Přeskočit na obsah

Prof. Žaloudík: Poradenství nonstop? Hlavně, že má člověk důvěru

Pomoc v naléhavých situacích je lékařská, případně i občanská, povinnost. Dotaz však asi směřuje k situacím nenaléhavým. Žádný lékař nestudoval jen proto, aby kvalifikovaně pečoval pouze o sebe samého a svoji rodinu. Dokonce se právě to lékařům příliš nedoporučuje a moudří tak nečiní.

Žádný adept medicíny si snad ani nemyslí, že bude fungovat vždy jen v běžných ordinačních hodinách jako na úřadě. Promocí a pak atestacemi se lékař stává majetkem veřejným, ať už se tomu vzpouzí, nebo je rád.

Medicína je poslání a poslat někoho někam, třeba do háje, jen tak a z důvodu, že je po ordinační době, to v sociálním státě kultivované společnosti nelze. Přinejmenším je možno v onom poslání poslat trpícího či bezradného uctivě, asertivně a kvalifikovaně tam, kde mu mohou pomoci lépe, ba nejlépe.

Poradní a dispečerská role lékaře i v mimopracovní době je předpokládána přáteli, známými, známými známých, jejich známými i bývalými pacienty v zájmu nových pacientů. Nezřídka také diváky televize, posluchači rozhlasu nebo čtenáři časopisů, pokud se tam odpovědný lékař nějak více a neopatrně prezentuje v zájmu osvěty. Ke kvalifikaci lékaře patří nepochybně také regionální a celostátní orientace v organizaci zdravotnictví, struktuře sítě, nabízených zdravotních službách a vazbách.

Není ovšem šťastné se snažit o víkendech nebo po večerech nahradit či zastoupit kolegy, zejména pak z jiných oborů než vlastního. Není ani kolegiální a rozumné dopouštět se úsudků a odsudků stran dosavadní péče jiných, byť třeba ne zcela úspěšné. Lékař má v náplni profese tvářit se pozitivně a hledat cestu prospěšnou pro pacienta, aniž by mu bral důvěru nebo naději. Což platí v době ordinační i mimoordinační.

Mnohdy, ač nechtěně, reakce i mimoordinačně osloveného lékaře může dotvářet obraz zdravotnictví jako celku, ať už se to líbí, nebo ne, ať je to logické, nebo není. Zkrátka fungujeme pod kuratelou hesel „furt ve střehu“ a „furt s úsměvem“. Byť by to bylo hodinu po půlnoci na telefonu, náhodně na poště, v přestávce tenisu, při výkopových pracích nebo nečekaně při procházce vlahým hájem. Takto to veřejnost očekává a chce, vizi laskavého lékaře zachránce, ochránce a rádce lid nosí hluboko v srdci. Stále více si to tak žádá i po internetu.

Není triviální toto poslání trvale naplňovat ke spokojenosti všech se vším, i s námi, mimoordinačně zastiženými postiženými. Říkám si: ať, hlavně, že je o člověka zájem a má ještě důvěru, která leckde mizí.

Čtěte také

Zdroj: MT

Sdílejte článek

Doporučené

Omluvit se

1. 12. 2023

Jestliže člověk provede druhému člověku cokoli, co ho poškozuje, měl by to napravit, chce‑li udržet vztah. Jedním ze způsobů nápravy je omluva. V…

Odliv

24. 11. 2023

Racionalita, unikátní a největší výtvor řecké antické filosofie a jejích pokračovatelů, je namáhavá. Natož moderní vědecké myšlení, které, dejme tomu…

Není vše ztraceno

20. 10. 2023

Stárnutí a stáří nemá dobrou pověst, i když jsme docela zdraví a hmotně zajištění. Epizodická paměť, která zaznamenává osobní události, je ve stáří…