Přeskočit na obsah

Prof. Babjuk: Víra v reklamy škodí

Jako urologové se dodnes setkáváme s podceňováním významu makroskopické hematurie. Makroskopická hematurie, byť má krátké trvání, může signalizovat závažná nádorová onemocnění, která se dnes objevují i u relativně mladých jedinců. Každý pacient s makroskopickou hematurií proto vyžaduje komplexní urologické vyšetření a měl by být odeslán k urologovi.

Z hlediska laické veřejnosti považuji za nejdůležitější osvětu o významu zdravého životního stylu. Týká se to kouření a jeho prokázané souvislosti s rizikem vzniku nádoru močového měchýře, ale také například s rozvojem erektilní dysfunkce. Zapomínat bychom neměli ani na rizika nadváhy a špatných dietních návyků, které mohou napomoci ke vzniku urolitiázy. Kouření i nadváha navíc obecně komplikují operační výkony, když zvyšují rizika peri i pooperačních komplikací.

Různých předsudků a tabu můžeme v urologii nalézt celou řadu. Snad nejnebezpečnější je slepá víra v nerealistické reklamní kampaně, které slibují takřka zázračný efekt volně prodejných přípravků, což vede k bagatelizaci symptomů ze strany pacienta a mnohdy pozdní diagnóze závažných onemocnění. O to smutnější je, že začínáme být svědky i reklamních kampaní vyzdvihujících některé typy léčby, samozřejmě v souladu s ekonomickými zájmy zadavatele.

Čtěte také

 

Zdroj: MT

Sdílejte článek

Doporučené

Efekt krále Midáse

3. 1. 2023

Publius Ovidius Naso (43 př. n. l. – 18 n. l.) ve sbírce Proměny, shrnující antickou mytologii, vypráví, jak dopadla prosba krále Midáse: