Přeskočit na obsah

Prof. Ptáček: Máme vzdělávací portál jako málokdo

 

  • V jaké fázi je nový vzdělávací portál České lékařské komory? Je už vše tak, jak má být?

Portál je hotov od loňského září, kdy byl spuštěn. Od té doby jsme už lékařům přidělili přes milion kreditů celoživotního vzdělávání, to je velmi dobrá zpráva. Odráží to velký zájem lékařů, kteří se na portál registrují. Je pro mě důležité, že si žádný lékař na portál nestěžoval, lékaři si zatím nevyžádali ani jedinou změnu portálu. Kromě části pro lékaře zahrnuje portál část pro poskytovatele vzdělávacích akcí. Také v této části vše funguje od začátku bezproblémově. Přihlásili se do ní všichni velcí hráči na poli celoživotního vzdělávání. Zjišťují, že jim to zjednodušuje práci. Třetí rovina portálu je administrativní, kterou používá oddělení vzdělávání ČLK a jednotlivá okresní sdružení ČLK. K této části se sešly připomínky sekretářek, které se systémem pracují, a všechny byly zapracovány. Troufnu si říct, že máme vzdělávací portál, jaký má málokterá lékařská komora na světě. Jsme maximálně pokrokoví.

  • Velká část celoživotního vzdělávání lékařů se v posledních měsících přesunula na internet. Jakou s tím máte zkušenost?

Převedli jsme do online prostředí podstatnou část vzdělávacích akcí. Je zajímavé, že zatímco na některé prezenční vzdělávací akce chodilo běžně dvacet třicet lékařů, v současnosti se na obdobné akce online dostaví přes 200 i 300 účastníků. Vzdělávací portál tímto způsobem prokazatelně zpřístupňuje lékařům vzdělávání. Navíc je to poprvé, co lékařská komora vydělává na pronájmu reklamního prostoru na vzdělávacích akcích. To komoře poskytuje významné příjmy, které využíváme na další rozvoj vzdělávání.

  • Co se muselo na portálu napravovat, co nevyhovovalo chodu okresních sdružení?

Při běžném provozu odhalily sekretářky okresních sdružení, že na portálu chybějí některé praktické funkcionality, které nás nenapadly. Například že potřebují obracet vložené pdf dokumenty a podobně. Všechny požadavky byly zapracovány, podstatnou část dodavatel doplnil bezplatně.

  • Je to zvláštní souhra, že se portál spouštěl zrovna v období, kdy byla poptávka po webinářích kvůli pandemii tak velká.

Ta část portálu, která byla spuštěna před pandemií, nebyla ještě primárně určena pro online akce. Abychom je mohli spustit, vyžadovalo to další obrovské nasazení a vzhledem k okolnostem jsme práce proti původním plánům urychlili. Myslím, že komora zareagovala extrémně pružně, nabízela aktualizované zdroje o covidu pro lékaře, včetně mezinárodních akcí.

  • Jak vidíte mix online akcí a prezenčního celoživotního vzdělávání do budoucna?

To je otázka, kterou řeší celý obor vzdělávání, nejen vzdělávání lékařů, ale řeší to i učitelé, komerční vzdělávací firmy i univerzity. Všichni si uvědomili, že určitou část prezenčního vzdělávání lze nahradit online formami. Pro řadu segmentů je výhodou větší dostupnost těchto forem vzdělávání. Už jen to, že je přednáška k dispozici k dalšímu přehrání… Určitá část celoživotního vzdělávání lékařů samozřejmě vždy musí zůstat praktická. Zpětné vazby, které od lékařů máme, ale ukazují, že online vzdělávání má své výhody. Bezpochyby se celoživotní vzdělávání lékařů po pandemii změní. Jsme na to připraveni. Pokusíme se, aby většina klasických vzdělávacích akcí byla hybridní, lékaři se tedy budou moci rozhodnout, jestli na kurs přijedou, nebo si ho vyslechnou online. Možností je víc. Bez nadsázky můžu říct, že se dostupnost vzdělávacích akcí pro lékaře dramaticky zvýší.

  • Chodí na webináře jiní lidé než na prezenční přednášky?

Detailně jsme to nezkoumali. Současná změna ale obecně obrovsky nahrává těm lékařům a lékařkám, kteří z profesních nebo rodinných důvodů nemají možnost dostavit se na klasické akce, protože absolutně snižuje práh dostupnosti. Akce jsou dostupné online i zpětně, je možné si je poslechnout kdykoli. Řada vzdělávacích akcí České lékařské komory je zdarma. A tak se například i lékařka s intenzivními rodinnými povinnostmi může bez problémů vzdělávat i na akcích, na které by jí jinak časové možnosti nedovolily jít.

  • Kvůli koronavirové epidemii klesly v roce 2020 příjmy České lékařské komory ze vzdělávání na polovinu. Jak to vypadá dál?

Skutečně, příjmy ze vzdělávání v roce 2020 klesly, protože jsme byli ještě nastaveni na klasické vzdělávací akce. V roce 2021 ale tyto příjmy dramaticky stoupají. Poučili jsme se a dovolím si říct, že většina kursů, které dnes pořádáme, přináší komoře větší výnosy než ty klasické. Má to dva důvody. Jednak je klasický kurs dražší kvůli pronájmu prostor, občerstvení a podobně. Zatímco běžný kurs uspořádáte řádově za padesát tisíc korun, náklady na online přednášku mohou být pět tisíc korun. Druhý důvod je, že i když jsou webináře pro účastníky levnější, stejně jsou z kursovného vyšší příjmy díky vyššímu počtu účastníků. Kromě toho je tam možnost reklamy.

Zdroj: MT

Sdílejte článek

Doporučené

Naši bližní peněžní

3. 12. 2021

Peníze jsou cokoli, co je prostředkem směny, nositelem hodnoty a účetní jednotkou. Penězi byly kousky bronzu, drahých kovů, perly, sůl, mušličky…

Fórum: Motivace pro praktiky

29. 11. 2021

Posílení a rozšíření kompetencí praktických lékařů je spojeno s motivací poskytovat pacientům tu nejlepší péči. Padla proto některá preskripční…