47 si objevilo život ohrožující onemocnění v časném stadiu.

 

  • Mají lékaři a studenti medicíny o preventivní činnosti zájem? Jak je získáváte pro spolupráci? Co tato spolupráce konkrétně obnáší?

Máme radost, že jejich zájem stoupá každým rokem, a to nejen proto, že roste náš marketingový dosah. Co se týče studentů medicíny, většina z nich šla na medicínu, protože chtěli pomáhat lidem, a tak si u nás „krátí“ těch šest dlouhých učebních let a cítí se prospěšní už během studia. Mladí lékaři jsou na tom podobně, přicházejí k nám často po srážce s realitou administrativy a přesčasů, chtějí dělat věci jinak. A tak kromě workshopů školí i ve svých ordinacích.

Častokrát se k nám připojí na doporučení od kamaráda/ky, kteří už u nás školí. Někteří pak reagují na plakáty vyvěšené v knihovnách, někdo zase na kampaň na sociálních sítích. O činnosti Loono ale už informují i samotné lékařské fakulty, brzy tak každý prvák bude vědět, že je možnost se do Loono zapojit.

Jako školitel se pak může hlásit na jakoukoli akci vypsanou v našem interním kalendáři, a školit tak ve škole, firmě či na kulturním festivalu. K tomu se samozřejmě potřebuje naučit teoretické základy k jednotlivým kampaním. Pro starší ročníky to není žádný problém, většinu toho už ve škole probírali. Pokud se však jedná o studenta druhého ročníku, musí se naučit už i základy patologie a některých klinických oborů. Veškeré materiály máme schváleny od našich odborných garantů a pravidelně je aktualizujeme.

Důležité je i to, aby se naučili prezentovat veškeré medicínské termíny laicky srozumitelnou a pozitivní formou. V Loono totiž nezastrašujeme, ale otevřenou komunikací podporujeme kladný vztah lidí k vlastnímu tělu. To chceme i od našich školitelů, kteří si díky tomu navíc trénují své komunikační a prezentační dovednosti pro budoucí praxi empatických lékařů myslících na prevenci.

Při školení využíváme i nejrůznější pomůcky – možná jste viděli naše gumová prsa a koule, ve kterých jsou ukryty bulky. Pro nácvik první pomoci vozíme resuscitační kostičky, které blikají, když je „masírujete“ správně. Pro nácvik nasazování kondomů vozíme do škol dilda, ukazujeme ale třeba i jednotlivé antikoncepční či menstruační pomůcky.

 

  • Máte zpětnou vazbu, nakolik lékaři z praxe využívají vašich programů, co konkrétně je z nabídky nejvíc zajímá?

Pracujeme i s lékaři z praxe, dodáváme jim edukační materiály do ordinací a čekáren. Vybrat si mohou z širokého portfolia témat i provedení. Od prevence karcinomu a infarktu, přes poučení o formách antikoncepce, o zdravém stravování či samovyšetření prsů a varlat a mnohé další. Zvolit si mohou mezi plakáty, brožurami či edukačními kartami nebo si objednat některý z větších balíčků. Materiály jsou vhodné nejen pro praktiky, ale i pro gynekology, dermatology, kardiology a další specialisty. V budoucnu přibudou materiály i k duševnímu zdraví, zdravým zubům aj. Určitě se tedy vyplatí sledovat náš web, sekci Pro lékaře, či si zapsat náš newsletter. Spolupracujeme s odbornými společnostmi, které naši činnost zaštiťují a pravidelně nás zvou na své lékařské konference. Za pět let existence jsme se totiž stali rovnocenným partnerem při edukaci laiků. Lékaři často doporučují naše webové stránky jako zdroj informací o prevenci, neboť v sekci Prevence stačí zadat věk a pohlaví a „vyplivne“ vám to, co byste měli dělat pro své zdraví, včetně preventivních prohlídek. Těší nás i jejich zájem o účast v našem podcastu či panelových diskusích. Veřejnosti pak s nimi přinášíme řadu rozhovorů také na našem blogu.

