Snazší je ukrást člověka než data o zdraví pacientů
- Češi jsou obecně spíše skeptičtí k digitalizaci zdravotnictví. Změní to současná pandemie?
Milan Brašna Jednoznačně.Všichni si najednou uvědomují, jakou pomoc
online prostředí představuje. A jaká je škoda, že se tato oblast nerozvíjela
v minulosti více. Pacienti dnes z různých důvodů odkládají návštěvy
u ambulantních specialistů, což způsobuje potíže na obou stranách.
U pacientů se mohou rozvinout zdravotní komplikace a lékaři přicházejí
o peníze.
- Rozvíjíte kvůli pandemii nové aplikace?
Milan Brašna Zrovna pracujeme na pilotním projektu virtuální ordinace.
Začali jsme ho vyvíjet už před začátkem krize. Nyní se snažíme práce
na něm urychlit a lékařům ho co nejrychleji nabídnout. Představa je
taková, že by tyto online pseudoordinace mohly být třeba v obchodních
centrech, později snad i u každého doma v obýváku. Stačilo by se připojit
přes zabezpečený server a lékař by pacienta mohl na dálku alespoň
základně vyšetřit.
- Co dalšího pomůže lékařům dnešní situaci zvládnout?
Milan Brašna Jsou to běžné systémy, které usnadňují práci i mimo současnou pandemii. Ambulantní systémy, které se snažíme nakonfigurovat tak, aby administrativu co nejvíce usnadnily. Když je chřipková epidemie, může vypsat předpřipravený text, připraví medikaci a vykáže na pojišťovnu automaticky kód. Lékař už pak jen záznam textově doplní či předepíše další léky. Skvěle funguje i rezervační systém: když se lékař dostane do karantény, nemusí on nebo sestřička obvolávat všechny pacienty, ale rezervace zruší hromadně a systém sám všem zprávu o přesunu termínu rozešle na jediné kliknutí. Zároveň zve pacienty na prevenci a připomíná jim domluvené prohlídky emailem nebo smskou. Lékaři si totiž stěžovali, že mnoho objednaných pacientů nedorazí. Proto upozornění na prohlídku chodí jeden až tři dny předem, aby si pacient stihl čas zorganizovat. Docházka na objednané kontroly pak stoupla o desítky procent.
Jan Měřinský Dalším příkladem může být virtuální recepce, která vyřizuje za danou ordinaci hovory. Náš helpdesk měsíčně odbaví stovky hovorů, které do ordinace mohou směřovat. A tím šetří čas lékařům i jejich sestřičkám. Třetina lidí chce totiž jednoduše objednat, je zbytečné, aby to dělala sestřička. Další třetina volajících chce elektronický recept, operátor zapíše jméno pacienta, pošle ho lékaři a on recept pošle ve chvíli, kdy má čas.
- Kvůli ohromnému zájmu o telemedicínu se na tento obor
nabalilo více firem, vznikají různé produkty. Jak si mají lékaři vybrat?
Milan Brašna: Lékařům bych radil, aby si vždy vybrali firmu, která
poskytuje lékařům komplexní servis pro jejich agendu. Firmu, která má
zkušenosti, zázemí a je na trhu dlouhodobě stabilizovaná. Při volbě
aplikace bych volil tu, která bude mít jednoduché a intuitivní ovládání,
protože to je pro lékaře ohromná časová úspora. Velkou výhodou je také
cloudové zázemí, tedy aby lékař mohl služby využívat odkudkoliv chce.
- Jaké je zabezpečení takových systémů?
Jan Měřinský Řeknu to velmi stručně: V současné době se současnými možnostmi zabezpečení je jednodušší ukrást člověka než data ze systému. Navíc kromě vlastního zabezpečení dat jsou různé úrovně přístupu k informacím. Například přihlášením standardními přihlašovacími údaji se dostanete jen k některým datům, ale když budete chtít detailnější informace, systém vás může požádat o další ověření, například SMSkou, certifikátem, otiskem prstu, skenem obličeje.
Zdroj: Komerční sdělení