  • Jaký ohlas mají podcasty a jak volíte jejich témata?

Velký a pozitivní! Podcasty jsou úžasnou platformou předávání informací veřejnosti a v našem případě zejména proto, že skrze ně můžeme mluvit o hodně tabuizovaných tématech. Původně jsme s nimi začali proto, že jsme chtěli zvát pacienty a mluvit s nimi o věcech, jako jsou poruchy erekce či onkologická léčba. Postupně jsme ale začali přinášet i rozhovory se špičkami české medicíny, o inovativních technologiích a právě o prevenci. Poslechovost se pohybuje v tisících a roste každým týdnem. Jako hosty jsme už pozvali i několik studentů medicíny, abychom motivovali více středoškolských studentů k přihlášce na medicínu. Časem se chystáme zvát také zahraniční hosty. Témata navazují hodně na to, čemu se nyní věnujeme – onkologie, kardiologie, reprodukce, do budoucna i duševní zdraví a další. Jak jsem už ale říkala, mluvíme i o technologiích. Vše tak, abychom pozvedli obraz české medicíny, ukázali její pokrok a přiměli veřejnost k péči o svoje zdraví.

 

  • Kdo vytváří odborné materiály, kdo je garantem jejich správnosti?

Záštitu nad naší organizací převzala 1. lékařská fakulta a dalšími garanty jsou, jak jsem uvedla, lékaři působící pod jednotlivými odbornými společnostmi. Interně tyto informace shromažďuje a aplikuje moje kolegyně, internistka MUDr. Martina Čermáková.

 

  • Jak mohou lékaři činnost vaší neziskové organizace podpořit? Jak se s vámi mohou zkontaktovat?

Podpořit nás mohou například zakoupením edukačních materiálů z dílny Loono do svých ordinací, a tím mohou edukovat své pacienty v oblasti prevence. Stačí navštívit sekci Pro lékaře na www.loono. cz. A jak jsem už zmínila, i oni nás mohou podpořit nákupem na charitativním e‑shopu nebo se stát jedním z našich dárců. Ani nevíte, jak nás vždy potěší fotky lékařů, kteří hrdě nosí tričko se srdcem a v ordinacích rozdávají brožury o prevenci infarktu či samovyšetření.

Kontaktovat nás mohou skrze webové stránky či přímo na můj email katerina. vackova@loono.cz.

 

  • Na závěr po přehledu programů a řadě čísel ještě otázka: máte v hlavě příběh konkrétního člověka, kterému jste pomohli?

Jedním z těch prvních byl Adam, mladý kluk a můj kamarád, jehož přítelkyně našla nádor v jeho varleti poté, co přišla domů z našeho workshopu. Zrovna vařil, a když prohlásila „svlíkej se“, myslel, že budou následovat hrátky na kuchyňské lince. Ty ale rychle skončily poté, co mu nahmatala bulku ve varleti. Adam se nakonec díky včasnému lékařskému zásahu vyléčil.

Ale mezi téměř padesáti příběhy zachráněných životů jsou i maminky, babičky nebo synové. Nejnovějším naším příběhem je totiž zpráva od tatínka sedmnáctiletého chlapce, který si díky naší kampani #prsakoule objevil karcinom varlat. To všechno nás žene dopředu.

Zdroj: MT

Sdílejte článek

Doporučené

Na rodině stále záleží

20. 9. 2024

Nemělo by se to, nicméně děje se to stále. Měkké obory, jako je psychologie nebo ekonomie, užívají pojmy z fyziky, s nimiž zápolí i fyzika. Například…

Stačí se podívat

21. 6. 2024

Hodnocení druhých lidí na základě pozorování jejich tváře a těla je ovlivněno pocitem důvěryhodnosti a dominance.